Oto zestawienie najczęściej popełnianych błędów na egzaminie. 

The most common mistakes:

WRITING

Writing part has not been carefully planned by the student.
I to niestety widać. Musisz sobie uświadomić, że forma pisemna na maturze to nie list do ukochanego/ukochanej ani e-mail w sprawie obiadów w szkolnej stołówce. Tu musisz dokładnie rozplanować co chcesz zawrzeć w swojej wypowiedzi, w jakiej kolejności, za pomocą jakich czasów i słów. Nie trzeba chyba wspominać o absolutnej konieczności zastosowania się do punktów wymienionych w poleceniu!

The student cannot use formal/informal language.
Każdy rodzaj wypowiedzi, w tym szczególnie te maturalne, wymagają użycia właściwego rejestru (stylu). Przede wszystkim musisz określić, czy będzie to tekst formalny (list formalny, zaproszenie do szacownej osoby, ankieta), czy prywatny (e-mail do koleżanki, list prywatny, pocztówka).

Text is much too long/too short.
To horrendalny błąd i, niestety, przekreślający pracę. Taka praca otrzymuje 0 punktów. Zawsze pamiętaj o limicie słów i trzymaj się go.

READING

Students panic if they do not know some words in the text.
Pamiętaj, to nie jest konkurs na najlepiej i najdokładniej przetłumaczony tekst, tylko matura. Tu masz wykonać konkretne zadania, a do nich nie należy tłumaczenie słowo w słowo tekstu. Najczęściej musisz tylko:

  • wyłowić z tekstu główną myśl (nadawanie nagłówków, przypisywanie wypowiedzi rozmówcom)
  • stwierdzić, czy tekst zawiera żądane informacje (zadanie typu true/false, multiple choice etc.)

Te zadania z pewnością umiesz wykonać, nawet jeśli nie masz pojęcia np. jaki to dokładnie kolor fawn albo nie rozumiesz czegoś równie szczegółowego.

Students do not know how to deal with certain types of exercises.
Każde zadanie najlepiej jest wykonywać w określony sposób. Krótkie przypomnienie:

  • Przeczytaj instrukcję! Musisz przede wszystkim wiedzieć, po co czytasz tekst!
  • Pobieżnie przeczytaj cały tekst – ale nie tłumacz go słowo w słowo!
  • Podkreśl słowa lub zdania kluczowe! Pamiętaj, dla każdej odpowiedzi powienieneś mieć konkretne uzasadnienie w tekście (a nie: tak mi się wydaje, bo tak pasuje).
  • Pamiętaj, żeby nie pomylić opinii, komentarza, z faktem.
  • Sprawdź odpowiedzi, zanim je oddasz!

LISTENING

Some students do the exercise before listening the recording.
Niewiarygodne? Niestety, zdarza się to bardzo często. Niektórzy są tak pewni, że wiedzą, co będzie na nagraniu, że zaznaczają odpowiedzi, nim jeszcze wysłuchają CD. To duży błąd i nigdy go nie popełniaj! Przy rozwiązywaniu zadań maturalnych zawsze bazuj na podanych źródłach (tu: nagraniu), nigdy na swojej wiedzy ogólnej!

The recording was too fast?
Nastaw się na to, że nagranie będzie „szło” dosyć szybko. Nie próbuj więc tłumaczyć go w całości ani tym bardziej nie tłumacz każdego pojedynczego wyrazu. Skoncentruj się na swoim zadaniu, a więc na słowach kluczowych dla tekstu. Pamiętaj, że nagranie będzie dostosowane do zadania, więc prawdopodobnie informacje pojawią się po kolei itd. Nie panikuj, jeśli którąś przegapisz – wysłuchasz przecież tego po raz drugi.
Uwaga!
Pamiętaj – tekstu będziesz słuchać tylko – i aż – dwa razy!

Some students do not read the exercise before listening.
Pamiętaj, podczas części ze słuchu na maturze będzie czas przeznaczony na przeczytanie polecenia. Wykorzystaj go. Przeczytaj uważnie, czego od Ciebie wymagają, i przygotuj się psychicznie na wyłapywanie właśnie tych, wymaganych, informacji (a nie słuchanie „jak leci” całego tekstu, bo „a nuż coś dopasuję”).