Najważniejsze cechy pocztówki:

  • Styl pocztówki uzależniamy od osoby odbiorcy: inaczej będzie wyglądała pocztówka do szefa (styl formalny, pełne zdania, brak skrótów), a inaczej do koleżanki.
  • Układ powinien być stały:
    • zwrot grzecznościowy na początku (Dear),
    • każda nowa kwestia pisana w osobnym akapicie (chociaż w tym wypadku wystarcza wcięcie, nie trzeba stosować przerwy),
    • zwrot grzecznościowy na koniec (Love, Best wishes, Wishing you all the best, Lots of love etc.).
  • Na maturze nie będziesz prawdopodobnie mieć określonego limitu słów, ale pocztówka średnio powinna zająć około 1/3 strony formatu A4.
  • Najważniejsze informacje, które należy zawrzeć w pocztówce (oczywiście szczegóły zależą od polecenia) to: krótki opis pobytu, podziękowanie za pamięć, informacja o pogodzie, opis atrakcji turystycznych, pozdrowienia.

 

Gdy piszesz pocztówkę:

  • Używaj prostego, codziennego języka!
  • Skup się na miłych rzeczach:
    • fantastic (fantastyczny),
    • lovely (uroczy),
    • incredible (niesamowity),
    • amazing (niesamowity),
    • beautiful (piękny).
  • Na początku użyj zwrotu powitalnego:
    • Hello; Hi
    • Dear (Drogi/Droga); lub samego imienia osoby, do której piszesz.
  • Napisz,
    • gdzie jesteś (I am in…; We are in…);
    • jaka jest pogoda (It’s rainy; The weather is great);
    • co widziałeś (I have already seen… – czas perfect jest tutaj idealny!).
  • Zakończ pocztówkę jakimś miłym zdaniem:
    • Wish you were here (Chciałbym, żebyś tu był);
    • See you soon (Do zobaczenia wkrótce);
    • I’ll tell you everything, when me meet (Opowiem ci wszystko, jak się spotkamy);
    • I hope you have a great time on your holidays (Mam nadzieję, że dobrze się bawisz na swoich wakacjach).
  • Pamiętaj, aby się podpisać:
    • Love (z miłością);
    • Kisses (buziaki);
    • Yours (Twój/Twoja); nie zapomnij o swoim imieniu!

 

Jak napisać pocztówkę po angielsku?

Wzór, który Wam zaprezentuję, jest uniwersalny, a więc możecie go użyć bez względu na to, skąd wysyłacie kartkę:

  • Dear …………………. (tu wstawiasz imię osoby, do której piszecie kartkę)
  • We are in ……………………. (tu wstawiasz nazwę miejsca, w którym jesteście)
  • and we are having……………… (tu wstawiasz great, jeżeli się dobrze bawicie lub awful, jeżeli tak nie jest) time. The weather is…………… (good – jeżeli jest ładna pogoda lub ugly – jeżeli jest brzydko, dodatkowo, jeżeli chcecie napisać więcej o pogodzie możecie również dodać: The sun in shining, jeżeli świeci słońce. It is raining, jeżeli pada deszcz. It is snowing, jeśli piszecie kartkę z zimowiska i pada śnieg).
  • Wish you were here,
  • Love, …………………. (tu wstawiacie swoje imię).

 

Przykład

A postcard from Rome (pocztówka z Rzymu)

August 27, 2007

Hi Kasia,
Greetings from Rome! It’s a beautiful city with many old building, small, lovely cafés and amazing people!
We are staying at Roma Hotel – a very exclusive one. It’s quite expensive here but my dad is having a holiday of lifetime!
The weather is fantastic! It’s very hot but luckily we can cool ourselves by the hotel swimming pool.
We’ve been here for just three days but we have visited Collosuem and Vatican already. It’s really great to be able to see such magnificent places that survive centuries. In the evening we go to restaurants and enjoy Italian food. It’s so tasty!
I hope your holidays are fantastic, too.
See you soon,
Basia

A postcard from Norway (Pocztówka z Norwegii)

Hi from Norway!
We’ve been having a great time! We’ve already seen seven trolls!
He, he – just joking.
It’s so beautiful here! In the photo you can see the town we’re staying in.
Wish you were here!
Jenny! The boys are gorgeous! I’ve met two already.
Hope you’re having good time, too.
See you in two days – who’s gonna arrive first: me or the postcard?
Love,
Alicia

Zapamiętaj!
Jeżeli piszesz do kolegi lub koleżanki:

  • możesz używać języka potocznego, np. who’s gonna zamiast: who is going to;
  • nie musisz pisać całych zdań, np. just joking zamiast I am just joking; wish you were here zamiast: I wish…
  • nie musisz używać określonych zwrotów! Zaczynasz i kończysz kartkę, tak jak chcesz.

Zapamiętaj jednak, że musisz przestrzegać reguł użycia czasów! W zależności od czasu, jakiego użyjesz, rozmówca może Cię zrozumieć inaczej, np.

I was having a good time – Dobrze się bawiłam (już się nie bawię, jestem w innym miejscu);
I’ve been having a good time – Dobrze się bawię (zaczęłam się dobrze bawić w przeszłości i nadal bawię się świetnie).

Zadanie maturalne

Przebywasz właśnie w sanatorium. Napisz pocztówkę do przyjaciół z klasy, w której:

  • poinformujesz o tym, że twoje zdrowie znacznie się polepszyło,
  • podziękujesz za troskę i pamięć,
  • opowiesz o atrakcjach w okolicy,
  • wyrazisz nadzieję, że w szkole nie mają wielu klasówek.

Dear Natalia and Marek,

Greetings from a great sanatorium spa Naleczow! I’m having a wonderful time here with all those diversified treatments.
I’m happy to write that my joints and muscles are much better and I stopped having blood pressure problems as well (1). Great news, isn’t it?
Thank you for all your letters and e-mails (2). I don’t know how I could survive without them! J We must meet as soon as I come back home.
Here are a lot of attractions and I walk a lot, too. Naleczow is situated in a nice park. I`ve already visited it! I’ve also been to many concerts and I’ve drunk a lot of local mineral water Naleczowianka (3).
I hope you haven’t got many tests at school (4) – you know, I’ll have to get some marks when I come back! J
I’m really missing our late night talks, Natalka.
Lots of love,
XYZ

Ważne informacje zawarte w przykładowej pocztówce

  1. informacja o tym, że zdrowie bardzo się polepszyło
  2. podziękowanie za troskę i pamięć
  3. informacja o atrakcjach w okolicy
  4. nadzieja, że w szkole nie ma wielu klasówek

 

A teraz przeczytaj, jak to zadanie rozwiązała inna uczennica, i zastanów się, gdzie popełniła błędy. Odpowiedź znajdziesz poniżej:

Dear Rose and Ben,

I’m in a sanatorium spa now. I like it here as (1) there are many atractions: discos, forest and a big park. I walk every day – of course when I have no treatments.
It’s quite warm and sunny. What’s the weather like in Poznan? I hope you’re having a good time too!
(2) Thanks for your letter and Magda’s telephone, it was really nice of you.
Tomorrow I’m going to taste local mineral water, Naleczowianka. I hope it’s not too bitter!
How’s our school? (3) Have you got many tests? How’s Mrs Lozinska, exacting as usual? Send her my greetings!
Many sunny kisses and I hope we’ll meet soon,
XYZ

1) informacja o atrakcjach w okolicy (punkt trzeci zadania)
2) podziękowanie za pamięć – nie ma wprawdzie nic o trosce, ale taka forma wystarczy (punkt drugi zadania)
3) niestety, tu uczennica nie wyraziła nadziei, że nie mają w szkole wielu klasówek – za to nie może dostać punktu!

Rozwiązanie
Uczennica napisała dość poprawną pod względem gramatycznym i słownikowym pocztówkę. Niestety, nie wypełniła wszystkich punktów zadania. Nic nie wiemy przecież o jej zdrowiu! Nie wyraziła także nadziei co do klasówek. Z reszty zadań wywiązała się dobrze, błędów też ma mniej niż 25 proc., więc otrzymuje 3 punkty na 5 możliwych.

Zadanie maturalne

Wyjechałeś na krótki weekend z przyjaciółmi. Napisz pocztówkę do cioci, w której:

  • opiszesz miejsce, w którym zatrzymaliście się nocleg;
  • poinformujesz ciocię, jaką macie pogodę;
  • podzielisz się wrażeniami z pobytu;
  • wspomnisz cioci, jakie macie plany na niedzielę.

Jak się zabrać to tego ćwiczenia?

  • Styl: ciocia = styl nieformalny, ale bardzo kulturalny. Dopuszczalne będą skróty, ale obowiązują wszystkie zwroty grzecznościowe na początku i końcu.
  • Zacznij od Dear Aunt…, żeby nie było wątpliwości, że pamiętasz, do kogo masz pisać.
  • Jeśli nie wiesz, jak zacząć, zawsze dobrym początkiem będą pozdrowienia: Greetings from…
  • Nie jest podane miejsce wyjazdu, więc możesz je sobie wymyślić.
  • Pamiętaj, żeby podpisać się XYZ (chyba że zadanie stanowiłoby inaczej).

Oto przykład takiej pocztówki

Dear Aunt, (1)
Greetings from Kazimierz. Have you ever been to this town? I am spending here a wonderful weekend with my friends, Tomek and Bolek.
We are staying in a small, but quite comfortable, hotel called “Dom Dziennikarza”. It is situated on the slope of a local hill, just in the middle of an impressive forest. It has all the facilities one could imagine: bathrooms in the rooms as well as well – equipped lounge for all guests. (2)
The weather is not so good – it is quite windy and chilly, especially in the mornings. (3) Luckily, it does not matter for us. On Sunday we are going to visit the Hill of the Three Crosses. (4)
I am really having a great time! (5)
I hope you are in good health.
Wishing you all the best,
XYZ

Podpowiedzi
1) Zwrot do cioci – nie ma wątpliwości, do kogo jest pocztówka
2) Opis miejsca, w którym autor nocuje – zgodnie z 1. punktem
3) Informacja na temat pogody
4) Informacja na temat planów na niedzielę (punkt 4)
5) Podzielenie się wrażeniami

 

A teraz przeczytaj, jak to zadanie rozwiązał inny uczeń, i zastanów się, gdzie popełnił błędy. Odpowiedź znajdziesz poniżej:

Dear Aunt Mary,
Greetings from Rabka. I’m here with Tomek and Bolek. It’s OK.
The weather is bad. It’s cold and windy.
Anyway, we enjoy ourselves. I hope you are having a good time, too.
Lots of love,
XYZ
PS: On Sunday we are going to the Slovakian border. Shall I buy you something?

Rozwiązanie

Pocztówka sprawia wrażenie, jakby uczeń nie włożył w nią zbyt dużo wysiłku. Akapity są niestarannie powstawiane (pierwszy jest, ale później już niestety uczeń zwyczajnie o nich zapomniał). Styl jest poprawny (nieformalny, ale z zachowaniem zwrotów grzecznościowych). Niestety, uczeń nie wypełnił wszystkich punktów:
1) Brak informacji o miejscu, w którym zatrzymali się na nocleg – 0 pkt
2) Jest pełna informacja na temat pogody – 1 pkt
3) O wrażeniach z pobytu mówi tylko jedno zdanie: „It’s OK”. Niestety, to za mało na pełną wypowiedź. – 0 pkt
4) Jest wspomnienie niedzielnych planów – to, że jako „postscriptum”, nic nie szkodzi. – 1 pkt

Pocztówka zawiera pewne błędy, ale nie stanowią one więcej niż 25 proc. wyrazów w tekście, można więc przyznać 1 pkt za poprawność.
W sumie za tę pocztówkę uczeń otrzymałby 3 punkty.

Zobacz:

Formal and informal letters

Letter – list (przykłady)

List do redakcji (ćwiczenia)

https://aleklasa.pl/bez-kategorii/c337-angielski/c359-formy/krotkie-teksty-pisemne

Leaflet – ulotka (Zadania maturalne)