Plusy bycia kompozytorem

  • Tworzysz – to największa zaleta. Jeśli będziesz naprawdę dobry, dorzucisz kamyczek do dziedzictwa narodowego, a to jest coś!
  • Jeśli jesteś bardzo dobry, przejdziesz do historii, dzieci będą się o Tobie uczyć w szkole.
  • Jeśli znasz gusta populistyczne, będziesz bardzo bogaty.
  • Masz zajęcie superkreatywne, prestiżowe.
  • Obracasz się wśród innych twórców.
  • Nikt nie kwestionuje okresów Twojego lenistwa czy pracoholizmu, wybuchów gniewu czy zmiennych nastrojów; chroni Cię etykietka „twórca”.
  • Masz niepojęte powodzenie u płci przeciwnej (oczywiście, jeśli odniesiesz sukces).

Minusy tej profesji

  • Wciąż dopada Cię czyjaś krytyka, zazdrość bliźnich (nie tylko tych z branży), niepewność odbioru Twojej sztuki i oczywiście niepewność jutra.
  • Nie masz żadnych gwarancji, że zarobisz cokolwiek na swojej pracy.
  • Zanim wypracujesz sobie jako taką pozycję, wciąż czekasz na propozycje, które mogą nigdy nie nadejść.
  • Totalna nieprzewidywalność finansowa.
  • Nieraz usłyszysz, że Twój artystyczny poziom jest żenujący.
  • Będziesz ofiarą intryg, zawiści, a jeśli będziesz sławny – również plotek i paparazzich.

To zajęcie w sam raz dla Ciebie, jeśli

  • Jesteś niezależny psychicznie i intelektualnie, robisz to, co czujesz, co Ci w duszy gra.
  • Nie obrażasz się za krytykę, tylko wyciągasz wnioski.
  • Jesteś ponadprzeciętnie muzykalny i nikt się specjalnie nie dziwi, że chcesz życie związać z muzyką.
  • Grasz na co najmniej dwóch instrumentach.
  • Znasz teorię muzyki. Historia ludzkości to dla Ciebie historia muzyki.
  • Już nieraz zarwałeś noc, bo jakiś ciekawy motyw chodził Ci po głowie i musiałeś, po prostu musiałeś go dopracować.
  • Muzyka nigdy Cię nie nudzi, ale nie słuchasz jej przy okazji, robiąc coś innego, tylko oddajesz się słuchaniu.

Raczej pomyśl o czymś innym, jeśli

  • Nie lubisz pracować.
  • Nie znosisz dopracowywać swoich pomysłów.
  • Wszystko szybko Ci się nudzi.
  • Jesteś niezorganizowany, niepunktualny, nieterminowy i nierzetelny.
  • Byłbyś zdolny popełnić plagiat.
  • Jesteś mało odporny na krytykę lub, co jeszcze gorsze, jesteś narcyzem-megalomanem.
  • Uważasz, że aby komponować wystarczy komputer, a gra na instrumencie to strata czasu.
  • Lubisz tylko jeden rodzaj muzyki.

Co możesz robić?

  • Komponowanie to niekoniecznie siedzenie nad wielkimi utworami symfonicznymi. Kompozytor zaczyna od maleńkich form muzycznych (czasem na nich poprzestaje), ale niekoniecznie.
  • Pisać muzykę do piosenek – spore tantiemy i szybkie wejście w świat show-biznesu.
  • Pisać musicale – to coraz bardziej powszechna forma spędzania czasu; jeśli w tym się wyspecjalizujesz, nie zginiesz z głodu i będziesz znany.
  • Wymyślać sygnały dla programów radiowych i telewizyjnych – a ponieważ ramówki programów zmieniają się jak w kalejdoskopie, pracy Ci nie zabraknie.
  • Tworzyć muzykę filmową (sam wiesz, ile filmów rocznie świat produkuje).
  • Zajmować się oprawą muzyczną wielkich imprez polityczno-rozrywkowych (tylko uważaj, żebyś nie był kojarzony z żadnym ugrupowaniem, bo dla twórcy to śmierć).