Jedna z najważniejszych umiejętności interpersonalnych. Przydaje się w szkole, na studiach, ale i w życiu prywatnym. Podpowiadamy, jaką ją doprowadzić do perfekcji!

Jeśli zależy Ci na dobrej współpracy z kolegami ze szkoły, pamiętaj, że ważne są:

Wsparcie

  • Rozmawiaj o swoich trudnościach i zainteresowaniach – może się okazać, że inni myślą podobnie.
  • Pomagajcie innym szukać odpowiedzi i rozwiązań.

Zachęta

  • Dawaj innym do zrozumienia, co dobrze potrafią.
  • Pytaj o zdanie. Jeżeli czyjś wkład w pracę grupy wyda Ci się ważny, powiedz o tym!

Podział pracy

  • Podsuwaj innym lektury, które Twoim zdaniem najlepiej nadają się do wyznaczonego zadania.
  • Rozmawiaj o tym, co trzeba przeczytać.
  • Dziel się strategiami, jak radzić sobie z pracą, dziećmi, pieniędzmi i projektami.
  • Podziel się z nimi przedsięwzięciem: każde z was może na przykład zająć się szukaniem informacji w innej bibliotece, instytucji czy organizacji.
  • Możesz też szukać dla siebie i dla innych danych do projektów.

Współpraca:

  • Pracuj razem z kolegami nad notatkami z lekcji, szukając w nich rozbieżności.
  • Kopiuj eseje, referaty, kiedy już zostaną ocenione, i czytajcie je.
  • Zwracaj uwagę na to, co je różni.

Konstruktywna krytyka

  • Jeśli nie zgadzasz się z czyimiś pomysłami w sprawie, którą trzeba omówić, wyraź swą propozycję pozytywnie.
  • Wskaż sposoby udoskonalenia pomysłu, zamiast wytykać dawne i obecne niedoskonałości.
  • Krytykuj tylko wówczas, gdy ktoś Cię o to poprosi.
  • Wskaż dobre strony na równi z tymi, które można ulepszyć.
  • Omawiaj zachowanie, nigdy ludzi.
  • Zachowaj realizm, proponuj jedynie takie zmiany, które da się osiągnąć.
  • Działaj selektywnie – wybierz jedną lub dwie naprawdę istotne rzeczy w sprawie.
  • Mów jasno – podawaj konkretne przykłady.
  • Okazuj sympatię – ton Twojego głosu i sposób bycia powinien pomóc innym zaakceptować Twoją krytykę.

Przyjmowanie krytyki:

  • Słuchaj z uwagą.
  • Znajdź czas na przemyślenie tego, co ci powiedziano. Zastanów się, czy to prawda.
  • Podziękuj innym za konstruktywne uwagi.
  • Zadawaj pytania, jeśli czegoś nie rozumiesz.

 

Zagrożenia na które trzeba uważać

  • Wystrzegaj się naśladownictwa – każdy ukończony fragment pracy pisemnej musi być napisany Twoimi własnymi słowami – uważaj, aby nie naśladować innych – a także zwracaj uwagę, czy inni nie naśladują Ciebie.
  • Uczciwie dziel się pracą.
  • Dzieląc się zadaniami, upewnij się, że robisz to sprawiedliwie. Zastanów się, co będzie w danych okolicznościach sprawiedliwe, i co zrobić, jeśli ktoś jednak nie będzie w stanie wykonać tego, na co się zgodził.
  • Dodawaj innym odwagi, ale nie zapominaj o sobie!
  • Zachęcaj innych, jeśli brak im motywacji – lecz nie daj się zarazić czyjąś depresją czy negatywną postawą!