Recenzja

Recenzja książki

Recenzja książki powinna zawierać podstawowe informacje i odpowiedzi na większość zamieszczonych poniżej pytań.

  • Dane, jak w przypadku każdego tekstu kultury: tytuł, nazwisko autora, nurt, daty powstania.
  • Określenie gatunku literackiego.
  • Czy to ważna książka w historii literatury?
  • Czy to
    • świetna książka nieznanego szerszej grupie odbiorców twórcy,
    • nowe dzieło kultowego pisarza,
    • klasyka, którą znają wszyscy oczytani ludzie?
  • Do kogo jest adresowana (do humanistów, młodzieży, dzieci, wszystkich)?
  • Jaki jest główny problem poruszany w tej książce (czego dotyczy akcja, główne wątki)?
  • Czy jest on ważny dla współczesnych czytelników?
    • Jakie są jej mocne, a jakie słabe punkty?
    • Jak oceniasz tę książkę?
    • Czy polecasz ją innym?

Praca nad recenzją literacką

(jeśli chcesz mieć pewność, że niczego ważnego nie przeoczysz), powinna składać się z kilku etapów.

  • Przejrzyj książkę. Przeczytaj tytuł, spis treści, wstęp.
  • Nie koniec na tym – zwróć uwagę także na nagłówki, przeczytaj kilka zdań otwierających akapity, zwróć uwagę na ilustracje.
  • Przeczytaj pierwszy lub ostatni rozdział, który pozwoli Ci się zorientować, czy podoba Ci się styl autora dzieła, które będziesz recenzował.
  • Czas na przeczytanie całej książki.
    • Zdecyduj, które tematy i wątki wydają Ci się szczególnie interesujące i godne uwagi.
    • Zastanów się, o których z nich chcesz na pewno pisać w swojej recenzji.
  • W trakcie lektury rób notatki i zapisuj cytaty, które wydają Ci się szczególnie ważne.
  • Możesz przeczytać artykuły dotyczące recenzowanej przez Ciebie książki.
  • Pomocne może być także przeczytanie recenzji tej książki pisane przez znawców tematu.

Ocena

  • Oceń fabułę (narrację) – wartka, żywa, łatwa w odbiorze czy raczej nie, wciąga, z pomysłem czy nudna, schematyczna?
  • Oceń postępowanie bohaterów.
  • Oceń język – typ narracji, język narratora i postaci. Czy jest literacki, czy potoczny, prosty, zrozumiały czy trudny, wymagający skupienia, piękny, wulgarny, nieporadny?
  • Oceń kompozycję – jaki to gatunek, czy odbiega od norm, czy je wiernie realizuje?
  • Oceń budowę postaci, ukształtowanie przestrzeni, szukaj dokonań twórcy w tym zakresie.
  • Napisz, do kogo jest adresowana (do humanistów, młodzieży, wszystkich?)
  • Możesz także ocenić trafność tytułu (spróbować go wyjaśnić, jeśli jest metaforyczny) oraz szatę graficzną książki (sposób wydania, ilustracje),
  • Zanotuj, jakie ma mocne, a jakie słabe punkty?

Podsumowanie

  • Jak oceniasz tę książkę?
  • Czy warto ją przeczytać?
  • Komu ją polecasz? Dlaczego?

 

Recenzja filmu

Najpierw ustalamy plan pracy

  • I. Informacje o filmie
    • tytuł,
    • reżyser,
    • scenariusz,
    • obsada aktorska,
    • nazwiska autora dzieła, jeżeli film jest ekranizacją dzieła literackiego,
    • gatunek np. komedia romantyczna, melodramat, western,
    • gdzie i kiedy oraz przez kogo emitowany.
  • II. Oceny i omówienia
  • III. Wypowiedzi krytyków jako argumenty (zgadzam się lub nie).
  • IV. Podsumowanie – ostateczna ocena.

Co oceniać w filmie

  • Ogólne wrażenie.
  • To, co w filmie szczególne nowatorskie i poruszające.
  • Grę aktorską (najlepsi – najgorsi). Zwróć uwagę również na postacie drugoplanowe i epizodyczne.
  • Dialogi.
  • Kostiumy, scenografia.
  • Muzykę.
  • Kompozycja utworu, montaż.
  • Obrazy filmowe (plenery, ciekawe ujęcia, egzotykę itp.)
  • Pracę reżysera.
  • Scenariusz, pomysł na realizację tematu – wielkie nowatorstwo czy powielanie schematu?
  • W podsumowaniu opinii o filmie – poleć lub odradź obejrzenie go? Krótko uzasadnij.

 

Recenzja przedstawienia teatralnego

Jakie informacje powinna zawierać?

  • tytuł sztuki,
  • autora dramatu,
  • gdzie odbywał się spektakl (nazwę teatru, festiwalu teatralnego)
  • informacja o reżyserze,
  • rodzaj przedstawienia teatralnego:
    • tradycyjne (z podziałem na akty, kurtyną itd.),
    • awangardowe (np. odbywa się między rzędami widzów, do udziału w przedstawieniu zachęcana jest publiczność, wszystko sprawia wrażenie happeningu).

Co oceniać w spektaklu teatralnym

  • reżyserię (jaki reżyser miał pomysł na przedstawienie dzieła, w jakiej konwencji?),
  • dobór aktorów i ich grę,
  • scenografię, kostiumy, choreografii, muzykę,
  • porównanie z dziełem literackim (jeśli je znasz) lub z innym przedstawieniem tego dramatu (jeśli je widziałeś),
  • reakcję publiczności,
  • zgodność lub zróżnicowanie wobec dzieła literackiego, które było kanwą (jeśli było),
  • Twoje wrażenia po spektaklu: Czy podobało Ci się? A może było nudne i niezrozumiałe?
  • .Przygotowując recenzję przedstawienia obejrzanego w telewizji, zwróć uwagę na montaż przedstawienia, operowanie kamerą.
    Uwaga! Ważne w telewizyjnym widowisku są zbliżenia i półzbliżenia, częste portrety, dokładne studiowanie twarzy. Do tego też należy się odnieść.

 

Recenzja wystawy plastycznej

Ważne informacje to:

  • organizator wystawy (galeria, muzeum),
  • temat wystawy,
  • rodzaj prac (obrazy, fotografie, plakaty itd.),
  • autorzy prac (jeśli zagraniczni, także nazwa kraju),
  • styl, jaki reprezentują (tu pomoże Ci przewodnik muzealny, program wystawy, encyklopedia,
  • recenzje w prasie albo Twój podręcznik),
  • zainteresowanie publiczności wystawą (dużo zwiedzających?),
  • Twoja ocena: Które prace Ci się najbardziej podobały? Dlaczego?

 

Recenzja koncertu

Ważne informacje to:

  • nazwisko lub nazwa organizatora koncertu,
  • rodzaj koncertu (kameralny czy masowy),
  • wykonawcy (soliści, orkiestra, zespół),
  • tytuły wykonywanych utworów,
  • nazwiska autorów muzyki.

Oceniasz:

  • wykonanie (zwróć uwagę na ich „sceniczność”, czyli kontakt z publicznością, swobodę poruszania się po scenie),
  • pracę konferansjerów,
  • ocena technicznej strony koncertu – nagłośnienie,
  • oświetlenie, efekty specjalne, choreografię,
  • reakcję publiczności,
  • Twoja opinia o koncercie: Co Ci się podobało, a co byś zmienił?

Facebook aleklasa 2

Zobacz:

Recenzja

https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/c312-formy-wypracowan/recenzja-2

Recenzja przedstawienia teatralnego

https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/c312-formy-wypracowan/15-recenzja-powiesci-przyklad

https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/c312-formy-wypracowan/13-jak-pisac-recenzje

https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/c312-formy-wypracowan/24-opowiadanie

Jak to zgrabnie ująć w recenzji?

Recenzja powieści