Pisanie recenzji

Początek recenzji

– Ostatnio miałem przyjemność uczestniczyć w filmowym wydarzeniu roku…
– Pamiętna data – 1 kwietnia 2014 – byłam na premierowym przedstawieniu sztuki…
– Film pt. … w reżyserii… oglądaliśmy z całą klasą.
– Spektakl odbył się w Teatrze Małym, w dniu…
– Było to pamiętne wydarzenie…
– Na pierwszy rzut oka książka przerażała rozmiarami…
– Popołudnie było smutne i deszczowe. Nic nie zapowiadało tak interesującego rozwoju wypadków.
– To był niezapomniany koncert!

 

Użyj zgrabnych sformułowań

– Adaptacja powieści Kraszewskiego (udana/nieudana, wierna/niezbyt wierna)
– Literacki pierwowzór
– Superprodukcja
– Film historyczny
– Fabuła, elementy kompozycji, struktura
– Wątek: romansowy, polityczny, społeczny
– Nowatorstwo, artyzm, kreacja
– Sztuczność, schematyzm, szablonowość

 

Jak wyrażać swoje zdanie

– Sądzę, że…,
– Uważam, że…,
– Według mnie…
– Zachwyciła mnie gra aktorska (scenografia, muzyka, kostumy,)
– W spektaklu rozczarowała mnie muzyka…
– Przekonała mnie / Zupełnie nie przekonuje mnie gra…
– Pozytywnie zaskoczył mnie…
– Wiarygodna jest dla mnie postać…
– Podoba mi się/nie podoba mi się…
– Za atut filmu uważam…
– Za błędną uważam decyzję dotyczącą obsady głównej roli…
– Literacki pierwowzór zbladł przy tej realizacji (lub wciąż pozostaje niedoścignionym dziełem).
– Gra aktorska jest zachwycająca, porywająca…
– Dzieło jest nowatorskie, genialne lub schematyczne, odtwórcze…
– Film okazał się wielkim wydarzeniem artystycznym…
– Film okazał się kompletną klapą, fiaskiem…
– Widać, że znakomity efekt artystyczny jest wynikiem pracy zespołowej…
– Odbiór – nużący, trudny, męczący
– Odbiór zakłócają liczne dłużyzny, brak wartkiej akcji, aktorzy drugiej linii…
– Obsada aktorska nie zapowiadała takiego efektu…
– Doborowa obsada gwarantuje znakomity efekt…

 

Jak to powiedzieć inaczej?

– Nie przypadł mi do gustu – zamiast: to bzdura!
– Nie przepadam za utworami tego typu – zamiast: ale kicz!
– Zapewne dzieło to nie jest pozbawione wartości, lecz nieco mnie zniechęca – zamiast: tego nie da się oglądać!
– Wolę utwory o bardziej dynamicznej akcji – zamiast: co za nuda!
– Nie sądzę, abym prędko wrócił do tej lektury – zamiast: nigdy!
– Jestem pewna, że dzieło ma swoich zwolenników – zamiast: nikt tego nie czyta.

 

Jak odnieść się do opinii krytyka

Na nie:

– polemizował(a)bym z…,
– nie podzielam opinii…,
– nie zgadzam się z…
– nie przekonuje mnie opinia…

Na tak:

– zgadzam się z…,
– podzielam opinię…,
– myślę / (sądzę) podobnie jak…
– uważam za trafną opinię…

 

Nie powtarzaj się

  • Zagrać to – wcielić się w rolę, wykreować postać,
  • Bohater to – postać,
  • Gra to – przekonując, poruszająca, sugestywna, oddziaływująca na widza,
  • Adaptacja to – ekranizacja, przeniesienie na ekran,
  • Film to – obraz, dzieło reżysera, superprodukcja,
  • Reżyser to – twórca filmu,
  • Nużący – nudny, nieciekawy, pełen dłużyzn, męczący dla widza, mało interesujący, przegadany,
  • Ciekawy – trzymający w napięciu, wciągający.

 

Minisłowniczek

teatr

reżyser,
kostiumy,
choreografia,
scenografia, dekoracja,
spektakl/przedstawienie,
rola pierwszoplanowa, drugoplanowa,
kostiumy, rekwizyty,
oświetlenie sceny,
zaskakująca inscenizacja,
nowatorski pomysł;

książka

najnowsze dzieło,
debiut pisarski,
kontynuacja cyklu,
pisarz, autor, twórca
świat przedstawiony,
narracja,
bohaterowie,
niejednoznaczny sens utworu,
perspektywa narracyjna,
sposób kreowania postaci,
główny wątek,
zasadniczy problem;

film

ekranizacja, filmowa adaptacja,
wierność wobec literackiego pierwowzoru,
zamysł reżysera, koncepcja filmu,
wartka akcja,
niespodziewane zwroty akcji,
zaskakujące rozwiązanie,
scena finałowa,
nastrojowa muzyka,
muzyczne tło filmu,
efekty specjalne,
malownicze pejzaże,
wybitna obsada, doborowa obsada;

muzyka

nastrój, atmosfera koncertu,
dobór utworów,
promocja nowej płyty,
sceniczny przepych,
kameralne spotkanie,
muzyczne wydarzenie,
wspaniałe możliwości głosowe,
nowatorska aranżacja utworu,
improwizacja,

plastyka

wernisaż, wystawa,
prezentacja prac,
promocja amatorskich prac,
zaskakujące formy,
stonowane barwy,
kontrastowe kolory,
wymagające skupienia,
niejednoznaczne symbole,
awangardowe ujęcie tematu
doskonała technika;

ocena

na krytykę zasługuje,
na pochwałę zasługuje,
należą się słowa uznania,
niebanalne, interesujące rozwiązanie,
wyjątkowo entuzjastyczne przyjęcie,
spotkało się z dużym uznaniem (ostrą krytyką),
szeroki krąg odbiorców,
wzbudza zachwyt,
przypadła do gustu,
utwór adresowany do…,
koniecznie trzeba zobaczyć.

Facebook aleklasa 2

Zobacz:

https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/c313-jak-napisac-wypracowanie/czy-mnie-sie-podoba-slownictwo-do-recenzji

Sposób na recenzję

https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/c312-formy-wypracowan/jak-pisac-recenzje

Recenzja przedstawienia teatralnego

Recenzja powieści

https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/c312-formy-wypracowan/14-recenzja-ksiazki-filmu-spektaklu-teatralnego-wystawy-plastycznej-koncertu

Recenzja przedstawienia teatralnego

https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/c312-formy-wypracowan/12-recenzja