Czy ta kratka jaką jest nasze życie, stanowi wartość, za którą trzeba dziękować? (rozprawka)

Forma wypracowania została ściśle określona w temacie – masz napisać rozprawkę.

WSTĘP
Teza, którą stawiamy = odpowiedź na pytanie zawarte w temacie:
Tak – za kratkę, którą jest nasze życie, trzeba dziękować.

ROZWINIĘCIE
Zbieramy argumenty = odpowiedzi na pytanie, dlaczego chcemy dziękować za kratkę, którą jest nasze życie.

  • Bo dzięki temu, że jesteśmy w kratkę, nie jest nudno, żyje nam się ciekawie, możemy wiele dowiedzieć się o sobie, możemy kogoś zaskoczyć zmianami, które w nas zachodzą.
  • Bo dzięki temu, że jesteśmy w kratkę, stanowimy tajemnicę dla kogoś.
  • Bo dzięki temu, że życie jest w kratkę, możemy patrzeć na wszystko od nowa, za każdym razem inaczej.
  • Bo dzięki temu, że życie jest w kratkę, nie jesteśmy skazani tylko na zło. Złe uczynki możemy wynagradzać dobrymi.

ZAKOŃCZENIE
Potwierdzamy tezę postawioną na wstępie.

 

Nasza baza, czyli wiadomości z lekcji

Na lekcji rozmawialiście o wielobarwnym świecie i ludziach w kratkę. Inspirację do dyskusji stanowił wiersz Podziękowanie Jana Twardowskiego.

  • Wniosek nr 1:
    Patrzymy na świat i tak naprawdę go nie widzimy. Nie potrafimy nawet przywołać z pamięci barw świata – nie wiemy, jakiego koloru jest kijanka od spodu, dzięcioł, pstrąg, wilcza jagoda. Nie pamiętamy kolorów, kształtów i form świata.
  • Wniosek nr 2:
    Prócz podstawowej palety barw występuje w naturze dużo więcej kolorów, ich odcieni, barw pośrednich (bladożółta trawka, oliwkowozielone kijanki), które świadczą o bogactwie otaczającego nas świata.
  • Wniosek nr 3:
    Nie tylko świat nie jest czarno-biały. Równie bogata jest natura człowieka. Ile ludzi na ziemi, tyle charakterów.
  • Wniosek nr 4:
    Świat nie składa się tylko z czystego dobra i zła, jest w nim wiele wartości pośrednich, ale ma to przecież swoje plusy – człowiek może nieustannie się rozwijać i kształtować swój charakter.
  • Wniosek nr 5:
    Komu należy się podziękowanie za bogactwo świata? Jego Stwórcy, który starał się, by wszystko na świecie było dobre.

 

Przykładowe wypracowanie

Cieszę się, że nasze życie nie jest cały czas białe. Cieszę się, że ludzie, których spotykam na swojej drodze, nie są krystalicznie biali. Cieszę się i z tego, że sama jestem w kratkę. W pełni zgadzam się z księdzem Janem Twardowskim, że nasze życie jest kratką o ogromnej wartości, i razem z nim chętnie złożę za to podziękowanie.

Nie ma na świecie człowieka, który byłby nieskończenie dobry, który nie popełniałby błędów, grzechów. Za to wcieleniem dobra i miłości jest dla większości ludzi Stwórca świata – to Jemu zawdzięczamy wszystko, co mamy. W trudnych chwilach wstydzimy się naszych błędów, ale wiemy, kto jest dla nas ideałem dobroci, i staramy się do niego zmierzać, a zło, o które się otarliśmy, powoduje w nas chęć poprawy. Dziś rano zrobiłam przykrość mojej mamie, grymasząc przy śniadaniu. Potem żałowałam i chciałam poprawić atmosferę w domu, więc obrałam ziemniaki, pochwaliłam też mamę za pyszny obiad.

Jej radość była podwójna, chociaż zachowałam się w kratkę.
Dzięki temu, że jesteśmy w kratkę, można zmienić zdanie o kimś. W wakacje poznałam chłopaka, który na pierwszy rzut oka nie wydawał się fajny. Nie był zbyt przystojny, więc dziewczyny nie kręciły się koło niego. Sprawiał wrażenie smutnego, szarego i nijakiego, ale zauważyłam, że chętnie wszystkim pomaga, można na niego liczyć w kłopotach, wygadać mu się i mieć pewność, że nigdy nikomu nie powtórzy powierzonych mu tajemnic. Okazało się też, że ma dużo zainteresowań. Spojrzałam na niego inaczej. Stał się nawet w moich oczach takim dzięciołem z wiersza Podziękowanie Jana Twardowskiego – w nijakim, przeciętnym chłopaku dostrzegłam barwy. A po przemyśleniu doszłam do wniosku, że tak jest ze wszystkimi ludźmi – w każdym człowieku możemy zauważyć coś nieprzęciętnego i ciekawego. I na dodatek nie ma dwojga takich samych ludzi.

Argumentem potwierdzającym tezę, że za życie w kratkę możemy dziękować, jest cały świat oraz to, że mamy szansę ciągle go odkrywać, codziennie patrzeć na niego innymi oczyma. Przypomina mi się film Dym w reż. Jima Jarmuscha. Bohater filmu dzień w dzień o tej samej porze i w tym samym miejscu wykonywał jedną fotografię. Gdy pokazał znajomemu kolekcję swoich zdjęć, ten zdziwił się i niezbyt chętnie przystąpił do przeglądania albumu. Ale jeszcze bardziej był zaskoczony, jak różne i ciekawe może być to jedno miejsce, ile wspomnień może się z nim łączyć.

Wyróżnia się pejzaże nizinne i górskie, krajobrazy roślinne i pustynne – świat jest w kratkę. Raz mam dobry humor, a raz gorszy – jestem w kratkę. W życiu zdarzają się wspaniałe dni, a są też okropne chwile – moje życie jest w kratkę. Ale gdziekolwiek bym była i w jakiejkolwiek znajduję się sytuacji, cieszę się z kratki, w którą jestem i w której żyję, oraz za nią dziękuję.

 

Dla ambitnych!

W podanej pracy przywołano film Dym. Ciekawym wzbogaceniem wypracowania mogły także być przykłady ze sztuki.

Oto dwa możliwe sposoby na wykorzystanie zupełnie odmiennych od siebie dzieł malarskich:

  • Obrazy artysty, który malował pozornie te same pejzaże, ale o różnych porach roku i dnia, np. Katedra w Rouen wielokrotnie malowana przez Claude’a Moneta.
  • Obrazy abstrakcyjne (np. Władysława Strzemińskiego), które pełnią inną funkcję niż malarstwo realistyczne.
    Dziwne abstrakcje malarskie w pewnym sensie oddają przesłanie wiersza Twardowskiego – patrząc na dzieło sztuki, każdy może zobaczyć coś zupełnie innego. W sztuce nie chodzi o to, żeby odnaleźć jedną poprawną interpretację obrazu. Patrząc np. na dzieło Władysława Strzemińskiego Pejzaż morski, ktoś dostrzeże morskie fale, ktoś inny meduzę, a jeszcze ktoś ryby. Najważniejsze jest w ogóle widzieć, patrząc. Myśleć, stawiać pytania. Widzieć świat w różnych barwach, dostrzegać walory światła, słońca, które wszystko oświetla i ożywia.

 

Przydatne cytaty

W wypracowaniu można było także zacytować fragment Listu św. Pawła do Koryntian.
Dzięki temu, że jesteśmy w kratkę, możemy wybaczać błędy tym, których kochamy oraz sami sobie. Bo:
Miłość cierpliwa jest,
Łaskawa jest
– jak pisał św. Paweł w najpiękniejszym hymnie o miłości.

Możesz przywoływać cytaty z wiersza Podziękowanie Jana Twardowskiego, np.:
Dziękuję Ci że nie jest wszystko tylko białe albo czarne
tylko my chcemy być wciąż albo albo
i jesteśmy na złość stale w kratkę

Argumenty – inaczej

W przykładowym wypracowaniu kolejne argumenty potwierdzające tezę przytaczane są w sposób płynny i popierane przykładami – obserwacjami i doświadczeniami autora. Ażeby nadać rozprawce styl bardziej oficjalny, można jeszcze dobitniej formułować argumenty:

  • Po pierwsze argumentem potwierdzającym tezę, że nasze życie to kratka, za którą trzeba dziękować, jest szansa otrzymana od Boga polegająca na robieniu dobrych uczynków i naprawianiu swoich błędów.
  • Dzięki temu, że jesteśmy w kratkę, można zmienić zdanie o kimś – oto kolejny argument.
  • Argumentem potwierdzającym tezę, że za życie w kratkę możemy dziękować, jest cały świat oraz to, że mamy szansę ciągle go odkrywać, codziennie patrzeć na niego innymi oczyma.

Można używać także zwrotów:

  • Jestem pewna, że…
  • Jestem przekonana, że…
  • Argumentów potwierdzających tezę jest dużo, ale za najważniejszy uważam…

 

Lektury

W wypracowaniu mogłeś przywołać postacie z lektur poznanych w szkole podstawowej, np.

  • Bohaterów utworu Marii Konopnickiej Nasza szkapa:
    Mimo choroby mamy i życia w nędzy dzieci potrafiły znajdować radość w swojej życiowej kratce i nie chciały zmarnować ani chwili.
  • Anię Shirley z cyklu powieści Lucy Maud Montgomery:
    Jakże poruszające wydaje się życie rudej i piegowatej sieroty Ani Shirley. Ona na pewno może dziękować za swoją kratkę – jej los nagle odmienia się dzięki opiece wspaniałych ludzi, których spotkała na swojej życiowej drodze.

 

Zobacz:

Twórczość księdza Jana Twardowskiego

Jan Twardowski na maturze

Scharakteryzuj poezję księdza Jana Twardowskiego