Jak w wizji Dantego Alighieri wyglądają Piekło i Raj?

Elementy krajobrazu,scenerii, przestrzeni

  • Piekło – fragmenty pieśni IV, XIII, XVIII
    Przed oczyma narratora rozciąga się piekielna dolina, czeluść, loch bez dna, spowity czarnosinymi mgłami. Wergiliusz, przewodnik Dantego – wprowadza go w kolejne koła piekielnych przepaści.
    Jeden z piekielnych kręgów stanowi obręb leśny. Ale dziwny to las – przecięty przez krwawy potok, obrośnięty niedostępnym gąszczem drzew i krzewów. Liście mają siną barwę, owoce są zatrute.
  • Raj – fragment pieśni XIX
    Lśniąca urodą kraina, migocąca w oczach pięknymi kolorami. Wizja Dantego jest przeciwieństwem naszych potocznych wyobrażeń o piekielnej i rajskiej kolorystyce. Piekło kojarzymy z ognistością, tymczasem u Dantego jest ono sine i ponure. Niebo widzimy w niebieskiej poświacie, a Dante przedstawia je właśnie w kolorach piekielnych – ognistych, mieniących się kolorami w „źrenicach płomieni”.

Istoty zamieszkujące te miejsca

  • Piekło – fragmenty pieśni IV, XIII, XVIII
    Zamiast ptaków w piekielnym lesie gniazda wiją harpie – potwory z ludzkimi twarzami, ptasimi skrzydłami i szponami, które dręczą dusze potępionych.
    Prawą i lewą stronę Złych Dołów zaludniają zupełnie różni grzesznicy. Jest ich bardzo wielu. Pośród nich Dante rozpoznaje Jazona – uwodziciela odbywającego karę za zbałamucenie i porzucenie wielu kobiet, m.in. Medei i Izyfilii.
  • Raj – fragment pieśni XIX
    Dostojnym rajskim ptakiem jest orzeł szybujący w przestrzeni. Dobre dusze o barwie rubinowej czerwieni tworzą niebiańskie chóry.

Dźwięki wypełniające przestrzeń

  • Piekło – fragmenty pieśni IV, XIII, XVIII
    Zewsząd słychać „echa jęków”. Nie do końca wiadomo, kto wydaje te przejmujące trwogą dźwięki. Narrator kilkakrotnie używa słowa „jęki” i wyrazów pokrewnych. Jęczą nawet harpie, które mają za zadanie męczyć innych. Jęk skargi i syk bólu wydaje z siebie drzewo, z którego Dante oderwał gałązkę. Skaleczona śliwa wyznaje, że kiedyś była człowiekiem. Cierpi karę za popełnienie samobójstwa.
  • Raj – fragment pieśni XIX
    Słychać pieśni chóru oraz dźwięk wydawany przez przelatującego orła.

 

Zobacz:

Boska komedia – Dante Alighieri

Boska komedia na maturze

Dante Alighieri – Boska komedia

Boska komedia Dantego – treść

Boska komedia Dantego – dzieło przełomu epok

Boska komedia w pracach pisemnych

Kunszt poetycki Boskiej komedii – na czym on polega?

Boska komedia jako dzieło przełomu średniowiecza i renesansu