Teraz wspólnie z harcerzami i Jarkiem – kronikarzem wyprawy, przemierzysz zaznaczony na mapie szlak. A po drodze czeka dziewięć zadań.

Część I

1. Chłopcy rozpoczęli wycieczkę od Pojezierza Mazurskiego, a ściślej – spotkali się nad pięknym jeziorem Mamry. Jarek postanowił opisać je w swojej kronice. Pomóż Jarkowi wykonać opis jeziora (kilkanaście zdań). (1 pkt)
Pamiętaj, że nie musi to być opis realistyczny, może służyć za tło fantastycznych wydarzeń.

Wskazówka:
Jezioro Mamry leży w Krainie Wielkich Jezior. Pod względem powierzchni jest drugim (po Śniardwach) akwenem w Polsce. Obejmuje 6 połączonych ze sobą zbiorników wodnych: Mamry, Święcajty, Kirsajty, Dargin, Dobskie, Kisajno. Znajduje się tu kilkadziesiąt dużych wysp, które jednocześnie są rezerwatami – miejscami lęgowymi dla ptaków błotnych. Przez jezioro prowadzi szlak żeglugi śródlądowej.

2. Dokąd udali się harcerze po kilku dniach, spędzonych nad jeziorem? (1 pkt)

3. Jarek napisał list do mamy, ale popełnił w nim sporo błędów ortograficznych. Popraw błędy w liście chłopca. (10 pkt)

Kochana Mamo!
Piszę do ciebie z pięknego pojezierza mazurskiego. Jest fajnie, ale mogliby tu zbódować więcej baz rzeglarskich, bo nie mamy, gdzie pływać. Tej nocy komędant zażądził alarm. Obudziliśmy się wszyscy, a ja szybko podcząłgałem się blirzej ogniska. Tam rosła taka kępa srzarzałych olh. Wyjżałem z za niej i stwierdziłem, że nie na prurzno wudz nas obódził. Jacyś huligani kradli nam prowiant z koszykuw. Wyskoczyliśmy na nich z kszykiem i przepędzili, gdzie pieprz rośnie. To tyle. Mamo, nie martw się o mnie. Czuję się dobże i w ogóle wszystko jest w pożądku.
Twuj kochany Jarek

4. Kronikarz wyprawy ułożył regulamin dla turystów, którzy przebywają nad mazurskimi jeziorami. Niestety zachowało się tylko kilka fragmentów jego pracy. Uporządkuj i dokończ regulamin Jarka. (8 pkt)

  • Zabrania … poruszania motorówkami w pobliżu rezerw…
  • … śmiecić!
  • Puste butel… wrzucać do…
  • …włączania głośnych odbiorników…
  • …poruszać tylko po… ścieżkach
  • Nie należy rozbijać namiotów…
  • Podczas pobytu w rezerwacie zabrania się…
  • Nie płoszyć…

5. Chłopcy zwiedzają stolicę. Których, spośród zabytków nie będą mogli zobaczyć w Warszawie? (1 pkt)
A. Sukiennice
B. Wawel
C. Największy zamek krzyżacki
D. Zamek Królewski
E. Łazienki
F. Mysia Wieża

6. Którą z wymienionych sprawności chłopcy mogli zdobyć podczas zwiedzania Warszawy? (1 pkt)
A. kucharza doskonałego
B. przewodnika po zabytkach
C. tropiciela śladów
D. pielęgniarza

7. Po zwiedzaniu miasta – kolej na posiłek. Do podanych nazw potraw dobierz przypuszczalne nazwy miejsc, w których się je podaje. (5 pkt)
A. pizza mozzarella z ostrym sosem
B. kurczak z grilla z frytkami
C. kotleciki sojowe z kiełkami pszenicy
D. karp po staropolsku w szarym sosie
E. żabie udka zapiekane z brokułami

ekologiczna pizzeria, grill bar, restauracja francuska, restauracja staropolska, restauracja wegetariańska

8. Po wizycie w Warszawie chłopcy przybyli do miasta, które było dawniej stolicą Polski. Jaka to miejscowość? (1 pkt)

9. Wybierz spośród wszystkich nazwisk nazwisko osoby, która nie była związana z Krakowem. (1 pkt)
A. Wit Stwosz
B. Tadeusz Żeleński-Boy
C. Stanisław Wyspiański
D. Adam Mickiewicz
E. Tadeusz Kantor

 

Część II

10. Uzupełnij powiedzenia lub nazwy. (4 pkt)
A. Czwartkowe…
B. … Ludów
C. Za króla Olbrachta …
D. Kuźnica…

11. Który z dawnych władców miał przydomek: (4 pkt)
A. Bez Ziemi?
B. Wygnaniec?
C. Groźny?
D. Brodaty?

12. Czy mogli się ze sobą spotkać (w historii)? Spróbuj odpowiedzieć na to pytanie, analizując poszczególne pary nazwisk. (5 pkt)
A. Tadeusz Kościuszko i Tomasz Jefferson
B. Adam Mickiewicz i Juliusz Słowacki
C. Galileo Galilei i Mikołaj Kopernik
D. Adam Mickiewicz i Aleksander Puszkin
E. Julian Tuwim i Konstanty Ildefons Gałczyński

13. W wypowiedzeniu: „Ile ja Tobie, tyle Ty mnie” – podkreśl wszystkie zaimki. (6 pkt)

14. Każda z wymienionych niżej postaci ma związek z jakimś zwierzęciem. Jakim? Połączcie odpowiednie osoby i sytuacje ze zwierzętami. (5 pkt)
A) Hannibal a) gęsi
B) Uratowanie Rzymu b) słoń
C) Jan Chryzostom Pasek c) lew
D) Daniel (prorok) d) wydra
E) Jonasz e) wieloryb

15. W odpowiedzi na każde z niżej zadanych pytań ukryły się kolory: zielony, szary, czarny, biały. Dopasuj je, udzielając prawidłowej odpowiedzi. (4 pkt)
A. Nazwa literackiego kabaretu z początków XX wieku.
B. Tajna organizacja harcerska, działająca w okresie okupacji niemieckiej.
C. Siedziba prezydenta w Stanach Zjednoczonych.
D. Nielegalny handel żywnością.

16. Odpowiedz na kilka pytań, które odnoszą się do Twojej wiedzy na temat roślin. (4 pkt)
A. Jakie rośliny zdobiły w starożytności czoła sławnych poetów?
B. Jakie drzewo opiewał w swoich fraszkach Jan Kochanowski?
C. Jak nazywają się jarzyny, które sprowadziła do Polski królowa Bona?
D. Jaka roślina odegrała dużą rolę w rozwoju kultury piśmienniczej?

17. W jaki związek składniowy łączą się poniższe pary wyrazów? (3 pkt)
A. pierwsze czytanie
B. czytać książkę
C. czytać tam

18. Od zdań z podmiotami domyślnymi utwórz zdania bezpodmiotowe: (3 pkt)
A. Dali hasło.
B. Przygotowali przedstawienie.
C. Przyjęli uchwałę.

19. Uzupełnij wolne miejsca w ramce. (8 pkt)
Zdanie:
Włoskie topole splatają się tu nadobnie z orszakiem płaczących brzóz.

20. Do podanych tytułów dobierz prawidłowe informacje. (6 pkt)
„Balladyna” II część „Dziadów”
A. pojawiają się duchy, które wypowiadają prawdy moralne
B. przewodnikiem po świecie zmarłych jest Guślarz
C. utwór jest dramatem o władzy, która demoralizuje
D. akcja tego utworu rozgrywa się nocą, w zamkniętej kaplicy na cmentarzu
E. w utworze występują charakterystyczne symbole, np. korona Lecha
F. typowe dla ludowych podań postacie – król, rycerz, pustelnik

21. Ułóż kilka związków z wyrazami: „szlachetny” i „szlachecki”. Wykorzystaj do tego celu poniższe wyrazy: (6 pkt)
herb, dwór, kamień, czyn, człowiek, kontusz

23. Przeczytaj poniższe fragmenty i określ tytuły utworów, z których pochodzą: (4 pkt)

A.
„Co do mnie, żyję, proszę wierzyć.
Mój wyścig z suknią nadal trwa.
A jaki ona upór ma!
A jakby ona chciała przeżyć!”

B.
„Wymiarkowawszy to wszystko Kmicic począł drążyć cicho dziury w pochyłości szańca i piąć się z wolna ku armacie. Po kwadransie pracy zdołał ręką chwycić się z otwór armaty. – Naści, piesku kiełbasy! – mruknął – tylko się nią nie udław.”

C.
„Jestem Papkin, lew Północy,
Rotmistrz sławny i kawaler”.

D.
„Jedzą, piją, lulki palą,
Tańce, hulanka, swawola;
Ledwie karczmy nie rozwalą,
Cha, cha, chi, chi, hejże, hola!”

24. Czytając poniższe zdania zrekonstruuj brakujące wyrazy. Uczyń to w ten sposób, by pasowały do podanej litery i zgadzały się z ilością kratek (w każdym przypadku możliwy jest tylko jeden wybór). (4pkt)
A. Chicago od pewnego czasu jest miastem sterroryzowanym przez wielokrotnego mordercę, który popełnił już dziesiątą zbrodnię i zapowiada, że nie ma zamiaru na tym s .
B. Powiedziałem Markowi, by nie otwierał wszystkich drzwi na e, ponieważ zrobi się przeciąg.
C. Podniesienie wysokości poborów powinno wytrącić m z rąk protestujących górników, którzy żądali podwyższenia płac.
D. Czekaliśmy bardzo długo i wreszcie w marcu ten most oddano do u .

 

Odpowiedzi

1.
Z lotu ptaka jezioro przypomina dużą niebieską plamę, rozlaną na tle ziemi. Z bliska wygląda niczym fragment pięknego, pogodnego nieba. A rozpościera się tak daleko, że nie widać jego krańców. Gdzieś dalej, poza zasięgiem mojego wzroku przechodzi w kolejny akwen, potem w następny. Takich, połączonych ze sobą zbiorników wodnych Mamry kryją w sobie aż sześć. I każdy z nich jest do pozostałych bardzo podobny. Czysta, przejrzysta woda, cisza, spokój. Tylko gdzieniegdzie można dostrzec wygrzewające się w szuwarach błotne ptactwo. Ptaki mają na w1yspach swoje rezerwaty. To dla nich prawdziwy raj. Codziennie z wysepek dolatują odgłosy życia, nocnego żerowania, popiskiwanie piskląt w gniazdach. Jezioro porośnięte jest typową przybrzeżną roślinnością. Na tafli unoszą się żółte kaczeńce i białe lilie, przy brzegu mają też swoje stanowiska żaby, które urządzają nam nocne koncerty. Przez Mamry prowadzi szlak żeglugowy, dlatego pływają po jeziorze nie tylko kajaki turystyczne, ale małe stateczki…

To zadanie dla tych, którzy lubią pisać, ale mają też twórcze natchnienie, bowiem opis może być baśniowy (podobne polecenie zdarzyło się na egzaminach!). Trzeba więc wypłynąć na szerokie wody fantazji, pamiętając przy tym o szczegółach. Opis wymaga przymiotników (dużej ilości!), a także wyrazów określających kształty, rozmiary, położenie itd. Ważna jest zasada: Im bliżej jesteśmy opisywanej rzeczy – tym trzeba to zrobić dokładniej!

2.
Do Warszawy
Z naszej mapki wynika, że harcerze spędzili kilka dni nad wodą, a potem udali się do stolicy.

3.
Kochana Mamo!
Piszę do Ciebie z pięknego Pojezierza Mazurskiego. Jest fajnie, ale mogliby tu zbudować więcej baz żeglarskich, bo nie mamy, gdzie pływać. Tej nocy komendant zarządził alarm. Obudziliśmy się wszyscy, a ja szybko podczołgałem się bliżej ogniska. Tam rosła taka kępa zszarzałych olch. Wyjrzałem zza niej i stwierdziłem, że nie na próżno wódz nas obudził. Jacyś chuligani kradli nam prowiant z koszyków. Wyskoczyliśmy na nich z krzykiem i przepędzili, gdzie pieprz rośnie. To tyle. Mamo, nie martw się o mnie. Czuję się dobrze i w ogóle wszystko jest w porządku.
Twój kochany Jarek

W liście rzeczywiście znalazło się sporo błędów, ale Jarek pisał go „na kolanie”, a w dodatku nie zabrał ze sobą „Słownika ortograficznego” (który bywa przydatny w każdej sytuacji!). Wiadomo, że nazwy własne kontynentów, państw, regionów (np. Pojezierze Mazurskie) – piszemy wielkimi literami. W listach wszystkie zaimki rzeczowne (Ciebie, Tobie itp.) zaczynamy od dużych liter, czego wymaga szacunek dla naszego adresata! Przyimki złożone zza, spoza, spomiędzy – piszemy łącznie.

4. Regulamin turysty:

  • Zabrania się poruszania motorówkami w pobliżu rezerwatu przyrody.
  • Nie śmiecić!
  • Puste butelki należy wrzucać do przeznaczonych do tego celu pojemników, które znajdują się na szlakach.
  • Zabrania się włączania głośnych odbiorników radiowych, telewizyjnych, szczególnie między godziną 22 a 6 rano.
  • Turystom wolno poruszać się tylko po specjalnie wyznaczonych ścieżkach.
  • Nie należy rozbijać namiotów poza wyznaczonymi do tego celu miejscami (polami namiotowymi).
  • Podczas pobytu w rezerwacie zabrania się głośnych krzyków i rozmów.
  • Nie płoszyć ptaków ani zwierząt!

Zadanie redakcyjne, sprawdzające umiejętność konstruowania tekstu regulaminu. To także ćwiczenie na myślenie, spostrzeganie różnych negatywnych zjawisk, dostrzeganie przyczyn i skutków. Zauważ, że ten regulamin powinien służyć każdemu turyście, który pragnie chronić przyrodę (a mniemam, że chcemy to czynić wszyscy).

5. A, B, C, F
Doskonale! Harcerze zobaczą je podczas wizyt w innych miastach. Tego typu wiedzę powinien mieć każdy. Nie musisz umieć trafiać tam „z zamkniętymi oczami”, ale warto wiedzieć, że największego zamku krzyżackiego poszukamy w Malborku, a Mysia Wieża stoi nad Gopłem, w Kruszwicy (w niej podobno zginął król Popiel). Sukiennice i Wawel – to zabytki Krakowa.

6. B
Tym razem pewnie nikt się nie pomylił, sprawa jest bowiem prosta i wymaga jedynie logicznego myślenia. Wiadomo, że zwiedzanie zabytków może być okazją do zdobywania sprawności przewodnika a nie kucharza (chłopcy musieliby nauczyć się gotować), pielęgniarza albo tropiciela (do zdobycia tej ostatniej sprawnosci przydaje się wycieczka do lasu).

7.
A. pizzeria
B. grill bar
C. restauracja ekologiczna, wegetariańska
D. restauracja staropolska
E. restauracja francuska
Ćwiczenie na orientację, kojarzenie i umiejętne wyciąganie wniosków. Zauważmy kulturową odmienność innych narodów. Dużo mówimy o wejściu do Europy, nie uświadamiając sobie ani wielkich kulturowych (czy gospodarczych) korzyści z tego płynących, ani zagrożeń. Warto poznawać to, co nowe, nieznane, ciekawe. Myślę jednak, że nie warto bezkrytycznie wszystkich nowinek przejmować (nawet w zakresie mody, języka czy kuchni). Nie naśladujmy innych, bądźmy świadomi naszej własnej polskości, jako czegoś czego nie powinno się pozbywać w imię nowych, nie zawsze sprawdzonych wartości.

8. Kraków
Znów należy spojrzeć na mapkę! Trasa jest zaznaczona tak dokładnie, że nie może być mowy o pomyłce. A nawet gdyby nie było mapki, to wiedza z historii Polski dostarcza informacji o tym, jakie miasto było kiedyś stolicą naszego kraju.

9. Adam Mickiewicz
Wielu polskich artystów i twórców przebywało w Krakowie, bowiem wyjątkowa atmosfera tego miasta sprzyja po dziś dzień rozwojowi sztuki, teatru, literatury, kabaretu. Wit Stwosz wyrzeźbił tu Ołtarz Mariacki. A na przełomie XIX i XX wieku Kraków był „mekką” młodopolskich artystów: Boya (kabaret „Zielony Balonik”), Wyspiańskiego (autor znanego dramatu: „Wesele”). Z kolei Tadeusz Kantor założył tu swój niezależny teatr. Ale choć wieszcz nie jest związany z tym miastem, ma tu swój pomnik.

10.
A. Czwartkowe obiady;
B. Wiosna Ludów;
C. Za króla Olbrachta wyginęła szlachta;
D. Kuźnica Kołłątajowska.
Na tzw. „czwartkowe obiady” zapraszał do siebie poetów (między innymi biskupa Krasickiego) i uczonych król Stanisław August Poniatowski. Wiosna Ludów – to rewolucyjny poryw ludów Europy w 1848 i 1849 roku, w którym brali udział także Polacy, natomiast Kuźnicą – nazywano dom Kołłątaja na Solcu w Warszawie (to tam zrodził się szereg projektów reform!).

11.
A. Jan Bez Ziemi – (król angielski, nazwany tak żartobliwie przez ojca, który jeszcze przed narodzinami Jana zdążył podzielić kraj między starszych synów);
B. Władysław II Wygnaniec – najstarszy syn Krzywoustego, który rzeczywiście musiał uciekać do Niemiec;
C. Iwan IV Groźny – był pierwszym wielkim księciem Moskwy, który stał się postrachem swoich poddanych;
D. Henryk Brodaty – książę wrocławski, który na żądanie ascetycznej żony, wbrew obyczajom rycerskim, zapuścił brodę na podobieństwo mnicha.
Prawdziwa gratka dla miłośników historii! Ale nie tylko. Dla wszystkich myślących i spragnionych wiedzy przyszłych licealistów.

12.
A. Tak,
B. Tak,
C. Nie,
D. Tak,
E. Tak
Nie wiadomo, czy spotykali się naprawdę, ale faktem jest, że mogli. Przynajmniej niektórzy, Tadeusz Kościuszko w czasie pobytu w Ameryce zaprzyjaźnił się z Tomaszem Jeffersonem, amerykańskim mężem stanu. A nawet powierzył mu swoje pieniądze. Z kolei Mickiewicz rywalizował z młodszym od siebie Słowackim, a w czasie pobytu w Rosji zaprzyjaźnił się z Puszkinem. Galileusz – fizyk i astronom włoski epoki Odrodzenia nie mógł spotkać się z Kopernikiem, ponieważ ten ostatni zmarł w 1543 roku, a więc 20 lat przed narodzinami Galileusza (1564). Polecenie, przyznaję, trudne, wymagające sprawnego kojarzenia odległych faktów z naszej przeszłości. Mobilizuje też do utrwalania wiedzy – nie tylko historycznej.

13.
Ile, ja, Tobie, tyle, Ty, mnie
Tu tkwiła pułapka, bowiem całe zdanie składa się z zaimków! Jest ich dokładnie sześć, tyle, ile punktów do zdobycia. Znajdziemy tu zaimki liczebne (ile, tyle) oraz rzeczowne (pozostałe). Przypominam, że rodzaje zaimków trzeba mieć w pamięci – aż do samej matury!

14.
A) – b) Hannibal – słoń
B) – a) Uratowanie Rzymu – gęsi
C) – d) Jan Chryzostom Pasek – wydra
D) – c) Daniel (prorok) – lew
E) – e) Jonasz – wieloryb
Podobno według pięknej tradycji Stefan Czarniecki kazał przed śmiercią przyprowadzić sobie konia, żeby się z nim pożegnać! Zwierzęta nie od dziś bywają przyjaciółmi ludzi. Hannibal – wódz kartagiński wyprawił się na Italię (w roku 218 p.n.e.) z wielką armią ludzi i słoni (zostały potraktowane jako zwierzęta do transportu). Pan Pasek z kolei (barokowy autor bardzo ciekawych „Pamiętników”) miał oswojoną wydrę, o której dowiedział się król Sobieski i poprosił szlachcica, by mu ją ofiarował. Pasek nie odmówił, ale wydra zaraz pierwszej nocy wyszła z ogrodu królewskiego i poniosła śmierć z ręki przypadkowego żołnierza. Na kanwie tej opowieści powstał nawet film: „Wydra pana Paska”. A gęsi? Podanie głosi, że w czasach, gdy Galowie zajęli Rzym, a ocalał tylko Kapitol – święte gęsi, hodowane przez kapłanów na Kapitolu zbudziły krzykiem obrońców w czasie najazdu wrogów. Pamiętasz też zapewne opowieści o biblijnym Jonaszu, który znalazł się na kilka dni w brzuchu wieloryba oraz o Danielu wrzuconym przez kapłanów do jaskini lwów. Jak głosi legenda – nazajutrz znaleziono go żywego i zdrowego, a lwy leżały spokojnie koło niego.

15.
A. Zielony Balonik
B. Szare Szeregi
C. Biały Dom
D. Czarny rynek
Polecenia tego typu mobilizują do skojarzeń myślowych, dotyczących różnych dziedzin wiedzy (literatury, historii, polityki, kultury). Terminy są bardzo znane.

16.
A. Laur (wawrzyn)
B. Lipa
C. Włoszczyzna
D. Papirus
Zagadka nietrudna, jeśli potrafimy przypominać sobie fakty i umiejętnie wiązać je z literaturą, historią, nauką o języku. Któż z nas nie zna terminu „laurowy wieniec (sławy)”?!

17.
A. związek zgody,
B. związek rządu,
C. związek przynależności
Wbrew pozorom, to wcale nie jest trudne. Trzeba tylko myśleć i sprawdzać, co się dzieje między wyrazami.

18.
A. Dano hasło;
B. Przygotowano przedstawienie;
C. Przyjęto uchwałę.
Przy tworzeniu zdań bezpodmiotowych najlepiej posługiwać się czasownikami, zakończonymi na -no, -to (przygotowano, zrobiono, posiekano, powiedziano). Pamiętajmy, że to także zdania typu: Kłuje mnie w boku. Grzmi.

19.
wyraz część zdania część mowy

włoskie przydawka przymiotnik
topole podmiot rzeczownik
splatają się orzeczenie czasownik
tu okolicznik miejsca przysłówek
nadobnie okolicznik sposobu przysłówek
z orszakiem dopełnienie wyrażenie przyimkowe
brzóz przydawka rzeczownik
płaczących przydawka imiesłów przymiotnikowy czynny

Pamiętaj, że rozbiór gramatyczny to podział na części mowy, a logiczny – na części zdania. Warto też pamiętać, że bardzo wiele zależy od postawienia właściwych pytań – do każdej części zdania.

20.
„Balladyna” – C, E, F;
II część „Dziadów” – A, B, D.
Znów trochę wiedzy o szkolnych lekturach. Tych, którzy przeczytali zaledwie fragment „Balladyny” – zachęcam do zerknięcia na całość, bowiem ten romantyczny dramat o władzy powróci w klasach licealnych. Podobnie stanie się z „Dziadami” Mickiewicza, więc już teraz warto zastanowić się nad mądrą koncepcją życia uczciwego, śledzić wątki, zapamiętywać najważniejsze postacie.

21.
Szlachetny człowiek, szlachetny kamień, szlachetny czyn, natomiast: szlachecki herb, szlachecki kontusz, szlachecki dwór.
Tu problem tkwił tylko w odróżnieniu od siebie wyrazów: szlachecki (pochodzący ze stanu szlacheckiego) i szlachetny (w znaczeniu drogocenny, dobry). Często zdarzają się takie pomyłki, prawda? Trzeba zawsze przed użyciem danego wyrazu przyjrzeć mu się krytycznie, a w razie wątpliwości, spojrzeć na słownikową definicję.

22. A.
Dla odmiany – składnia. Tutaj orzeczenie imienne składa się z łącznika jest i orzecznika studentem.

23.
A. Wisława Szymborska „Muzeum”
B. Henryk Sienkiewicz „Potop”
C. Aleksander Fredro „Zemsta”
D. Adam Mickiewicz „Pani Twardowska”
Cytaty, cytaty. Przypominamy szczególnie te najbardziej znane, które trzeba umieć właściwie rozpoznawać i odróżniać od innych tekstów. Wyobraźmy sobie, że temat jest wolny (więc łatwy!), zasiadamy do pisania i… okazuje się, że brakuje nam wiedzy na temat książek, które właśnie chcielibyśmy „wziąć na warsztat”. Klapa! By się od niej uchronić warto sporządzić listę ważniejszych lektur, zorientować się, czego jeszcze nie znamy i rzetelnie popracować.

24.
A. Chicago od pewnego czasu jest miastem, sterroryzowanym przez wielokrotnego mordercę, który popełnił już dziesiątą zbrodnię i zapowiada, że nie ma zamiaru na tym poprzestać.
B. Powiedziałem Markowi, by nie otwierał wszystkich drzwi na oścież, ponieważ zrobi się przeciąg.
C. Podniesienie wysokości poborów powinno wytrącić argumenty z rąk protestujących górników, którzy żądali podwyższenia płac.
D. Czekaliśmy bardzo długo i wreszcie w marcu ten most oddano do użytku.

 

A teraz obliczamy:

93 – 96 pkt – celująca
85 – 92 pkt – bardzo dobra
75 – 84 pkt – dobra
58 – 74 pkt – dostateczna
46 – 57 pkt – dopuszczająca
0 – 45 pkt – niedostateczna

 

Zobacz:

Test 12

Test 14