W dramacie młodopolskim wykształciły się trzy tendencje.

Wyróżniamy:

  • Dramat naturalistyczny – realizowany przez Gabrielę Zapolską czy Jana Augusta Kisielewskiego, Tadeusza Rittnera, najbardziej tradycyjny, wyrastający z tradycji realistycznych.
  • Dramat symboliczny – tworzył go Stanisław Wyspiański, a także Stanisław Przybyszewski. W tych dramatach oprócz warstwy realiów i zwykłych wydarzeń ogromną rolę odgrywa warstwa symboliczna.
  • Dramat ekspresjonistyczny – zupełnie nowatorski wówczas typ dramatu, określany czasem jako dramat, w którym dopiero zaczynają funkcjonować elementy poetyki ekspresjonizmu (wyrażania ukrytych głęboko treści), tworzony przez Tadeusza Micińskiego.

 

Młodopolski dramat – to bardzo ważny dział polskiej literatury, zresztą nie tylko u nas ten rodzaj literacki zyskuje na wadze.

  • Wielkie nazwiska dramatu i teatru to: Henryk Ibsen, Antoni Czechow, August Strindberg.
  • Wielkie nazwiska polskie: Stanisław Wyspiański, Gabriela Zapolska, Tadeusz Miciński.

Teatr jest modną rozrywką, ludzie w miastach tłumnie chodzą do niego – a zatem jest możliwość dotarcia do społeczeństwa.
Są to też czasy wielkiej reformy teatru – a to oznacza otwartą drogę dla nowatorskich pomysłów.

Zobacz:

Jaką filozofię zawarł Tadeusz Miciński w znanych Ci utworach? Przedstaw ich wymowę.

Spotkanie 9. W masce szatana. Poezja Tadeusza Micińskiego.

Scharakteryzuj sylwetkę twórczą i dorobek pisarski Stanisława Wyspiańskiego

Teatr – pojęcia związane z teatrem

Tematy młodopolskiej literatury

Młodopolskie tematy

Bohaterowie młodopolskiej literatury