Wiersz średniowieczny (rymowo-zdaniowy)

Początki i ewolucję polskiej wersyfikacji możemy prześledzić na przykładzie średniowiecznych pieśni religijnych – Bogurodzicy i Lamentu świętokrzyskiego.

Oto prawidłowości:

  • wyraźny jest jeszcze silny związek z poezją meliczną, „słyszy się” wpływ towarzyszącej muzyki;
  • wiersz jest asylabiczny, czyli nie ma ustabilizowanej długości wersu;
  • wers to zazwyczaj pełne zdanie; natomiast zdanie niepełne, na które składają się jednorodne części zdania, np. grupa podmiotu albo orzeczenia, często zamyka się w dystychu – dwuwierszu zespolonym parzystym rymem;
  • podział na wersy dokonuje się ze względu na budowę zdania i intonację, czyli wysokość tonu wypowiedzi.

Rozróżnia się dwa typy intonacji:

  • intonację wznoszącą, tzw. antykadencję, która występuje po zdaniach pytających, niezakończonych wypowiedziach, np. kolejnych prośbach ludu, czy w opowieści o męce Syna i Matki;
  • intonację opadającą, tzw. kadencję, po zdaniach oznajmujących, wyraźnych zakończeniach.
    Oto przykłady:

Słysz modlitwę jąż nosimy, ¡
A dać raczy jegoż prosimy^
A na świecie zbożny pobyt,^
Po żywocie rajski przebyt ¡

Pożałuj mię stary, młody, ¡
Boć mi przyszły krwawe gody^
Jednegociem syna miała^
I tegociem ożalała. ¡

  • Intonacja zależy nie tylko od budowy, ale i znaczenia wypowiadanych kwestii.
  • Obok rymów końcowych, czyli w klauzuli, pojawiają się wewnętrzne:
    Bogurodzica/ dziewica; anjele/ Gabryjele.
  • Cząstki rymujące się mają różne rozmiary; obok rymów półtorazgłoskowych: młody/ gody są i jednozgłoskowe: człowiecze/ bożycze.
  • Różne jest też podobieństwo brzmieniowe rymujących się cząstek; występują rymy dokładne: wesele/ wiele; i przybliżone.
  • Współbrzmienie uzyskuje się także przez powtarzalność formy gramatycznej: nosimy/ prosimy albo powtórzenia – taka jest rola imienia Maryja w apostrofie Bogurodzicy.
  • Rymy nie muszą wystąpić we wszystkich wersach utworu.

Co musisz umieć?

Rozróżniać podstawowe systemy wiersza.

Zapamiętaj to tak:

  • Był wiersz średniowieczny – jeszcze zdaniowo-rymowy, jest niezbyt regularny.
  • Wiersz sylabiczny – tu reguła opiera się o zgodność ilości sylab w wersach.
  • Ważny i kunsztowny jest wiesz sylabotoniczny tu reguła opiera się o zgodność rytmu – głosek akcentowanych i nieakcentowanych plus regularność ilości sylab w wersach.
  • Jest jeszcze wiesz toniczny, oparty tylko o zgodność rytmu (zestrojów akcentowych).

Facebook aleklasa 2

Zobacz:

Jakie znasz systemy wiersza polskiego. Omów wiersz średniowieczny

Systemy wiersza polskiego – wiersz sylabotoniczny