Zastanów się, co sprawia, że wysyłasz setki swoich dokumentów aplikacyjnych i nie otrzymujesz odpowiedzi? Pomimo że masz niezbędne kwalifikacje i doświadczenie, Twoje dokumenty aplikacyjne nie wzbudzają zainteresowania osób zajmujących się rekrutacją. Dlaczego Twoje Curriculum vitae jest nieskuteczne?

Przyczyną tego stanu rzeczy jest niewłaściwe napisane CV. Najprawdopodobniej jest ono sztampowe, niczym się niewyróżniające spośród wielu podobnych. Najwyższy czas, aby to zmienić! Skuteczne CV to takie, dzięki któremu trafisz na rozmowę kwalifikacyjną do co trzeciej firmy. Jak napisać dające pozytywne wyniki CV?

Poniżej 5 porad jak napisać skuteczne CV.

Odejdź od powielanych sformułowań, zastosuj język korzyści.

Zawartość CV decyduje o tym, czy pracodawca będzie skłonny zaprosić Cię na rozmowę kwalifikacyjną. Nawet jeśli jesteś idealnym kandydatem na to stanowisko, Twoje szanse będą równe zeru, jeśli nie będziesz w stanie tego odpowiednio przedstawić i opisać w swoim życiorysie.  Nikt nie zwróci na Twoje CV uwagi, jeśli będzie ono wyglądało jak setki innych. Co powinno zostać napisane, aby osoba zajmująca się rekrutacją dostrzegła w Tobie idealnego kandydata na dane stanowisko?

W pierwszej kolejności dowiedz się, czego nie pisać. Nie pisz schematycznie, używając zwrotów takich jak „realizacja planów sprzedażowych”. Kandydatów z podobnymi doświadczeniami zawodowymi będzie zapewne bardzo dużo. Pracownicy na określonym stanowisku, na przykład handlowcy, mają przeważnie określony zakres obowiązków, taki jak na przykład  właśnie realizacja planów sprzedażowych.

Co zrobić, aby się wyróżnić spośród innych?  W swoim CV pokaż konkretne dane, liczby, oraz osiągnięte rezultaty (więcej o tym, jak napisać CV na https://interviewme.pl/blog/jak-napisac-cv-eyetracking). Każda informacja powinna zachęcać pracodawcę do tego, aby chciał Cię poznać. Informacja o tym, że pracowałeś w dziale zajmującym się pozyskiwaniem nowych klientów i w ciągu ostatniego półrocza liczba klientów zwiększyła się o 15 procent, będzie interesująca. Pisanie językiem korzyści oznacza nawiązanie do realnych potrzeb osoby, do której skierowane jest pismo.

2. Umieść tylko informacje mające związek z tym, na jakie stanowisko aplikujesz.

Zbyt duża liczba informacji w jednym dokumencie nie jest dobrym pomysłem. Unikaj informacji zbędnych, które nie mają wiele wspólnego z tym, na jakie stanowisko aplikujesz. Pracodawca nie będzie również zbytnio zainteresowany informacjami o tym, co wydarzyło się wiele lat temu, na początku Twojej kariery. Nadmierna ilość zupełnie nieistotnych informacji odwróci tylko uwagę od tego, co naprawdę jest ważne. Niezmiernie rzadko Twój życiorys zawodowy będzie czytany w całości. Pracodawca szuka konkretnych informacji i na nich skupia swoją uwagę.

3. Używaj kluczowych słów.

W każdym zawodzie pojawiają się tak zwane “słowa klucze”. Najlepiej, jeśli użyjesz zwrotów, które kojarzą się z daną branżą. Słowa kluczowe powinny być umieszczone w CV z umiarem. Zbyt duża ich ilość może sprawić, że aplikacja nie będzie czytelna. Inspiracją do tego może być konkretne ogłoszenie o pracę. W ogłoszeniu znajduje się zazwyczaj krótki opis stanowiska, wymagania wobec kandydata. Zapoznanie się z językiem, który obowiązuje w danej branży i użycie słów kluczowych w  Curriculum vitae sprawi, że pracodawca odniesie pozytywne wrażenie. Słowa kluczowe najlepiej jest umieścić na początku dokumentu. Takie działanie sprawi, że pracodawca pozna istotne informacje na początku, zanim znudzi się czytaniem.

Przykłady słów kluczowych w sytuacji, kiedy starasz się o pracę na stanowisko marketing managera to:

  • strategie marketingowe
  • b2b, b2c
  • negocjacje
  • reklama, promocja
  • negocjacje

W przypadku kiedy ubiegasz się o stanowisko związane ze sprzedażą, najlepiej jest użyć słów kluczy jak:

  • target
  • klienci kluczowi
  • negocjacje
  • techniki sprzedażowe

W CV nie używaj słów i wyrażeń, których nie znasz i nie rozumiesz.

Pracownik działu HR, który przegląda dziesiątki, a nawet setki dokumentów aplikacyjnych analizuje je w pierwszym etapie pod kątem występowania słów kluczowych. Ich użycie oznacza, że potrafisz profesjonalnie napisać CV.

Duże firmy bardzo często w procesie rekrutacji wykorzystują specjalne programy. Również agencje zatrudnienia korzystają z systemów do śledzenia aplikacji (ATS – applicant tracking system, więcej o ATS na https://pl.wikipedia.org/ATS)

4. Pomyśl o swoim CV jak o ofercie handlowej.

Czym tak naprawdę jest Curriculum vitae? CV jest narzędziem, za pomocą którego pracodawca kupi Twoje doświadczenie i umiejętności zawodowe. Prawidłowo stworzone CV to produkt. Twoim zadaniem jest, aby ten produkt dobrze się sprzedał i był atrakcyjny w oczach pracodawcy.

Dokument powinien być czytelny, używaj krótkich zdań, wyróżnień, oraz stosuj wypunktowania. Użycie czasowników takich jak: osiągnąłem, zrealizowałem, przygotowałem, ożywi Twoje CV. Zaakcentuj wszystkie pozytywy, które mogą mieć wpływ na pracę. Opisz swoje doświadczenia nie tylko zawodowe, ale mające związek z tym, na jakie stanowisko aplikujesz. Zaakcentuj swoje uczestnictwo w różnego rodzaju stowarzyszeniach, organizacjach, wolontariacie. Tego rodzaju informacje świadczą o tym, że jesteś osobą, która ma szerokie zainteresowania, angażującą się w ciekawe przedsięwzięcia, umiejącą zarządzać swoim czasem.

Pokaż, że jesteś najlepszym kandydatem na to stanowisko, a zatrudnienie Cię przyniesie firmie same korzyści. CV jest narzędziem marketingowym przedstawiającym najbardziej istotne fakty z Twojego życiorysu. Wszystko to ma sprawić, aby pracodawca otrzymał najważniejsze fakty, dzięki którym podejmie decyzję, aby zatrudnić właśnie Ciebie.

Każde narzędzie marketingowe skierowane jest do konkretnego odbiorcy. Podobnie rzecz się ma z  Curriculum vitae. Powinno ono być idealnie dopasowane do konkretnego ogłoszenia. Nie ma czegoś takiego jak uniwersalne CV. Zapomnij o tym, aby wysyłać hurtowo ten sam życiorys zawodowy do wielu pracodawców. Co to daje? Dzięki temu pracodawca odniesie wrażenie, że do tematu rekrutacji podszedłeś wyjątkowo starannie i rzeczywiście chcesz pracować w tej firmie. Im bardziej Twoja oferta będzie zgodna z oczekiwaniami pracodawcy, tym większa szansa na to, że zostaniesz zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną.

5.  Przyciągnij uwagę.

Już wiesz co zamieścić w treści swojego CV. Co jeszcze można zrobić, aby Twoje dokumenty aplikacyjne zostały zauważone? Kluczowym czynnikiem jest ogólny wygląd CV. Treść jest sprawą najważniejszą, ale nawet najbardziej wartościowej książki w pierwszym odruchu nie weźmie się do ręki, jeśli nie będzie ona posiadała atrakcyjnej okładki. Tak samo jest z CV. Dlatego Twoim zadaniem jest sprawić, aby CV było atrakcyjne wizualnie.

Wygląd ogólny dokumentu powinien być także dopasowany do branży. Krzykliwy wzór CV zachowaj dla branży kreatywnej. Spokojniejsze, bardziej tradycyjne wzory przeznaczone są dla branż takich jak na przykład bankowość. Jeśli korzystasz z szablonu, to powinien być on dopasowany do branży, w jakiej chcesz uzyskać zatrudnienie.

Zadbaj o to, aby w dokumencie nie było literówek. Na koniec sprawdź, czy prawidłowo podałeś swoje dane kontaktowe i dodałeś klauzulę o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych.