Nie można się go całkowicie pozbyć ani go polubić. Można go jednak kontrolować. I wykorzystać!

Stres

  • Dobry
    Dzięki niemu potrafimy rozwiązywać sytuacje problemowe, a życie nie jest monotonne.
  • Zły
    Towarzyszy mu lęk, powoduje złe samopoczucie, może nawet być przyczyną chorób.

Jak rozpoznać zły stres?

  • serce bije szybciej niż zwykle,
  • trudno złapać oddech,
  • bez powodu wybuchasz, jesteś niecierpliwy, nerwowy,
  • jesteś roztargniony, trudno Ci kontrolować swoje zachowanie,
  • mięśnie bolą, są napięte jak po niezłym wycisku na WF-ie,
  • drżą ręce,
  • pocisz się intensywniej,
  • boli głowa, brzuch.

 Oswajanie stresu

Jeśli zauważyłeś u siebie któryś z objawów złego stresu – najwyższy czas, by zabrać się do pracy nad sobą. Poślij stres na zwolnienie! A jeszcze lepiej – wykorzystaj go na własny użytek.
Jak?
Wybierz sposób, który najbardziej przypadnie Ci go gustu. I do dzieła!

  • Nie rób niczego z przyzwyczajenia.
    Nie chodzi o to, być nagle zaczął chodzić w piżamie do szkoły. Albo w ogóle przestać w szkole bywać. Po prostu – myśl o tym, co robisz, i zmieniaj kolejność, sposób wykonywanych zajęć. Spróbuj na przykład posłuchać innego rodzaju muzyki, idź do szkoły inną drogą lub kup ciuch w kolorze, na który nigdy nie zwracałeś uwagi.
  • Nie przesadzaj – to zajęcie ogrodnika.
    Żadna przesada nie jest dobra. Spróbuj wypośrodkować czas między nauką a odpoczynkiem. Na zakuwanie i rozrywkę przeznacz tyle samo czasu.
  • Nie komplikuj.
    Nie przejmuj się drobnostkami. Szukaj raczej prostych rozwiązań. Jeśli masz problem z nauczeniem się czegoś – po prostu o tym powiedz.
  • Spójrz problemom w oczy.
    Nie udawaj, że wszystko gra, jeśli coś nie jest OK. Żadne problemy nie rozwiązują się same.
  • Posłuchaj ciszy.
    Uciekaj jak najdalej od hałasu, który powoduje ból w uszach i szum w głowie. Słuchaj tego, co lubisz, co najlepiej Cię uspokaja.
  • Niepowodzenie to nie koniec świata.
    Niepowodzenia małe i te większe możesz świetnie wykorzystać. Przede wszystkim zapomnij o wpadaniu w dołki. Jeśli coś nie wychodzi – wiesz już, co musisz podszlifować, podgonić, poświęcić temu więcej czasu i uwagi.
  • Nie katuj się wymaganiami.
    Dyscyplina narzucona sobie zazwyczaj popłaca. Ale i z tym nie przesadzaj. Nie wymagaj od siebie zbyt wiele. Co by to było, gdybyś wszędzie był pierwszy, najlepszy? Daj i innym szansę! Jeśli wyznaczasz sobie cele, nie rzucaj się zaraz na Mount Everest. Pochodź najpierw po Bieszczadach i Tatrach.
  • Szukaj pozytywnych emocji.
    Nie tylko choroby przenoszą się przez ludzi. Potrafimy zarażać się także złym samopoczuciem, zdenerwowaniem i utratą wiary. Unikaj ludzi wiecznie jęczących i niezadowolonych. Szukaj za to towarzystwa osób pozytywnych, radosnych.
  • Nie bój się.
    Strach potrafi sparaliżować, jak nic na świecie. Nie bój się podejmować decyzji. To naturalne, że część z nich może być niewłaściwa, nie najlepsza.