Rekrutacja

Dostać się na ten wydział nie jest łatwo. Zdają tu zarówno absolwenci innych uczelni, techników fotograficznych, jak i świeżo upieczeni maturzyści. W procesie rekrutacji muszą okazać teczkę swoich zdjęć, mile widziane są też wszelkie inne formy plastyczne – np. etiudy wideo, sprawdzana jest też ich ogólna wiedza na temat filmu, fotografii, telewizji, literatury, historii sztuki, plastyki i… fotochemii.
Na Uniwersytet Śląski zgłasza się co roku 70-80 osób na zaledwie 8 miejsc. Ale faktem jest, że dzięki tak rygorystycznej selekcji na wydział dostają się najlepsi.

 

Studia

  • Tak jak na wielu innych kierunkach studiów pierwszy rok jest najtrudniejszy.
    Plan zajęć przewiduje prowadzenie zajęć dwutorowo – zajęcia teoretyczne uzupełniane są od razu ćwiczeniami i zadaniami. Tak prowadzone są zajęcia z fotografii, realizacji obrazu telewizyjnego i filmowego, podstaw sztuki operatorskiej. Aby nauczyć studentów różnych sposobów patrzenia i podejścia do sztuki operatorskiej, wykłady z tego samego przedmiotu prowadzone są przez różnych wykładowców.
  • Jeśli zainteresuje Cię ten kierunek i zostaniesz przyjęty na wydział będziesz mieć praktyczne zajęcia w studiu telewizyjnym, poznasz budowę i możliwości techniczne sprzętu operatorskiego – od prostych kamer wideo, poprzez kamery 16 mm i 35 mm, aż po cyfrowe. Zgłębisz również tajniki i procesy obróbki fotochemicznej.
  • Estetyczna wrażliwość przyszłych operatorów pogłębiana jest na zajęciach z plastyki obrazu filmowego i fotografii.
  • Interesującą pozycją planu zajęć jest też teoria i praktyka animacji.

 

Predyspozycje

  • Studia operatorskie przeznaczone są dla osób, które interesują się fotografią.
  • Do wykonywania tego zawodu potrzebne są zmysł i zdolności plastyczne, poczucie estetyki, wrażliwość i wyobraźnia przestrzenna.
  • Warunek zdrowotny – nie można być daltonistą.

 

Inwestycje w liceum

  • Przyłóż się do chemii.Na studiach będziesz mieć zajęcia z procesów fotochemicznych i nauczysz się sam wywoływać zdjęcia.
  • Ważne też są przedmioty humanistyczne, Pobudzają one wyobraźnie oraz kształtują estetyką i uwrażliwiają na piękno.
  • Wykorzystaj czas edukacji licealnej na aktywność twórczą. Rób jak najwięcej zdjęć. Aby dostać się na wydział operatorski będziesz musiał złożyć teczkę ze swoimi  pracami. Im wcześniej zaczniesz, zdążysz nabrać doświadczenia, wychwycić błędy i będziesz miał bogatszy materiał. Spróbuj pokazać swoje prace profesjonaliście.
  • Jeśli posiadasz kamerę cyfrową, to masz dobre narzędzie do ćwiczeń.
    Twoje filmowe próby niech będą przemyślane. Nie filmuj „jak leci”. Każde ujęcie przemyśl, tak jakbyś miał poświęcić prawdziwą taśmę filmową. 
  • We własnym zakresie musisz przerobić podstawy historii sztuki, znać podstawowe nazwiska, dzieła i kierunki.
  • Postaraj się poznać nazwiska i twórczość najwybitniejszych fotografików. Możesz być o nie zapytany podczas rozmowy kwalifikacyjnej
  • Oglądaj jak najwięcej filmów – tych z „górnej półki”. I nie najważniejsze będzie poznanie fabuły ale podejrzenie warsztatu filmowego. Oglądaj je od strony technicznej, zwróć uwagę na pracę kamery, światło i montaż całości.
  • Wyślij swoje prace na konkurs fotograficzny – organizowanych jest ich całe mnóstwo.

 

Studia

  • Studenci mają dużo praktycznych zajęć z fotografii, realizacji obrazu filmowego czy montażu. Są to zwykle zajęcia ­indywidualne.
  • Na Filmówce po każdym roku studiów trzeba nakręcić krótki film zaliczeniowy – na pierwszym roku czarno-biały , na drugim w kolorze. Jest to okazja aby nauczyć się warsztatu, pracy w zespole, panowania nad całością zadania, tak aby efekt był jak najbardziej podobny do tego, co się zaplanowało. W ramach zaliczeń studenci wykonują także zdjęcia do projektów filmowych kolegów z reżyserii.
  • W Łodzi w ramach tego wydziału można studiować także animację, na której studenci uczą się m.in. tworzenia filmowych efektów specjalnych, grafiki i animacji komputerowej.
  • Program studiów uzupełniony jest też przedmiotami ogólnohumanistycznymi, takimi jak historia sztuki, zagadnienia wiedzy o filmie, scenografia czy historia filmu.
  • Na trzecim i czwartym roku jest już mało zajęć. Na koniec trzeciego roku studenci przygotowują etiudę filmową.
  • Czwarty rok to praca magisterska, film dyplomowy oraz coraz więcej pracy zawodowej. Zajęcia odbywają się raz na dwa tygodnie.

 

Niektóre zajęcia przewidziane programem studiów

  • podstawy sztuki operatorskiej,
  • realizacja obrazu filmowego i telewizyjnego,
  •  technologia i realizacja obrazu filmowego i telewizyjnego,
  •  plastyka obrazu filmowego i telewizyjnego,
  •  fotografika i fotografia,
  • historia fotografii, sztuki, filmu, dramatu,
  • technika i sprzęt operatorski,
  • montaż obrazu i dźwięku,
  • teoria i praktyka animacji filmowej
  • techniki specjalne w filmie i telewizji
  • obrazowanie komputerowe i fotografia cyfrowa
  • podstawy reżyserii
  • analiza filmu
  • teoria filmu i nowych mediów
  • podstawy pracy dziennikarskiej
  • prawe autorskie
  • teoria i praktyka reklamy
Studia

W trakcie studiów każdy stara się uczestniczyć w festiwalach czy warsztatach, które dają możliwość posłuchania, co mają do powiedzenia na temat robienia filmu najlepsi.

W trakcie studiów bardzo ważna jest również praktyka zdobyta u profesjonalistów w trakcie pracy na ich planach.

 

 

Sesja

na wydziałach operatorskich nie jest lekka. Oprócz zwykłych zaliczeń z wykładów i egzaminów trzeba jeszcze nakręcić etiudę filmową. Występuje ona w dwóch wersjach: dokumentalna i fabularna. Przy tej drugiej studenci-operatorzy współpracują często ze studentami wydziałów reżyserskich i aktorskich, opracowując często bardzo ciekawe projekty..

 

 

 

Co jest najtrudniej zaliczyć?

  • Fotochemię, obrazowanie komputerowe i fotografię cyfrową, technologię i realizację obrazu filmowego i telewizyjnego.
  • Co jest najciekawsze?

 

 

 

Jakie są perspektywy pracy?

Z pracą dla operatorów jest trudno, ale nie beznadziejnie. Choć rzeczywiście filmów kręci się mało, to operatorzy dość często zatrudniani są w telewizji i przy produkcji reklam telewizyjnych.