Temat: science

Notatka – przypominamy więc tylko kilka najważniejszych cech notatki:

  • Notatka może być oficjalna (np. do dyrekcji szkoły językowej) albo prywatna (do współlokatora). Zależnie od typu notatki stosujemy odpowiednią formę (formalną lub nieformalną).
  • Najważniejsza w notatce jest skrótowość i komunikatywność. Zdania powinny być proste, język przejrzysty, można używać pominięć i skrótów, ale – uwaga! – ogólnie znanych i zrozumiałych.
  • Prostota nie uprawnia do robienia błędów. Zdania mogą być nieskomplikowane, ale muszą być poprawne.

Bardzo ważne jest, aby dokładnie wypełnić wszystkie punkty zadania – nie zapomnij tego sprawdzić przed oddaniem pracy!

 

Zadanie maturalne

Napisz notatkę do sprzedawcy w sklepie akwarystycznym, w której:

  • poinformujesz go, że gupik, którego Ci sprzedał, jest agresywny i nie możesz sobie z nim poradzić;
  • zapytasz, kiedy mógłbyś umówić się na spotkanie i omówić ten problem;
  • dowiesz się o zasolenie wody preferowane przez gupiki;
  • zapytasz, jaką inną podobną rybkę mógłby Ci polecić.

Mr Janović,

I’ve got problems with my new guppy (the fish sold on 24th March, do you remember?): it’s aggressive and fin – nipping, I don’t know what to do (!!!). (1)
When could we meet to talk it over? (2)
BTW: salinity in my aquarium is 150%, is it OK for the guppies? (3)
What fish from the same or similar family shall I buy for my guppy? (4) Will angelfish get on well with it? (4)
Please, contact me at my home number (you know it).
Thank you in advance for all your help!
XYZ

Inny przykład rozwiązania tego zadania

To: Mr Janowić, The aqurium supply store, Brighton (5)
From: XYZ
Subject: Problems with aggressive guppy
(date of purchase: March, 24th)(6)
1) I have no idea what to do. (7) Negative impact on other fish! Is the meeting with you possible? When? I’d like to discuss the problem with a specialist. (8)
2) Salinity. I’ve read the salinity of 150% is perfect for guppies. Can you confirm it? (9)
3) Purchase of new fish. Could you recommend some similar species of fish I could buy on my next visit? (platys, swordtails?) (10)
I’ll be in touch. In case you were able to contact me soon I’m leaving my number at the reception desk.

1) Informacja o tym, że rybka jest agresywna i autor nie umie sobie z tym poradzić (nie wie, co robić)
2) Pytanie o to, kiedy mogą się spotkać i omówić ten problem
3) Autor upewnia się co do zasolenia wody w swoim akwarium – zgodnie z treścią polecenia
4) Zgodnie z ostatnim podpunktem polecenia autor notatki dopytuje się, jakie inne rybki sprzedawca mógłby polecić jako towarzyszy dla gupika
5) Informacja o tym, do kogo jest notatka, a nawet gdzie się znajduje (sklep akwarystyczny w Brighton)
6) Opis problemu z kupionym wcześniej w tym sklepie gupikiem
7) Autor przyznaje, że nie ma pojęcia, co robić
8) Pytanie o możliwość i datę spotkania
9) W tym miejscu autor notatki upewnia się co do zasolenia wody (3. punkt)
10) Pytanie o inną rybkę, którą autor notatki mógłby polecić.

 

A teraz przeczytaj, jak to zadanie rozwiązała inna uczennica, i zastanów się, gdzie popełniła błędy:

Dear Mr Janović,
I bought a gupik fish at your store and unfortunately it’s not good. It is nasty. Can you help me? I’d like to replace it for another fish. Can you recommend me any?
I also wonder if there isn’t too much salt in water in my aquarium. Can you advise me something?
Thank you in advance for your help,
XYZ

Komentarz
Uczennica napisała notatkę bardzo zbliżoną do krótkiego listu, co nie jest błędem. Zastosowała wymagany styl formalny (Dear…, Thank you in advance for your help). Notatka, choć zdarzają się w niej pewne nieścisłości, niedoskonałości, wręcz błędy (na przykład słowo „gupik” napisane jest po polsku, co oczywiście nie powinno mieć miejsca!), jest ogólnie dość poprawna i liczba błędów nie przekracza w niej 25% – punkt za poprawność więc na pewno jest.

Teraz sprawdźmy, jakie informacje zawarła autorka:

  • jest informacja o tym, że rybka została kupiona właśnie w tym sklepie i że jest agresywna (It is nasty. – Jest niegrzeczna. Ten zwrot wprawdzie stylistycznie pozostawia wiele do życzenia, ale przekazuje komunikat) – 1 pkt
  • brak niestety pytania o możliwą datę spotkania – 0 pkt
  • pojawiła się wątpliwość dotycząca soli (zastanawiam się, czy nie jest jej zbyt dużo) i to na tyle czytelnie, że wiadomo, iż to w tej kwestii ma wypowiedzieć się sprzedawca – 1 pkt
  • informacja o poleceniu PODOBNEJ rybki jest niepełna (jest tylko zdanie mówiące o tym, że kupująca chciałaby zamienić kupionego już gupika na inną rybę) – 0 pkt

Z tej części egzaminu ta uczennica otrzymałaby 3 pkt na 5 możliwych.