• Francisco Goya – Hiszpania
    Romantycy uważali go za swojego prekursora. Zaczął karierę jako dworski portrecista. W późniejszej twórczości nawiązywał do wypadków dziejowych (Rozstrzelanie powstańców madryckich). Jego cykl rycin Okropności wojny jest najdramatyczniejszym oskarżeniem wojny, jakie kiedykolwiek powstało w sztuce europejskiej. Wizja Goi nie ma nic wspólnego z tradycyjną malarską batalistyką. Artysta pokazuje cierpienie, strach, rozpacz i gniew.
  • Eugène Delacroix (czyt. Delakrua) – Francja
    Jego Masakrę na wyspie Chios uznano za manifestację nowego malarstwa. Najbardziej znany obraz malarza to Wolność wiodąca lud na barykady, tradycyjnie ilustrujący teksty poświęcone romantyzmowi.
  • Theodore Gericault (czyt. Żerikolt) – Francja
    Pierwszy francuski malarz, którego nazwano młodym romantykiem. Jego najsłynniejsze dzieło to Tratwa Meduzy wystawiona na Salonie w 1816 r.
  • Caspar David Friedrich – Niemcy
    Tworzył niezwykłe pejzaże. Jego twórczość wysoko cenił Goethe. Najczęściej reprodukuje się jego obraz Skały kredowe na Rugii.

 

Malarstwo romantyczne

Następstwem dokonującego się w romantyzmie duchowego przełomu było przekonanie, że prawdy o świecie trzeba szukać w życiu wewnętrznym. Doznania psychiczne stały się źródłem inspiracji także w malarstwie.

  • Sztukę zaczęto pojmować przede wszystkim jako twórczość, czystą kreację, a nie tylko profesjonalne wykonanie zamówienia.
  • Artystę porównywano chętnie do Prometeusza lub Ikara.
  • Świadomość znaczenia historii i narodowej odrębności sprawiła, że historia i ludowość stały się niewyczerpalnym źródłem inspiracji. Stąd też takie, a nie inne tematy malarstwa romantycznego.

Cechy malarstwa romantycznego:

  • natura tematem malarstwa – jako nieograniczony żywioł, siła współistniejąca z czło­wiekiem,
  • tematy historyczne – tragizm wydarzeń minionych i współczesnych,
  • symbol, sen, obrazy z marzeń i wyobraźni,
  • wizyjność przedstawień (szczególnie u Blake’a),
  • postacie i sceny fantastyczne, metaforyczne, nierealne,
  • świat dalekiego Wschodu tematem malarstwa.

Warto sobie uświadomić, że choć sztuka XIX w., w tym także malarstwo, nie miała jednego, własnego stylu, to przedstawiciele różnych kierunków – romantycy, klasycyści, akademicy, esteci – byli przekonani o wielkości sztuki i jej wysokim miejscu w hierarchii wartości.

 

Zobacz:

Nowe w sztuce epoki romantyzmu

Jakie były najważniejsze postulaty romantycznej poetyki?

Najwybitniejsi twórcy literatury romantycznej w Europie

Twórcy i dzieła romantyzmu

Pojęciownik epok: romantyzm