O obrazie

  • Przedstawię płótno pędzla artysty X, które znakomicie oddaje myśl zawartą w temacie mojej prezentacji.
  • Obraz powstał 200 lat temu, lecz pasuje do przedmiotu moich rozważań idealnie.
  • Portret z epoki nie jest portretem żadnego z wymienionych bohaterów, ale mógłby być…
  • Pejzaż współgra z klimatem przywołanych utworów.
  • Pragnę zaprezentować malarską scenę batalistyczną, która obrazuje ten fragment tematu.
  • Ilustracją wyżej omówionych założeń może być to dzieło.
  • To jedno z najbardziej znanych płócien mistrza z Florencji.
  • Mamy do czynienia z arcydziełem powszechnie znanym, lecz niezbyt rozumianym – świadczą i tym rozbieżne interpretacje.
  • Tytuł dzieła wydaje mi się mylący (lub właśnie zdradza główną myśl artysty).
  • Dzieło jest klasycznym przykładem – pejzażu, portretu, sceny batalistycznej, martwej natury…

O obrazie nowatorskim w swojej epoce

  • Nic dziwnego, że współcześni mu krytycy nie zrozumieli dzieła.
  • Odwaga artysty w jego czasach mogła szokować.
  • Dzieło prekursorskie, wykracza poza ramy swojej epoki.
  • Jak wszystkie dzieła nowatorskie – zostało odrzucone przez współczesnych.
  • Obraz podzielił los innych dzieł nowatorskich – stał się przedmiotem skandalu.
  • W swoich czasach tak szokujący – dziś wydaje się skromny i przestarzały.
  • Ten obraz nadal jest ponadepokowy – nie da się zaliczyć do żadnego nurtu.

Dzieło sztuki malarskiej

  • Koresponduje z tematem lektury.
  • Jest malarskim ujęciem popularnego w kulturze motywu.
  • To przykład symbolizmu (impresjonizmu, awangardy) w sztuce.
  • Doskonale oddaje nastrój zawarty w utworze literackim.
  • Współgra z ideologią swojej epoki.
  • Jest sztandarowym przykładem realizmu, kubizmu, surrealizmu.
  • Jest odmiennym spojrzeniem na to samo zagadnienie.
  • Można nazwać je wizualnym wyrazem omawianych lęków i emocji.

O obrazie – z pokorą

  • Dzieła awangardowe zupełnie do mnie nie przemawiają.
  • Rozmach płótna zachwyca, przeraża, zastanawia, fascynuje.
  • Obraz robi wrażenie – odbiorca czuje się przeciętny i zwykły.
  • Nie umiem tego dzieła odczytać, ale jego atmosfera współgra z wierszem.
  • Dzieło nastrojowe, ogólnie chwalone, niezwykłe i… niezrozumiałe.

O martwej naturze

  • Płótno zaprzecza swojej nazwie – owoce i kwiaty tętnią barwą, symbolizują życie.
  • Malarz wiernie trzymał się definicji – ta kompozycja jest rzeczywiście martwa.
  • Tę martwą naturę charakteryzuje bogactwo symboli.
  • Nie należy patrzeć na obraz jak na fotografię dzbanka z bukietem kwiatów – każdy element ma swój sens.
  • Obraz jest statyczny, przygaszone barwy, nieruchome przedmioty stwarzają smutny nastrój.
  • Taka martwa natura może spełniać zaledwie funkcje ozdobne.
  • Kwiaty, owoce, naczynia – to ozdoba stołu. Tu raczej wyrażają smutek.

Dzieło sztuki – obraz dawnych czasów

  • To płótno przenosi nas na chwilę w odległe czasy renesansu.
  • Można powiedzieć – obraz – małe okienko do minionej epoki.
  • Artysta utrwalił fragment swojej rzeczywistości – dla nas minionej.
  • Panorama miejska z XVIII wieku niczym nie przypomina obrazu współczesnej aglomeracji.
  • Malarz uchwycił atmosferę epoki.
  • Postacie namalowane na tym obrazie zapraszają w podróż w czasie.
  • Stroje, gesty, nastrój – emanują czarem minionej epoki.
  • Na tym płótnie czas się zatrzymał. Widz wkracza bezwiednie w przestrzeń wieku XVII.
  • Patrzę na czasy tak dawne, a ludzie wydają mi się dzisiejsi (zupełnie różni od nas).
  • Kadr z przeszłości. Zastygły na nim w pozach pełnych maniery postacie zupełnie niedzisiejsze.

Dzieło sztuki – realistyczne czy awangardowe?

  • Realistyczne – jest fotografią pewnego fragmentu rzeczywistości.
  • Realistyczne – przestrzeń przedstawiona na płótnie tak właśnie wygląda.
  • Realistyczne – odzwierciedla nie tylko wygląd sceny lecz nastrój zdarzeń.
  • Realistyczne – zachwyca wiernością przedstawieni (weryzmem).
  • Awangardowa – przekształca prezentowaną przestrzeń.
  • Awangardowa (ekspresjonistyczna) – eksponuje wyraz uczuć.
  • Awangardowa (impresjonistyczna) – prezentuje obraz subiektywny – ów pejzaż tak wyglądał w oczach artysty.
  • Awangardowa (kubistyczna) – rzeczywistość, na przykład postacie, zostały tu sprowadzone do geometrycznych figur.
  • Awangardowe – szokuje oryginalnością ujęcia, pomysłem, potęgą wyobraźni.

Obraz – scena batalistyczna

  • Jest to panoramiczny obraz wielkiej bitwy.
  • Cechuje go dynamika, niemal słychać bitewną wrzawę.
  • Malarz wyeksponował dowódcę (postać poboczną, kobietę niosącą sztandar…).
  • Plan bitwy jest precyzyjnie przemyślany i rozplanowany na płótnie.
  • Płótno współgra z opisem literackim.
  • Dzieło imponuje rozmachem.
  • Obraz zwraca uwagę licznością osób i dynamiką.
  • Bitwa ukazana na płótnie jest metaforą – lub właśnie ujęciem bardzo prawdopodobnym, realistycznym.

Dzieło sztuki – fantastyczna wizja

  • Przedstawienie postaci i przestrzeni bardzo odbiega od realizmu.
  • Płótno ukazuje wizję, sen, majaki podświadomości – ale nie realną rzeczywistość.
  • Widać emocje, wyobraźnię malarza – nie jest to pejzaż precyzyjnie przemyślany.
  • Płótno przywodzi na myśl poetycką, nierealną prozę Schulza.
  • Panorama ta mogłaby być świetną ilustracją utworów SF.
  • Patrząc na dzieło, przypomnę słowa Witkiewicza: mózg wariata, który możemy obejrzeć na scenie. Tu na płótnie.