Jesteś głównym bohaterem i jednocześnie reżyserem filmu, który masz szansę nakręcić. Czy obsadę, scenariusz i dystrybucję powierzysz byle komu?

Odpowiedz na te pytania:

  • Czy wszystko zależy od Ciebie?
  • Czy masz wpływ na zachowanie innych ludzi?
  • Czy jeśli będziesz chcieć, możesz w życiu osiągnąć wszystko?
  • Czy warto walczyć z wiatrakami?
  • Czy wysiłek jest ważniejszy niż talent?

Jeśli na którekolwiek pytanie odpowiedziałeś nie, to znaczy, że teoria filmu przyda się właśnie Tobie.

Wersja maksimum

Gdy reżyser zaczyna pracować nad filmem, nie zaczyna myślenia od budżetu lub od tego, że gwiazda, o graniu której marzy, jest aktualnie w ciąży. Stwarza wersję maksimum. Nie oglądając się na koszta, realia, możliwości – stwarza najpierw na papierze lub w głowie wersję idealną. Musisz wiedzieć co jest Twoim marzeniem, przyznać się do niego, nie ukrywać tego przed sobą. Nawet jeśli kompletnie rozmija się to dziś z realiami.

Cel generalny

Za obejrzenie kiepskiego filmu nikt nie zapłaci. Za obejrzenie dobrego – każdy, i to dużo. Na jaki film się decydujesz? Kręcony rozsypującą się kamerą, który z wypiekami będzie oglądać tylko Twoja babcia, cmokając z zachwytu jakiego ma cudownego wnuczka? Czy taki, który zelektryzuje obcych ludzi? Ilekroć kręcisz jakąś scenę (egzamin na studia, wyjazd w Tatry), myśl czy jesteś z tych ujęć zadowolony, czy stanąłeś na najwyższym poziomie swoich możliwości. Bądź po prostu świadomym reżyserem.

Obsada

Sam wiesz jak ważna jest obsada. W swoim życiu Ty jesteś postacią centralną. Zastanawiałeś się już nad tym kto powinien zagrać: Twojego partnera, znajomych, przyjaciół? Te wszystkie role możesz powierzyć komu chcesz. Nie sądzisz chyba, że którąkolwiek z nich poważny reżyser daje przypadkowej osobie. A poważny aktor zgodzi się grać z byle kim?

Siostrzenica producenta

Cóż, każdy reżyser czasem musi ugiąć kark i zgodzić się, że niestety… siostrzenica producenta musi zagrać coś w Twoim filmie. A niech sobie gra! Nie koncentruj się więc na tym, co jest Ci przez życie narzucone: sytuacja rodzinna, wredny brat, zła siostra, miejscowość w której mieszkasz. Każdą życiową zawalidrogę można wkomponować w plan zdjęciowy i umiejętnie skorzystać z jej wad.

Twój partner

Gwiazda, o której marzyłeś, jest zajęta. Masz pustą rolę głównej bohaterki. Walczysz, czekasz, zdobywasz pieniądze, żeby przebić jej kontrakt czy decydujesz się na produkt zastępczy (być może wcale nie gorszy, ale wymagający jeszcze pracy, oszlifowania). Masz tylko jeden film na całe życie – jak mówi poeta: „Tylko raz się gra w patyczki”. Powtórz to sobie kilka razy.

Za sekundę wakacje. Trochę luzu. Znów zamykasz pewien etap życia. Twój film doszedł do pewnego momentu. Obejrzyj go uważnie:

  • Jakie postacie są Ci zdecydowanie już niepotrzebne?
  • Do których wątków musisz koniecznie wrócić?
  • Czy osoba na etacie partnera to na pewno TA osoba?
  • Jakie miałeś problemy? W czym film jest słaby? Jacy fachowcy powinni udoskonalić Twój warsztat?
  • Nie bój się inwestować.
  • Nie zapominaj, że to Ty jesteś reżyserem i główną postacią jednocześnie. Nikt inny. Tylko Ty.