Metryczka dzieła
- Tytuł: Portret małżonków Arnolfini
- Autor: Jan van Eyck
- Narodowość: Flamand (dawne Niderlandy)
- Data powstania: 1434
- Tematyka: malarstwo portretowe
- Technika wykonania: olej na desce
- Wymiary: 82 x 60 cm
- Muzeum, w którym można obejrzeć dzieło: National Gallery w Londynie
- Głównymi bohaterami malowidła są Giovanni i Giovanna Arnolfini – małżeństwo włoskich kupców. Mieszkali w Brugii, w tym samym mieście, co Jan van Eyck.
- Jesteśmy świadkami XV-wiecznej ceremonii ślubnej. Śluby zawierano w domach, a do 1563 roku nie była wymagana nawet obecność duchownego w czasie tej uroczystości!
- W tamtych czasach panna młoda nie musiała występować w bieli, wystarczyła odświętna suknia. Ówczesna moda lansowała sylwetkę szczupłą u góry, za to z szerokimi biodrami i wydatnym brzuchem. Taką figurę podkreślał wysoko odcięty stan i grubo marszczona spódnica.
- Bardzo dużo na obrazie symboli – dziś niekoniecznie czytelnych dla odbiorców dzieła.
- Płonąca świeca symbolizuje Boga obecnego w czasie ślubu.
- Sznur szklanych paciorków obok lustra (może różaniec), zwierciadło i miotełka to małżeńska czystość, uczciwość.
- Pies oznacza wierność.
- Drewniane buty to świętość zaślubin.
- Natomiast owoce mówią o niewinności ludzi przed popełnieniem grzechu pierworodnego.
- Intrygujący może się wydać napis po łacinie w stylu gotyckim, umieszczony nad lustrem. Znaczy on „Jan van Eyck był tutaj. 1434”. Malarz był więc świadkiem tego wydarzenia – możemy zobaczyć go w zwierciadle.
- Typowe gesty wykonywane podczas ówczesnego ślubu to połączenie dłoni nowożeńców i podniesienie do przysięgi ręki przez pana młodego.
Triki kompozycyjne
- Wypukłe lustro, czyli obraz w obrazie
Typowe XV-wieczne wypukłe lustro w specyficzny sposób ukazuje nie tylko małżonków od tyłu, ale i tę część mieszczańskiego pokoju, której my nie widzimy, bo jest za nami. Kto ma dobre oko, dostrzeże w zwierciadle również Jana van Eycka i towarzyszącą mu osobę.
- Fotograficzna dokładność
Malarz realistycznie ukazywał przedmioty, owoce, tkaniny, włosy, jak również ludzkie postacie.
- Symetria
W obrazie wszystko zostało skomponowane symetrycznie: na głównej osi widzimy żyrandol, napis, lustro, psa, a po bokach, w jednakowej odległości od centrum: małżonków, łoże i okno. Mamy wrażenie ogromnego porządku i spokoju.
- Podwójny portret
Dzięki temu obrazowi pierwszy raz w sztuce nowożytnej (od końca średniowiecza) ukazany został całopostaciowy portret dwóch osób.
Zadania egzaminacyjne
1. Pytanie o symbol
Jaki symboliczny element jest wspólny dla pary z obrazu i wiersza Tadeusza Śliwiaka Budowanie domu?
Wspólnym symbolem dla bohaterów wiersza i obrazu są otwarte dłonie – w wierszu powtarza się tekst:
Z naszych dłoni otwartych
postawimy dom (…).
Ale w odpowiedziach uczniów piszących test pojawiały się najczęściej deski w podłodze albo dom – to oczywiście błędne odpowiedzi.
2. Pytanie o oświetlenie
Co jest źródłem światła eksponującego na obrazie małżeńską parę?
Źródłem światła są promienie słoneczne wpadające przez otwarte okno.
3. Pytanie o kompozycję obrazu
Wymień charakterystyczne cechy kompozycji obrazu.
To zadanie może sprawić dużo kłopotów. Co można wymienić? Cechy charakterystyczne to np.: symetria, statyczne postacie małżonków, umieszczenie ich na pierwszym planie, kompozycja zamknięta.