Świat komunikacji

Lubisz podróże? Interesują Cię samoloty i samochody? Chcesz zostać wilkiem morskim? Poszukaj zawodu dla siebie w świecie komunikacji.

Tester predyspozycji

Pomyśl o zawodach związanych z komunikacją, jeśli…

  • lubisz podróżować,
  • nie boisz się pływać, latać,
  • nie zamierzasz koniecznie iść na studia,
  • masz bardzo dobry wzrok i słuch.

Zrezygnuj, jeśli…

  • nie umiesz się skoncentrować,
  • chcesz mieć unormowany czas pracy,
  • masz problemy ze zdrowiem.

Droga do zawodu

Prócz ukończenia szkoły konieczne jest uzyskanie dodatkowych kwalifikacji, do których należą: prawo jazdy, uprawnienia do prowadzenia tramwajów, autobusów, licencja pilota czy zaliczony egzamin na agenta celnego. Możesz zdecydować się na naukę w technikum (np. kolejowym, mechanicznym), liceum profilowanym (profil transportowo-spedycyjny) albo ogólnokształcącym i uzupełnić naukę szkołą pomaturalną i kursami. Jeżeli jednak zależy Ci na ukończeniu studiów wyższych, zdawaj na politechnikę na wydział transportu. Natomiast przyszli piloci/ marynarze powinni raczej wybrać średnią szkołę lotniczą/ morską oraz studia w wyższych szkołach lotniczych, wojskowych i morskich. Pilotażu można nauczyć się w aeroklubach i na niektórych uczelniach, np. na Politechnice Rzeszowskiej.

Zawody transportowe

Zawód: kierowca
Nie tylko kierowcy TIR-ów znajdują zatrudnienie w transporcie. Pracę mogą znaleźć także kierowcy autobusów i zwykłych samochodów osobowych (np. przy rozwożeniu pizzy i innych fast foodów). Kto ma swój samochód, może też pomyśleć o zawodzie taksówkarza. Uwaga! Do wykonywania tej pracy niezbędna jest doskonała znajomość miasta.

Zawód: spedytor
To osoba zajmująca się przewozem i dostawą towarów oraz załatwianiem wszystkich towarzyszących formalności.

Zawód: motorniczy
O ile kierowcami miejskich autobusów są wyłącznie panowie, to wśród motorniczych nie brakuje kobiet. Panie cenią sobie zwłaszcza jazdę coraz powszechniej reaktywowanymi, przedwojennymi tramwajami.

Zawód: maszynista
Niestety, w tym zawodzie raczej miejsc pracy nie przybywa. Mamy coraz więcej samochodów, powstają tanie linie lotnicze oferujące podróż wygodniejszą, szybszą i tańszą. Dlatego PKP zamyka niedochodowe linie i ogranicza liczbę kursujących pociągów. Kolejarze to dziś najczęściej strajkująca grupa zawodowa.

Zawód: pilot
Im wcześniej zacznie się naukę latania, tym lepiej. Licencję zawodową można zdobyć między innymi na Politechnice Rzeszowskiej, w szkołach wojskowych oraz prywatnych szkołach. Aby rozpocząć pracę pilota liniowego, należy spełnić jeszcze kilka warunków. Ważny jest wiek (18 – 45 lat), doświadczenie w lataniu oraz ukończona szkoła. Pierwszy etap rekrutacji rozpoczyna się od szeregu testów sprawdzających wyobraźnię, orientację przestrzenną oraz zachowanie w sytuacjach stresowych. Dodatkowo każdy musi zdać egzamin sprawdzający umiejętność porozumiewania się w języku angielskim oraz rozumienia tekstów technicznych. Potem jest szkolenie teoretyczne na konkretny typ samolotu. Ostatnim, chyba najtrudniejszym etapem szkolenia jest część praktyczna na symulatorze lotu i później na samolocie.

Zawód: marynarz
To zawód dla typowych włóczykijów. Marynarz pół roku spędza na morzu, drugie pół w domu. Trudno w takiej sytuacji mieć tradycyjną rodzinę.

Zawód: zaopatrzeniowiec
To osoba odpowiedzialna za dostarczanie towarów do sklepów. Jeżeli zdecydujesz się na wykonywanie tego zawodu, będziesz musiał pożegnać się z długim wylegiwaniem w łóżku. Zaopatrzeniowcy zaczynają pracę bardzo wcześnie rano, a nawet w nocy!

Zawody pokrewne

Zawód: sprzedawca samochodów
To wymarzona praca dla wszystkich miłośników samochodów. W salonach będziesz nie tylko sporządzał umowy i przyjmował należności, ale także testował nowe auta.

Zawód: konduktor
Do jego obowiązków należy nie tylko sprawdzanie biletów, ale także pilnowanie porządku w pociągu oraz sygnalizowanie jego odjazdu. Inną grupą wykonującą podobną pracę są kontrolerzy biletów w autobusach komunikacji miejskiej. „Kanarzy” nie cieszą się zbyt wielkim szacunkiem pasażerów.

Zawód: mechanik
Mechanikiem możesz być po każdej szkole. Czasami wystarczy już technikum mechaniczne i zainteresowanie pojazdami. Ale najlepsi z nich mają ukończone studia wyższe i pracują w specjalistycznych serwisach.

Zawód: logistyk
Logistyk dba, aby towar docierał do wyznaczonych osób lub miejsc
w optymalnym czasie i był jak najtańszy.

Zawód: kontroler lotów
Robert Michalak, kontroler ruchu lotniczego
Praca ta wymaga podzielności uwagi, wyobraźni przestrzennej, szybkiego podejmowania trafnych decyzji. Międzynarodowym językiem używanym w lotnictwie jest język angielski, dlatego wymagana jest jego znajomość na poziomie zaawansowanym. Wymagane jest także minimum średnie wykształcenie, wiek od 26 lat i uregulowany stosunek do służby wojskowej. Ważny jest także dobry stan zdrowia. Kontrolerzy ruchu wykonują jeden z najbardziej stresujących zawodów na świecie, dlatego że są odpowiedzialni za życie innych ludzi.

PODYSKUTUJ: