Twoje główne grzeszki

  • Uczysz się tylko przed klasówką – dużo naraz.
  • Siedzisz godzinami nad lekcjami, a i tak na ogół nie zdążasz odrobić i nauczyć się wszystkiego.
  • Nudzisz się na lekcji.
  • Odkładasz na potem najtrudniejsze zadania.
  • Masz bałagan na biurku.
  • W trakcie odrabiania lekcji robisz tysiące innych rzeczy.

Koniecznie zacznij od porządków!

1. Sprzątnij na biurku
Zostaw to, co na pewno będzie potrzebne, wszelkie „rozpraszacze” muszą zniknąć z zasięgu wzroku, nawet ulubiona maskotka od Marcina. Nie wpadaj jednak w przesadę, nie musisz wysprzątać całego pokoju! Masz na to nie więcej niż 16 minut – włącz timer lub budzik.
W tym czasie otwórz okno, włącz muzykę. Co tam, niech na razie będzie głośno!

2. Przygotuj się do nauki
Zamknij okno. Usiądź przy biurku. Muzyka wyłączona. Zrób kilka głębokich, spokojnych oddechów.
Teraz musisz się nastroić, skoncentrować. Spróbuj powtórzyć nasze zaklęcie 4 razy wolno i spokojnie. Jeśli nie wierzysz w moc zaklęcia, spróbuj sam siebie zaciekawić tym, czego będziesz się uczyć. Przypomnij sobie, jak koncentrują się sportowcy, najlepiej to widać u podnoszących ciężary. Zacznij od przedmiotu, którego nie lubisz.

3. Pracuj 30 minut, w tym czasie nie rób nic innego.
Uprzedź rodziców, że przez – powiedzmy – półtorej godziny nie ma Cię dla nikogo. Co 30 minut przysługuje Ci 8 minut przerwy – patrz na zegarek!

 

Zanim otworzysz…

Zanim otworzysz podręcznik i zeszyt, postaraj się pozytywnie nastawić do tego przedmiotu. Nawet do najbardziej nielubianego.
Pomyśl:

  • ………………………….. nie jest taka straszna/ taki straszny (tu wstaw nazwę przedmiotu)
  • O, nawet na …………….. można dowiedzieć się czegoś ciekawego!
  • Dzisiejszy temat wydaje się łatwiejszy niż poprzednie.
  • Może nawet polubię ……………………
  • Takie pozytywne nastawienie ułatwia naukę. Uwierz i ćwicz systematycznie.

 

Pytaj!

Służących sześciu człowiek ma
Dzięki nim wie, co wie.
Zwą się dlaczego, co i jak,
Kiedy i kto, i gdzie.
R. Kipling

Po przeczytaniu tematu z podręcznika ułóż pytania według schematu:

  • Kto?
  • Co?
  • Jak?
  • Kiedy?
  • Gdzie?
  • Dlaczego?

Dodaj do tego swoje pytania. Zadawanie pytań jest dużo skuteczniejsze niż inne metody. Jeśli umiesz zadać pytanie, będziesz umiał także na nie odpowiedzieć.

Przykład: Treny

  • Kto? Jan Kochanowski
  • Gdzie? Czarnolas
  • Co? Treny. Cykl 19 trenów. Tren to utwór poetycki wysławiający osobę zmarłą, przedstawiający jej zalety i zasługi, opłakujący jej śmierć.
  • Kiedy? w czasach renesansu, a dokładniej w 1580 r.
  • Dlaczego? ogarnięty wielkim żalem z powodu śmierci swojej ukochanej córki Urszuli.
  • Jak? w nowatorski sposób pokazał różne odmiany cierpienia i bólu po stracie córki.

 

Przerwa dla oczu

Zdarza Ci się, że podczas nauki zaczynają boleć Cię oczy? Mamy na to sposób!
Umyj ręce. Usiądź przy swoim biurku. Przez 20 sekund pocieraj jedną dłoń o drugą, aż poczujesz wyraźne ciepło. Rozgrzane dłonie delikatnie przyłóż do oczu. Nie naciskaj na gałki oczne. Posiedź tak około minuty. W tym czasie przyglądaj się abstrakcyjnym obrazom, jakie pojawią się pod powiekami. Kiedy otworzysz oczy, zobaczysz, że świat jest dużo bardziej kolorowy, piękniejszy.
Teraz jesteś gotowy do nauki!

 

Pamiętaj!

  • Lepiej zapamiętujesz, kiedy jesteś w dobrym nastroju. Nigdy nie siadaj do lekcji wściekły, najpierw spróbuj się uspokoić, posłuchaj muzyki, którą lubisz, zajmij się przez chwilę swoim domowym zwierzakiem: pogłaszcz kota (to naprawdę uspokaja), wyjdź z psem na spacer.
  • Twoja pamięć lubi kolory, więc podkreślaj, zakreślaj, rysuj ramki – wszystko, co ożywi Twoje notatki. Rób to z głową – musisz wiedzieć, co i dlaczego zaznaczasz.
  • Rytm i ruch także ułatwiają zapamiętywanie. Jeśli masz wkuć coś na pamięć, spróbuj ułożyć głupi wierszyk, zrymować, a przynajmniej wystukuj rytm nogą lub ołówkiem. Jeśli uczysz się słówek, wykonuj czynności, poruszaj się, przemieszczaj zgodnie z tym, o czym mówisz.
  • Powtarzaj na głos, parodiuj znane Ci osoby, mów z przesadą, wyśpiewuj na znaną melodię. Uruchamiaj wyobraŸnię, kiedy tylko możesz: na przykład wędruj przez kraj, o którym uczysz się na geografii, opowiadaj o nim wymyślonemu słuchaczowi, wyobraź sobie, że wyruszasz w podróż z Kolumbem.