Wkuwaj z głową

Mało osób zdaje sobie sprawę z faktu, że największym kapitałem, jaki posiada człowiek, jest zdolność posługiwania się własnym umysłem. Żyjemy w erze informacji i to wiedza gwarantuje nam osiągnięcie sukcesu. Liczy się zdolność szybkiego przyswajania nowych informacji, umiejętność szybkiego postrzegania i odnajdywania się w nowych warunkach.

Tradycyjny sposób nauki: 3 x Z – zakuć, zdać, zapomnieć, polegający na wielokrotnym i mechanicznym wkuwaniu, to najmniej skuteczna metoda przyswajania wiedzy. Wykorzystuje ona naszą pamięć krótkotrwałą, tymczasem, aby osiągnąć sukces, trzeba nauczyć się wykorzystywać dwie półkule mózgu i pamięć długotrwałą. Wiedzą o tym wielcy tego świata – Leonardo da Vinci był nie tylko malarzem korzystającym ze swej wyobraźni, ale także doskonałym konstruktorem. Tworząc, bazował nie tylko na barwach i plamach, ale też odwoływał się do swoich zdolności matematycznych. Albert Einstein był znakomitym fizykiem, w wolnych chwilach grał na skrzypcach. Prawdopodobnie nigdy nie dokonałby swoich odkryć, gdyby nie korzystał z intuicji i wyobraźni.

Wykorzystuj lewą półkulę!

Podczas nauki w szkole wykorzystujesz częściej lewą półkulę – piszesz, liczysz, analizujesz. Gdy w czasie pracy intelektualnej oprócz słów i liczb zaczniesz wykorzystywać także kolory, przestrzeń, wyobraźnię i emocje, wtedy Twój mózg będzie uruchamiał do pracy obie półkule. Każdy z nas posiada również doskonałą pamięć długotrwałą. Pamiętamy mnóstwo wydarzeń, faktów, obrazów, chociaż mieliśmy z nimi do czynienia tylko raz w życiu i to nieraz bardzo dawno temu. Na długo w naszej pamięci pozostają obrazy wywołujące silne emocje – zwycięstwo w zawodach, ślub kogoś bliskiego, trudny egzamin.

Badania nad mózgiem nagrodzone Noblem wykazały, że jego funkcjonowanie może się korzystnie zmieniać, gdy jest on właściwie pobudzany. Jedną z najważniejszych konsekwencji tych odkryć było stworzenie wielu metod treningu mózgu i metod szybkiej nauki. Jeśli chcemy, by informacje, które przyswajamy, pozostały w naszym mózgu na dłużej, musimy uczyć się ze zrozumieniem. Nie tylko zapamiętywać suche informacje, ale też zabarwiać je emocjonalnie, uruchamiać swoją wyobraźnię i uczyć się wyciągać poprawne wnioski.

Nie zapomnij o mnemo!

Mnemotechniki, inaczej techniki pamięciowe, polegają na zabawie w skojarzenia, tworzeniu w myślach barwnych, fascynujących obrazów. Taka przygoda z własną wyobraźnią daje zaskakujące efekty, a jest przy tym miłą rozrywką. Amerykański uczony Gordon Bower, który opisał najpopularniejsze techniki mnemoniczne, dowiódł, że używający ich uczniowie potrafią przyswoić siedem razy więcej informacji niż ich rówieśnicy niestosujący tych zasad. W jednej ze szkół średnich w Sydney uczniowie przyswajają materiał trzyletniego kursu języka francuskiego zaledwie w czasie ośmiu tygodni. Grupa żołnierzy armii amerykańskiej, ucząc się tymi metodami języka niemieckiego, osiągnęła o ponad 600 proc. lepsze rezultaty niż grupa opierająca się na metodach standardowych

Gimnastykuj umysł!

Na świecie zapanowała prawdziwa moda na gimnastykowanie umysłu. Dobrym wstępem do jego treningu jest wykazanie własnej inwencji – od jutra staraj się zapamiętywać nazwiska nowo poznawanych osób, różne nazwy, które zwrócą Twoją uwagę, tytuły książek, ciekawe nagłówki z gazet i wszystko, co uznasz za istotne dla wzbogacenia swojej wiedzy. Trenuj go – mniej korzystaj z notatek i kalendarza; bardziej zaufaj potędze swojego umysłu.

";?>
PODYSKUTUJ: