Twój nauczyciel mówi mętnie albo za szybko, tak że nie nadążasz zanotować wszystkiego?
Rysuj mapę myśli.

Wskazówki do tworzenia map myśli:

  • od 4 do 6 kolorów bez żółtego
  • z centrum maksimum 8 odnóg
  • w środku temat mapy
  • tylko drukowane litery
  • słowa-klucze
  • symbole
  • dowolność formy gramatycznej
  • strzałki pokazujące związki
  • czytanie od środka do zewnątrz

Korzyści z map myśli:

  • rozróżnienie, co jest bardziej, a co mniej ważne
  • rozpoznanie związków między „kluczami”
  • lepsze zapamiętywanie
  • łatwiejsze i szybsze powtarzanie materiału
  • możliwość dodawania nowych informacji
  • zlokalizowanie trudności i niejasności
  • dostrzeżenie luk i braków w wiedzy

Zastosowanie map myśli:

  • notatki
  • nauka
  • powtórki
  • referaty – przygotowywanie
  • referaty – wygłaszanie
  • życiorys
  • plan dnia/ tygodnia
  • rozwiązywanie problemów

 

Wskazówki

Kolory
Zapomnij o smętnym czarnym albo granatowym długopisie. Rysując mapę myśli, używaj wielu kolorów. To pobudza do pracy prawą półkulę mózgu.

Temat
Na środku kartki umieść temat, na jaki tworzysz mapę. Na przykład gdy robisz mapę o owadach, w środku w kółeczku narysuj pszczołę albo muchę i podpisz: OWADY.

Gałęzie
Z tematu niech wychodzą wypustki jak gałęzie. Każda z nich oznacza jakieś zagadnienie z życia owadów. Przykładowe gałęzie to: budowa, systematyka, występowanie, odżywianie, rozmnażanie itp. Każda z odnóg dzieli się z kolei na mniejsze, coraz bardziej szczegółowe tematy. Poszczególne tematy ze wszystkimi odgałęzieniami otocz jednym kolorem. W ten sposób łatwiej oddzielisz je od siebie.

Symbole
Podpisywanie wszystkiego przyniesie odwrotny skutek – mapa stanie się nieczytelna. Zamiast słów używaj symboli. Wymyślaj takie symbole, jakie pierwsze przychodzą Ci do głowy. Budowę owadów może oznaczać np. klocek, odżywianie – łyżka itd.

Słowa-klucze
Jeśli musisz coś zapisać, nie używaj pełnych zdań. To niepotrzebna strata czasu i miejsca na kartce. Twoja pamięć przechowuje wszystkie potrzebne Ci informacje. Mapa myśli ma pomóc Ci odnaleźć je i wydobyć. Służą do tego słowa-klucze.

Związki
Rysując mapę myśli, zauważysz, że niektóre jej części wiążą się ze sobą. Na przykład systematyka owadów ma związek z ich budową, a ta z kolei wynika ze sposobu ich odżywiania, ze środowiska życia itp. Związki te zaznaczaj strzałkami łączącymi ze sobą poszczególne gałęzie.

Obraz – więcej niż 1000 słów

Ludzie robili rysunki na długo przed wynalezieniem pisma. Obraz trafia do mózgu łatwiej niż pismo. Mózg jest świetnie przygotowany do odczytywania informacji obrazkowych, a nie zapisanych jednym ciągiem. Patrząc na rysunek, możesz w jednej chwili objąć cały temat, uchwycić wszystkie związki i zależności. Jego struktura pozwala na dodawanie nowych informacji. Mapy myśli można rozwijać w nieskończoność.

Uczenie się

Mapy myśli możesz rysować w czasie lekcji zamiast tradycyjnych notatek. Nie pogubisz się, jeśli nauczyciel zrobi dygresję. W każdej chwili będziesz mógł przeskakiwać z tematu na temat – z gałęzi na gałąź, zamiast szukać w notatkach, gdzie to było. Tak samo możesz robić notatki, ucząc się z podręcznika, przygotowując referat albo odpowiedź przy tablicy. Można nawet użyć mapy jako ściągi – jeśli nauczyciel nie połapie się i pozwoli Ci mieć na ławce niewinny rysunek.

Powtarzanie

Przy powtarzaniu materiału zacznij od narysowania z pamięci mapy myśli. Najczęściej zapominasz nie całe rozdziały, ale pewne niewielkie fragmenty. Nawet nie wiesz, że o nich zapomniałeś, dopóki nauczyciel nie zapyta Cię właśnie o to. Dopiero kiedy nie będziesz mógł przypomnieć sobie niczego więcej, porównaj swoją mapę z mapą, którą rysowałeś w czasie uczenia się. Szybko zauważysz, czego brakuje, i uzupełnisz rysunek.

 

Tworząc mapy myśli i posługując się nimi, angażujesz jednocześnie obie półkule mózgu – lewą
i prawą. Każda odpowiada za inne funkcje:

Lewa Prawa

analiza synteza
logiczne myślenie emocje
przyswajanie faktów rozumienie praw
widzenie szczegółów ogólny ogląd
percepcja czasu percepcja przestrzeni
mowa język ciała
liczenie intuicja