Egzamin maturalny jest uważany przez wiele osób za jeden z najważniejszych egzaminów w życiu; to głównie od jego wyniku zależy, czy maturzysta dostanie się na wymarzone studia. Wiele osób, które za pierwszym razem nie uzyskało wyniku pozwalającego im na podjęcie dalszej edukacji na wybranym kierunku, decyduje się na poprawianie matury w kolejnym roku. W takim przypadku warto sobie uświadomić, co było przyczyną słabszego wyniku – zbyt duży stres, czy może jednak braki w wiedzy? Jeśli to drugie – co należy zrobić, żeby uniknąć wcześniej popełnionych błędów?

Zdanie matury i uzyskanie satysfakcjonującego wyniku jest uzależnione od kilku czynników; oprócz wiedzy i odpowiednich umiejętności potrzebna jest także odrobina szczęścia. Warto jednak zauważyć, że wielu maturzystów – także tych, którzy zdecydowali się na poprawianie egzaminu – popełnia kilka podstawowych błędów już na etapie przygotowań. Co może pomóc w efektywniejszej nauce i osiągnięciu lepszych wyników na egzaminie?

Oto 5 wskazówek wartych uwagi.

  • Ustalenie priorytetów
    To pierwsze zadanie, jakie czeka każdego maturzystę lub osobę podchodzącą do egzaminu po raz kolejny. Ustalenie priorytetów to nie tylko wybranie przedmiotów maturalnych; to przede wszystkim ustalenie, który z nich jest najważniejszy. Niektóre osoby popełniają błąd, skupiając się tak samo intensywnie na wszystkich zdawanych przedmiotach – często skutkuje to tym, że z żadnego z nich nie uzyskują satysfakcjonującego wyniku. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest wybranie dwóch przedmiotów i poświęcenie im maksimum uwagi; w przypadku reszty wystarczą systematyczne powtórki. Wyboru warto dokonać, zwracając uwagę na zasady rekrutacji na dany kierunek – zazwyczaj jeden lub dwa przedmioty mają znacznie większy przelicznik niż pozostałe. To z kolei oznacza, że uzyskanie z nich odpowiedniego wyniku zwiększa szansę na pozytywny wynik rekrutacji. Najlepiej, jeśli priorytety zostaną ustalone jak najwcześniej, ponieważ pozwoli to na szybsze podjęcie dalszych działań.
  • Odpowiednie planowanie nauki
    Często maturzyści lub osoby chcące poprawić wynik egzaminu popełniają błąd związany z nieodpowiednim planowaniem nauki. Nierzadko przeceniają swoje możliwości lub zapominają o odpowiedniej systematyczności. Jak w takim razie zaplanować naukę do matury? Po ustaleniu priorytetów (czyli tego, którym przedmiotom należy poświęcić większą uwagę) warto odpowiedzieć sobie na pytanie, ile czasu w tygodniu można przeznaczyć na naukę do matury tak, by nie kolidowało to z innymi obowiązkami. Niezależnie od tego, czy będą to trzy godziny, czy może dwa razy więcej, należy rozplanować naukę tak, by codziennie mieć chociaż chwilę czasu na powtórki z dwóch najważniejszych przedmiotów. Optymalnie jest to co najmniej 15 minut dziennie lub pół godziny co drugi dzień. Systematyczna nauka, nawet jeśli trwa tylko kilkanaście minut, jest znacznie efektywniejsza; dzieje się tak ze względu na stały kontakt z daną dziedziną wiedzy.
  • Najlepsze źródła wiedzy
    Maturzyści, którzy rozpoczynają swój ostatni rok szkolny, często zaopatrują się na początku roku w kilka lub nawet kilkanaście źródeł wiedzy; chcą uczyć się nie tylko z podręczników, ale także z repetytoriów, fiszek, tablic czy specjalnie opracowanych zestawów ćwiczeń. Należy jednak pamiętać, że zakup ogromnej ilości książek nie wystarczy, by przyswoić wiedzę potrzebną do zdania egzaminu; często zbyt duża liczba materiałów naukowych wręcz przeszkadza w skutecznej nauce. Uczeń próbuje wtedy zrealizować każdy temat, przy czym nie wszystko, co jest zawarte w różnego rodzaju repetytoriach, jest przydatne w kontekście nauki do matury. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest zakup maksymalnie dwóch-trzech pomocy naukowych, które zostaną następnie dokładnie opracowane przez ucznia. Przed zakupem warto przeanalizować zakres tematyczny repetytoriów.
  • Nowoczesne formy nauki
    Warto zadbać także o formę nauki. Tradycyjne czytanie podręczników, zakreślanie ważnych informacji czy robienie notatek może okazać się niewystarczające. Ciekawym pomysłem może być skorzystanie z internetowych form nauki, takich jak chociażby kurs online. Nieustanne obcowanie z nową technologią zwiększa w takim wypadku szansę na regularne korzystanie z pomocy naukowej. Przykładem takiej oferty, skierowanej głównie do maturzystów, jest serwis zdasz.to autorstwa WsiP; w ramach kursu maturzysta powtarza wszystkie najważniejsze zagadnienia, opracowane wcześniej przez specjalistów (więcej informacji na temat kursu i możliwości jego bezpłatnego przetestowania można znaleźć na stronie www.wsip.pl).
    Uczniowie, którzy do tej pory mieli problemy z nauką i zapamiętywaniem potrzebnych wiadomości powinni zainteresować się mnemotechnikami; przykładem takiej techniki może być tworzenie map myśli.
  • Powtarzanie z innymi maturzystami
    Ważnym elementem nauki są oczywiście powtórki materiału, który został już wcześniej zrealizowany. Dobrym rozwiązaniem może być powtarzanie zagadnień w gronie innych maturzystów – możliwość wymiany informacji (często dla każdego ucznia inny obszar zagadnień jest najważniejszy, dzięki czemu inni uczestnicy powtórki mogą przypomnieć sobie informacje z tych działów, które wcześniej uznali za mniej interesujące). Uczenie się w grupie stwarza także większe możliwości, jeśli chodzi o sprawdzenie poziomu własnej wiedzy; maturzyści mogą przepytywać się wzajemnie lub wymyślić gry i zabawy, które pomogą im we wzajemnym przetestowaniu się. Najlepiej, jeśli spotkania powtórkowe odbywają się nie częściej niż raz w tygodniu (optymalna częstotliwość to raz na dwa tygodnie, w sytuacji gdy grupa przygotowuje się od początku roku szkolnego). Dzięki temu wszyscy uczestnicy spotkań zdążą przyswoić nową partię wiedzy, a powtarzanie materiału będzie miało sens.