Czy nauka zdalna zdaje egzamin?
Nauka za pośrednictwem komunikatorów internetowych zyskuje ostatnio popularność. Nie da się ukryć, że w niektórych sytuacjach może zdać egzamin, chociażby wtedy, gdy trudno znaleźć w okolicy lektora wybranego języka. Nauka tą drogą posiada jednak również wady, z których największą jest ta, że „zdalnie” trudniej dopasować sposób nauczania do potrzeb uczniów.
Na szczęście w przypadku języka angielskiego problem znalezienia nauczyciela praktycznie nie istnieje, gdyż szkół specjalizujących się w tym kierunku w każdym mieście jest sporo.
W takim razie jak wybrać dobrą szkołę językową? Na pewno taką, która posiada odpowiednie referencje. Dobrym wyznacznikiem mogą być przykładowo uprawnienia do przeprowadzania egzaminów Cambridge English (FCE, CAE, CPE i inne), np. w Krakowie: Lincoln – Szkoła Języków Obcych oraz Centrum Egzaminacyjne Cambridge English (http://www.lincoln.edu.pl).
Czy warto koncentrować się na jednej metodzie?
Na pewno ogromny potencjał ma nauka języka angielskiego oparta na wykorzystywaniu tylko i wyłącznie tego języka, zwłaszcza na wyższych poziomach zaawansowania. Rzecz w tym, że aby sposób ten był naprawdę efektywny, konieczne są odpowiednie umiejętności dydaktyczne prowadzącego, który nie tylko stara się dopasować sposób nauki do preferencji swoich uczniów, ale też wykorzystuje elementy różnych metod. Odsłuchiwanie scenek w formatach audio i video, odgrywanie ich „na żywo”, korzystanie z gier edukacyjnych (np. rozsypanek), odgrywanie ról, sięganie po fiszki, słuchanie piosenek i wywiadów w języku angielskim – to przykładowe metody stosowane przez doświadczonych lektorów prowadzących kurs angielskiego.
Czy nauka w grupie może być efektywniejsza niż indywidualna?
Nauka w grupie posiada pewną istotną zaletę, która często jest wykorzystywana w szkołach językowych. Mowa tu o angażowaniu uczniów w rozmowy między sobą, dzięki czemu interakcja staje się bardziej naturalna. Z tego właśnie powodu wspomniana już Szkoła Języków Obcych Lincoln stawia na zachęcanie do rozmów na tematy bieżące, czy omawianie artykułów prasowych lub z portali internetowych. W ten sposób łatwiej wciągnąć uczniów w dyskusję i sprawić, że zapomną o oporach przed korzystaniem z języka. Co więcej, łatwiej w ten sposób nauczyć słownictwa, z którym stosunkowo często mogą mieć styczność.