Przygotowywałeś się długo i wiesz dużo, lepiej wiec spędzić wieczór przed egzaminem na relaksującym spacerze czy też w kinie z przyjaciółmi . Nie warto na ostatnią chwilę wkuwać regułek i skomplikowanych wyrazów aby wywrzeć dobre wrażenie na komisji. W stresie i tak tych mądrości nie będziesz pamiętać, a co gorsze mogą być jedyną rzeczą jaka uparcie będzie przychodziła ci do głowy.

Zadbaj o siebie. Pomyśl, co jest ci niezbędne gdy się stresujesz a twój mózg musi pracować wydajnie. Kup wodę mineralną, czy też czekoladę. Ale przede wszystkim wierz w siebie.

Gdy nadal jeżą ci się włosy na ciele na myśl o maturze przeczytaj te wskazówki. Nie wkuwaj ich na pamięć i tak pewnie kończy Ci się miejsce na dysku … to tylko wskazówki.

Jeśli na egzaminie nie usłyszysz dokładnie lub nie zrozumiesz polecenia, poproś o powtórzenie, np.:

  • Sorry, coud you repeat that, please.
  • I beg your pardon?
  • Sorry did you say….or …?

Kiedy zapomnisz języka w ustach powiedz:

  • I just have it on the tip of my tongue.
  • Just a second, it will come to me.
  • If you give me a moment to concentrate, I’ll be ready with the answer.

Wiesz już, że na rozwiązanie każdego zadania istnieje metoda, zastosuj ją a będziesz czuł się pewniej i rozwiążesz zadanie lepiej.

Nie zostawiaj pytań bez odpowiedzi (szczególnie podczas słuchania), nigdy nie wiesz kiedy zaskoczy cię twoja intuicja.

 

Rozmowy sterowane:

1. Uważnie słuchaj poleceń. W razie czego – proś o powtórzenie. To bardzo ważne, bo:

  • Samo polecenie poinformuje Cię o stopniu formalności wypowiedzi, np. Byłeś na wyjeździe w Londynie, Twoi koledzy wyjeżdżają tam wkrótce;
  • Określi sytuację, którą masz sobie wyobrazić, np. pytają Cię, jakim środkiem lokomocji najlepiej poruszać się po mieście,
  • Wskaże trzy informacje, które trzeba zawrzeć w odpowiedzi, np.
    • Opowiedz jakie środki lokomocji są dostępne.
    • Wyjaśnij jakie są różnice pomiędzy nimi.
    • Zasugeruj najwygodniejszy, Twoim zdaniem, środek transportu.
  • Oraz poinformuje kto rozpocznie rozmowę (np. rozmowę rozpoczyna egzaminujący).

2. Rozmowy na egzaminie ustnym mają odzwierciedlać takie, w których uczestniczymy na co dzień. Nie obawiaj się prosić egzaminującego o pomoc. Oto kilka przydatnych do tego wyrażeń:

  • Could you please tell me what’s the word for…
  • What do you call …in English?
  • It’s a kind of…
  • How shall I put it…
  • It’s a thing that you use for…
  • Let me think…

Relacjonowanie wydarzeń

  • Upewnij się, czy przekazałeś wszystkie wymagane informacje.
  • Unikaj zbyt krótkich zdań.
  • Staraj się używać odpowiednich czasów, w tym przypadku przeszłych.
  • Nadaj swojej wypowiedzi zabarwienie emocjonalne.

Udzielanie i uzyskiwanie informacji

  • Staraj się używać zwrotów typowych dla danych rodzajów rozmów (np. poleceń).
  • Nie planuj całej rozmowy zbyt szczegółowo, nie przygotowuj gotowców – nie jesteś w stanie przewidzieć, co powie egzaminujący.
  • Postaraj się wyglądać na zainteresowanego np. kiwaj głową, pokaż, że nie chcesz być uważany za nieuprzejmego (i że bynajmniej nieuprzejmy nie jesteś).

Negocjowanie

  • Nie staraj się za wszelką cenę osiągnąć porozumienia.
  • Pamiętaj, że w jednej myśli możesz przekazać dwie informacje za jednym razem.