Przygotowywałeś się długo i wiesz dużo, lepiej wiec spędzić wieczór przed egzaminem na relaksującym spacerze czy też w kinie z przyjaciółmi . Nie warto na ostatnią chwilę wkuwać regułek i skomplikowanych wyrazów aby wywrzeć dobre wrażenie na komisji. W stresie i tak tych mądrości nie będziesz pamiętać, a co gorsze mogą być jedyną rzeczą jaka uparcie będzie przychodziła ci do głowy.
Zadbaj o siebie. Pomyśl, co jest ci niezbędne gdy się stresujesz a twój mózg musi pracować wydajnie. Kup wodę mineralną, czy też czekoladę. Ale przede wszystkim wierz w siebie.
Gdy nadal jeżą ci się włosy na ciele na myśl o maturze przeczytaj te wskazówki. Nie wkuwaj ich na pamięć i tak pewnie kończy Ci się miejsce na dysku … to tylko wskazówki.
Jeśli na egzaminie nie usłyszysz dokładnie lub nie zrozumiesz polecenia, poproś o powtórzenie, np.:
- Sorry, coud you repeat that, please.
- I beg your pardon?
- Sorry did you say….or …?
Kiedy zapomnisz języka w ustach powiedz:
- I just have it on the tip of my tongue.
- Just a second, it will come to me.
- If you give me a moment to concentrate, I’ll be ready with the answer.
Wiesz już, że na rozwiązanie każdego zadania istnieje metoda, zastosuj ją a będziesz czuł się pewniej i rozwiążesz zadanie lepiej.
Nie zostawiaj pytań bez odpowiedzi (szczególnie podczas słuchania), nigdy nie wiesz kiedy zaskoczy cię twoja intuicja.
Rozmowy sterowane:
1. Uważnie słuchaj poleceń. W razie czego – proś o powtórzenie. To bardzo ważne, bo:
- Samo polecenie poinformuje Cię o stopniu formalności wypowiedzi, np. Byłeś na wyjeździe w Londynie, Twoi koledzy wyjeżdżają tam wkrótce;
- Określi sytuację, którą masz sobie wyobrazić, np. pytają Cię, jakim środkiem lokomocji najlepiej poruszać się po mieście,
- Wskaże trzy informacje, które trzeba zawrzeć w odpowiedzi, np.
- Opowiedz jakie środki lokomocji są dostępne.
- Wyjaśnij jakie są różnice pomiędzy nimi.
- Zasugeruj najwygodniejszy, Twoim zdaniem, środek transportu.
- Oraz poinformuje kto rozpocznie rozmowę (np. rozmowę rozpoczyna egzaminujący).
2. Rozmowy na egzaminie ustnym mają odzwierciedlać takie, w których uczestniczymy na co dzień. Nie obawiaj się prosić egzaminującego o pomoc. Oto kilka przydatnych do tego wyrażeń:
- Could you please tell me what’s the word for…
- What do you call …in English?
- It’s a kind of…
- How shall I put it…
- It’s a thing that you use for…
- Let me think…
Relacjonowanie wydarzeń
- Upewnij się, czy przekazałeś wszystkie wymagane informacje.
- Unikaj zbyt krótkich zdań.
- Staraj się używać odpowiednich czasów, w tym przypadku przeszłych.
- Nadaj swojej wypowiedzi zabarwienie emocjonalne.
Udzielanie i uzyskiwanie informacji
- Staraj się używać zwrotów typowych dla danych rodzajów rozmów (np. poleceń).
- Nie planuj całej rozmowy zbyt szczegółowo, nie przygotowuj gotowców – nie jesteś w stanie przewidzieć, co powie egzaminujący.
- Postaraj się wyglądać na zainteresowanego np. kiwaj głową, pokaż, że nie chcesz być uważany za nieuprzejmego (i że bynajmniej nieuprzejmy nie jesteś).
Negocjowanie
- Nie staraj się za wszelką cenę osiągnąć porozumienia.
- Pamiętaj, że w jednej myśli możesz przekazać dwie informacje za jednym razem.