Na początek zadanie
Połącz te dziewięć punktów czterema liniami prostymi bez odrywania ręki. Nie da rady? Nieprawda! Trzeba tylko wyjść poza rysunek. Na każdą rzecz, także na naukę, można znaleźć nowy sposób.
Dopieść umysł
Ile razy w ciągu dnia zdarza Ci się powiedzieć lub pomyśleć: „Głupi jestem!”. Im częściej powtarzasz te słowa, tym bardziej w nie wierzysz. Dlatego jak najczęściej mów dobrze o swoim umyśle. Może zabrzmi to niewiarygodnie, ale dopieszczony pochwałami mózg pracuje lepiej. Basia w podstawówce była słaba z polskiego, bo pani twierdziła, że nie potrafi pisać dobrych wypracowań. W gimnazjum z pierwszego wypracowania dostała szóstkę, a nauczycielka powiedziała, że ma ciekawy styl. Basia właśnie przygotowuje się do olimpiady polonistycznej.
Pokochaj ułamki
Nikomu nie sprawia trudności nauka lubianych przedmiotów, przeciwnie, wiedza z nich sama wchodzi do głowy. Jeśli interesujesz się np. chemią, to uczysz się jej, bo chcesz, nie dlatego, że musisz.
- 1. Michał uwielbia botanikę. Może godzinami oglądać pod mikroskopem tkanki roślin, zbiera i suszy jakieś zielska. Jeszcze rok temu uważał rośliny za „trochę bardziej rozwinięte od kamieni”. Lecz odkąd dowiedział się, że rośliny słyszą i czują, mają upodobania muzyczne, mogą lubić się nawzajem lub przeciwnie – nie tolerować, zainteresował się ich światem. I już nigdy nie przesuszył swojej paprotki.
- 2. Ania nie lubiła historii, bo, jak sama mówiła, nie obchodziło jej, co działo się tak dawno temu. Dopiero Maciek – zapalony historyk – uświadomił jej, że od tego, co zdarzyło się w przeszłości, zależy dzisiaj i jutro. Gdyby Konrad Mazowiecki nie sprowadził Krzyżaków do Prus, może nie byłoby rozbiorów Polski. Gdyby marszałek Piłsudski nie pokonał Rosjan w 1920 roku, mogłoby nie dojść do wybuchu II wojny światowej. I świat wyglądałby dziś zupełnie inaczej.
- 3. Jacek postanowił zapomnieć o niechęci i przez tydzień solidnie pouczyć się znienawidzonej fizyki. Ciężko było mu otworzyć podręcznik, ale już po dwóch dniach odkrył, że im więcej czyta, tym więcej zaczyna rozumieć. Po tygodniu z łatwością rozwiązał zadania, których wcześniej nie umiał zrobić z braku wiedzy. Szczególnie zainteresował go kosmos. Chciałby studiować astronomię.
Przyklej etykietki
Gdzie tylko możesz; na biurku, w książkach, w zeszytach, porozklejaj kolorowe karteczki z wyraźnie napisanymi pochwałami własnych umiejętności. Spoglądaj na nie jak najczęściej. Pisz o swoich mocnych stronach, ale także o tym, co chcesz osiągnąć. Używaj czasu teraźniejszego, nawet jeśli ma się to stać dopiero w przyszłości.
Oto przykłady takich pozytywnych zdań z karteczek:
- Potrafię rozwiązać każde zadanie.
- Mam najlepsze stopnie w klasie.
- Jestem uzdolniona matematycznie.
- Moja wiedza ciągle rośnie.
- Mówię płynnie po angielsku.
- Jestem inteligentny i potrafię to wykorzystać.
Używaj wytrychów
1. Wierszyki
Znali je Twoi rodzice, dziadkowie i pradziadkowie. Na pewno wiele z nich krąży w Twojej szkole. To rozmaite sposoby na to, jak szybciej zapamiętywać.
Mogą to być rymowanki i wierszyki:
Ein, zwei – Polizei
Drei, vier – Grenadier
Fünf, sechs – alte Hexe
Sieben, acht – gute Nacht
Neun, zehn – schlafen gehen
Uje się nie kreskuje.
Pamiętaj, chemiku młody:
Wlewaj zawsze kwas do wody.
2. Akrostychy
Inny sposób to akrostychy – zdania, pomagające zapamiętać kolejność za pomocą pierwszych liter, jak nazwy planet w Układzie Słonecznym:
Leń się!
„Zdolny, ale leniwy.” Takie słowa słyszą niektórzy rodzice na wywiadówce. Jeśli nauczyciele mówią tak o Tobie, nie wierz im. To, że nie przepadasz za wkuwaniem z książki i rozwiązywaniem wciąż takich samych zadań, nie znaczy, że jesteś leniem. Może po prostu nie odpowiada Ci taka forma nauki. Ale możesz uczyć się robiąc, tylko to, co lubisz. U każdego człowieka dominuje jeden zmysł; najczęściej wzrok, słuch lub zmysł ruchu i dotyku. Lubisz słuchać muzyki – ucz się angielskiego z piosenek, lubisz telewizję – włącz program edukacyjny. Lubisz oglądać obrazki – nie musisz czytać podręcznika do geografii czy biologii, bo wszystkie wiadomości znajdziesz w dobrym atlasie. Jeżeli uwielbiasz się ruszać – ucz się, chodząc, wystukuj rytm czytanego tekstu, rapuj słówka, wiersze i regułki. Dla tych, którzy muszą wszystkiego osobiście dotknąć, wymarzone są zajęcia w laboratorium i interaktywne muzea.