Ankieta, inaczej zwana kwestionariuszem, to zestaw pytań do wypełnienia przez określoną osobę na zadany temat. Na maturze możesz spotkać się z zadaniem wymagającym ułożenia krótkiej ankiety lub udzielenia odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu.

Jak dobrze odpowiedzieć na ankietę podczas matury?

  • Odpowiadaj krótko, ale treściwie i na temat. Pamiętaj o przestrzeganiu zasad poprawności gramatycznej (jeśli pytanie zamknięte zaczyna się od Have you ever… odpowiedź Yes niestety – nie wystarczy. Powinno być: Yes, I have) i ortograficznej.
    Nie musisz używać skomplikowanych spójników (as well… as, both… and…) czy łączników (moreover, what I’d like to add).
  • Ogranicz do minimum (a nawet do zera) tzw. metajęzyk, czyli zwroty, które nie wnoszą nic konkretnego do treści wypowiedzi, a stanowią tylko jej „ozdobnik”, jak:
    In my humble opinion…, As far as I assume, etc.
  • Staraj się pisać zwięźle. Pamiętaj, że na napisanie krótkiej formy użytkowej masz maksimum 20 minut – to naprawdę nie jest tak dużo! Dobrze wykorzystaj ten czas.
  • Pamiętaj, żeby sprawdzić, czy odpowiedziałeś na wszystkie punkty zawarte w poleceniu – to naprawdę, obok poprawności, najważniejsza kwestia maturalna na poziomie podstawowym!

Zadanie maturalne

Twoje koleżanki z klasy wystąpiły do dyrekcji szkoły z inicjatywą utworzenia kółka przyrodniczego. Chciałbyś należeć do tego kółka i dlatego zostałeś poproszony o wypełnienie krótkiej ankiety.

Udziel odpowiedzi na następujące pytania:

  • Od jak dawna interesujesz się przyrodą?
  • Jak zamierzasz się włączyć w działanie kółka?
  • Co chcesz robić po skończeniu szkoły?
  • W jaki sposób dowiedziałeś się o istnieniu kółka?

1) How long have you been interested in nature for?
I have been interested in nature for three years.

2) What contribution are you going to make towards activity of our Extra Nature Classes?
I’m going to prepare a speech on homeless dogs as I’ve been a volunteer in the dog pound for recent two years. I’d like to make a school searchable database of pets that need our help.

3) What do you want to do when you have graduated from school?
I’d like to study “Veterinary Medicine” to become a professional vet.

4) How did you find out about our Extra Nature Classes?
I’ve read an article in the school magazine about your classes. I like the idea very much.

 

A teraz przeczytaj, jak na tę samą ankietę odpowiedział inny uczeń, i zastanów się, gdzie popełnił błędy. Odpowiedź znajdziesz poniżej:

1) How long have you been interested in nature for?
Three years.

2) What contribution are you going to make towards activity of our Extra Nature Classes?
– homeles pets
– talk to the headmaster about adopting a pet by school

3) What do you want to do when you have graduated from school?
I don`t know.

4) How did you find out about our Extra Nature Classes?
I read your ad at school.

1) Wbrew pozorom ta odpowiedź nie jest zła. Jest bardzo krótka, ale poprawna i na temat.
2) Mimo dobrej woli trudno taką odpowiedź uznać za zrozumiałą – co autor miał na myśli, pisząc (z błędem): bezdomne psy? Co będzie z nimi robił – karmił, opisywał, zbierał na nie pieniądze?
3) Jest bardzo prawdopodobne, że nie wiesz jeszcze, co będziesz robił po skończeniu szkoły – ale to nie jest miejsce na taką szczerość. Tu trzeba wykazać się znajomością angielskiego. Odpowiedź „nie wiem” – to odpowiedź na 0 punktów.
4) Wypowiedź zawiera błąd gramatyczny i kolokwializm (co jest dopuszczalne), jest też bardzo skrótowa, ale – co najważniejsze – zrozumiała. Punkt.

Ocena
Uczeń udzielił zadowalającej odpowiedzi na dwa pytania spośród czterech (odpowiedź „nie wiem” nie jest zadowalająca, natomiast odpowiedź druga jest tak niepoprawna, że też nie można jej uznać). Błędy są dość liczne, ale nie stanowią 25 proc. wymaganej informacji, a więc można przyznać punkt za poprawność. Za tę ankietę uczeń dostanie więc 3 punkty z 5 możliwych.