Ważne! Letter of application to rodzaj listu formalnego. Pisząc w stylu formalnym, pamiętaj o:
- stosowaniu form pełnych, a nie ściągniętych (czyli I am a nie I’m oraz cannot nie can’t)
- nieużywaniu wyrażeń nieformalnych, potocznego języka – używamy strony biernej (czyli nie pytaj:
Where do you organize the language camps?
tylko Where are the camps organized?
- używaniu łączników zdaniowych i grzecznych wyrażeń, na przykład:
I would be grateful if you could…,
I would appreciate…,
I look forward to hearing from you.
- unikaniu phrasal verbs
- używaniu strony biernej, kiedy to tylko możliwe
- byciu uprzejmym – dlatego zamiast zadawać pytania wprost, stosuj parafrazy:
I would like to know if…
Another question I have is about…
Tak powinien wyglądać list motywacyjny!
Adres Data Dear Sir/Madam Pierwszy akapit – wstęp (dlaczego piszemy ten list) – w związku z ogłoszeniem (gdzie zamieszczonym i kiedy). Drugi akapit – dlaczego chcesz się ubiegać o tę pracę – chęć, kwalifikacje, doświadczenie zawodowe. Trzeci akapit – inne cechy, które są tu istotne – np. umiejętność pracy w grupie, radzenie sobie ze stresem itp. Czwarty akapit – podsumowanie – uważam, że jestem świetnym kandydatem na to stanowisko. Formułka kończąca: np. I’m looking forward to hearing from you. Yours faithfully |
Lub Dear Mr Brown, jeśli znamy nazwisko osoby, do której piszemy list. |
W środku listu może być więcej akapitów – to zależy od potrzeb. | |
Lub Yours sincerely, jeśli znamy nazwisko osoby, do której piszemy list. |
Te zwroty mogą się przydać!
- I am writing to apply for a job/a post… – Piszę, aby ubiegać się o pracę/stanowisko…
- I am writing in response to your advertisement in… – Piszę w odpowiedzi na ogłoszenie w…
- As far as my qualifications/experience are concerned… – Jeśli chodzi o moje kwalifikacje/doświadczenie…
- I can work in team/under pressure – Potrafię pracować w zespole/pod presją
- I enclose my CV – Załączam moje CV
Przykładowe zadanie maturalne
Przeczytałeś list w gazecie, w którym młodym ludziom oferuje się wakacyjną pracę polegającą na opiece nad ludźmi starszymi w ośrodku. Napisz list motywacyjny, w którym:
- poinformujesz, skąd dowiedziałeś się o pracy,
- poinformujesz, czym się obecnie zajmujesz i dlaczego zależy Ci na powyższej pracy,
- opiszesz swoje doświadczenie dotyczące podobnej pracy,
- poprosisz o szybką odpowiedź i podasz swój adres e-mail.
Address Date Dear Sir/Madam I am writing in response to your advertisement in ‘Gazeta Wyborcza’, in which you seek candidates for a summer job in an old people’s house. Yours faithfully |
Jak egzaminatorzy będą oceniać Twoją pracę?
Tak wyglądają szczegółowe kryteria oceniania w dłuższym tekście użytkowym.
- TREŚĆ – 4 punkty – po 1 punkcie za każdą informację, 0,5 punkta, jeśli informacja zawiera tylko część elementów, 0 punktów – brak informacji lub błędy językowe uniemożliwiające jej zrozumienie.
- FORMA – 2 punkty; kiedy wypowiedź jest zgodna z wymaganą formą, tekst jest logiczny i spójny, objętość przekroczona (lub mniejsza) o nie więcej niż 10 proc. Przekroczenie granic objętości do +/– 15 proc., częściowa spójność i logiczność, częściowa zgodność z formą – 1 punkt. Niezgodność z wymaganą formą to zawsze 0 punktów, nawet gdyby inne kryteria były spełnione.
- BOGACTWO JĘZYKOWE – 2 punkty maksymalnie, za zróżnicowane struktury gramatyczne, słownictwo i frazeologię.
- POPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA – 2 punkty maksymalnie, za pracę z błędami (gramatycznymi/leksykalnymi/ortograficznymi), które nieznacznie utrudniają komunikację i stanowią nie więcej niż 15 proc. pracy, 1 punkt gdy błędy utrudniają komunikację i stanowią od 15 do 25 proc. pracy (wszystkich wyrazów). Więcej błędów utrudniających lub uniemożliwiających komunikacje to 0 punktów.
- Nie ma punktów za bogactwo ani poprawność językową, jeśli praca nie ma przynajmniej 50 proc. limitu słów (czyli 60 słów).
- Praca nieczytelna lub całkowicie niezgodna z tematem nie jest oceniana.