Jakie etapy pracy powinieneś uwzględnić i ile przeznaczyć czasu na poszczególne etapy?

Etap wstępny

  • To dokładne przeczytanie tematu (tematów), wybór tematu, jesli są tematy do wyboru.
    Powiedzmy, że przeznaczysz na to 5 proc. czasu.

Brainstorming, czyli burza mózgu

  • Pomyśl chwilę. O czym napiszesz? Jakie wątki poruszysz? Rób swobodne notatki na kartce, nie dbając o ich formę. Puść wodze fantazji.
    Następne 5 proc. czasu.

Pisanie planu

  • Wspomagając się swoimi notatkami, napisz porządny plan. Im gorzej idzie Ci pisanie, tym bardziej szczegółowy powinien być Twój plan.
    Na plan przeznacz do10 proc. czasu.

Dobry plan

  • Koniecznie w punktach, a nie chaotyczny zapis.
  • Podziel tekst na części: rozpoczęcie, tekst główny, zakończenie.
  • Możesz całą kartkę podzielić na takie trzy części liniami, zachowując proporcje i wewnątrz powstałych pól dokonywać dalszych notatek.
  • Dobry plan wygląda różnie w zależności od typu eseju, na przykład przy rozprawce wypiszesz argumenty za i przeciw (po lewej i prawej stronie kartki, w części środkowej przeznaczonej na główną część tekstu), przy opowiadaniu zaś wydarzenia w punktach.
  • Na marginesie wypisuj wyrażenia lub słownictwo, jakie przychodzi Ci do głowy – nie jest to niezbędne, ale bywa, że mózg generuje je właśnie w trakcie robienia planu i trzeba schwycić na gorąco, co się da.

Pisanie pracy na brudno

  • To główna część całego przedsięwzięcia i dlatego zajmie najwięcej czasu. Pisz zgodnie z planem, uważnie.
    Przeznacz na to 45 proc. czasu.

Sprawdzanie – forma i treść

  • Ważne: sprawdzaj po kolei, punkt po punkcie, a nie wszystko naraz!

Jak sprawdzać pracę?

  • Policz słowa. Jeśli słów jest więcej niż 15 proc. za dużo lub za mało, musisz je dopisać lub usunąć.
  • Jeszcze raz zadaj sobie pytanie: czy praca jest w stu procentach zgodna z tematem?
  • Sprawdź, czy nie brakuje początku lub zakończenia i czy spełnione są wymogi formy (podział na akapity, pozdrowienie przy liście itp.).
  • Sprawdź, czy zawarłeś wszystkie wymagane informacje.
  • Sprawdź gramatykę i ortografię.
    Zajmie Ci to 15 proc. czasu.

Ulepszanie

Teraz pora na lekkie ulepszenie, taki make-up tekstu.
Co zrobić, żeby Twoja praca była barwniejsza?

  • Zamień parę banalnych słówek na bardziej wymyślne. W domu zawsze pracuj ze słownikiem wyrazów bliskoznacznych, natomiast w szkole przypomnij sobie synonimy wyrazów błahych, takich jak: pretty, nice, interesting. W swojej pracy musisz pokazać, że znasz słownictwo na wysokim poziomie. Może jakiś idiom? Ciekawe wyrażenie? Pamiętaj też o phrasal verbs – chyba że piszesz list formalny!
  • Zastanów się, czy użyłeś wystarczająco dużo skomplikowanych struktur gramatycznych. Jeśli cała praca jest w Present Simple, zrób wszystko, żeby pokazać, że stać Cię na więcej. Może strona bierna? Na pewno gdzieś się przyda. Conditional? Past Perfect? Z pewnością gdzieś możesz to zmieścić.
  • Nie pisz ogólników, wszystko, co piszesz popieraj przykładami, także z Twojego życia. Tekst musi być zakorzeniony w rzeczywistości.
    Ulepszanie zajmie Ci 10 proc. czasu.

Przepisanie na czysto

  • No cóż, tu nic nie trzeba dodawać. Po prostu – przepisz!
    Kolejne 10 proc. czasu.