Co na ustnym z angielskiego?

  • Na poziomie podstawowym będziesz musiał się zmierzyć z następującymi zadaniami:
    • opis ilustracji i pytania egzaminatora dotyczące tej ilustracji
    • oraz trzy rozmowy sterowane (uzyskiwanie informacji, relacjonowanie wydarzeń i negocjowanie).
  • Na poziomie rozszerzonym są dwa zadania:
    • rozmowa na podstawie materiału stymulującego
    • oraz prezentacja tematu i dyskusja (wybierasz jeden z dwóch tematów).

Rady

Jeśli na egzaminie nie usłyszysz dokładnie lub nie zrozumiesz polecenia, poproś o powtórzenie, np.:

– Sorry, coud you repeat that, please.
– I beg your pardon?
– Sorry, did you say… or…?

Kiedy zapomnisz języka w ustach, powiedz:

– I just have it on the tip of my tongue.
– Just a second, it will come to me.
– If you give me a moment to concentrate, I’ll be ready with the answer.

Uważnie słuchaj poleceń. W razie czego – proś o powtórzenie. To bardzo ważne, bo Samo polecenie poinformuje Cię o stopniu formalności wypowiedzi, np. Byłeś na wyjeździe w Londynie. Twoi koledzy wyjeżdżają tam wkrótce.
Polecenie:

  • Określi sytuację, którą masz sobie wyobrazić, np. pytają Cię, jakim środkiem lokomocji najlepiej poruszać się po mieście.
  • Wskaże, jakie informacje trzeba zawrzeć w odpowiedzi, np.
    • Opowiedz jakie środki lokomocji są do­stępne.
    • Wyjaśnij jakie są różnice pomiędzy nimi.
    • Zasugeruj najwygodniejszy, Twoim zdaniem, środek transportu.
  • Oraz poinformuje kto rozpocznie rozmowę (np. rozmowę rozpoczyna egzaminujący).

Rozmowy na egzaminie ustnym mają odzwierciedlać takie, w których uczestniczymy na co dzień. Nie obawiaj się prosić egzaminującego o pomoc. Oto kilka przydatnych do tego wyrażeń:

– Could you please tell me what’s the word for…
– What do you call… in English?
– It’s a kind of…
– How shall I put it…
– It’s a thing that you use for…
– Let me think…

Relacjonowanie wydarzeń

  • Upewnij się, czy przekazałeś wszystkie wymagane informacje.
  • Unikaj zbyt krótkich zdań.
  • Staraj się używać odpowiednich czasów, w tym przypadku przeszłych.
  • Nadaj swojej wypowiedzi zabarwienie emocjonalne.

Udzielanie i uzyskiwanie informacji

  • Staraj się używać zwrotów typowych dla danych rodzajów rozmów (np. poleceń).
  • Nie planuj całej rozmowy zbyt szczegółowo, nie przygotowuj gotowców – nie jesteś w stanie przewidzieć, co powie egzaminujący.
  • Postaraj się wyglądać na zainteresowanego np. kiwaj głową, pokaż, że nie chcesz być uważany za nieuprzejmego (i że bynajmniej nieuprzejmy nie jesteś).

Negocjowanie

  • Nie staraj się za wszelką cenę osiągnąć porozumienia.
  • Pamiętaj, że w jednej myśli możesz przekazać dwie informacje za jednym razem.

 

Przed maturą ustną z angielskiego

  • Pamiętaj, że czasu na przygotowanie nie jest dużo! Nigdy nie zapisuj sobie całej rozmowy czy całego opisu obrazka na kartce – nie zdążysz tego zrobić!
  • Kiedy dostaniesz swój zestaw, będziesz miał czas, żeby zrobić krótkie notatki.
  • Notuj głównie słownictwo i zwroty, bo w stresie możesz się zablokować i zapomnieć jakiegoś wyrazu.
  • Na poziomie podstawowym przy opisie obrazka zanotuj nazwy przedmiotów i zdarzeń na obrazku – ale nie poświęcaj temu zbyt wiele czasu.
  • Przy rozmowach sterowanych zastanów się, czy nie będzie problemów ze słownictwem (na przykład, jeśli masz zapytać o cenę wynajmu mieszkania, czy wiesz, jak jest po angielsku „wynajmować”. Nawet jeśli rzeczywiście będziesz miał z tym problem, lepiej wiedzieć o tym wcześniej, bo każde zaskoczenie powoduje dodatkowy stres). Rób notatki!!!
  • Na poziomie rozszerzonym przy materiale stymulującym zanotuj w punktach, o czym będziesz mówił (podane przy zadaniu punkty pomogą Ci w tym). Nigdy nie pisz całymi zdaniami – szkoda czasu!
  • Przy prezentacji tematu i dyskusji najważniejsze jest wybranie odpowiedniego tematu. Są tutaj dwa kryteria: po pierwsze, powinien być to temat, na który masz coś do powiedzenia. Nie wybieraj tematu, o którym nie masz pojęcia. Po drugie, powinieneś dysponować słownictwem, które pozwoli Ci dyskutować na ten temat. Na przykład trudno by Ci było mówić o polityce, gdybyś nie znał słów takich jak „partia” czy „wybory”.

 

W trakcie egzaminu ustnego

  • Pamiętaj, że jesteś tutaj nie po to, żeby jak najszybciej mieć to za sobą, lecz żeby dobrze wypaść. Na pewno dysponujesz wystarczającą wiedzą i umiejętnościami, żeby dobrze zdać ten egzamin. Włóż całą energię i pokaż się z najlepszej strony.
  • Mów wyraźnie i głośno. Siedź prosto na krześle. Wybierz sobie w komisji jedną osobę, na którą będziesz patrzeć częściej (ta, która wydaje Ci się milsza), ale nigdy nie rób błędu i nie pomijaj zupełnie drugiej osoby – staraj się nawiązać kontakt wzrokowy z obiema osobami. Uśmiechaj się, staraj się wyglądać pogodnie.
  • Nie pozwól, żeby zjadł Cię stres. To normalne, że się denerwujesz, ale jeśli w sytuacjach stresowych na przykład nie jesteś w stanie wyksztusić słowa, jest Ci niedobrze, masz jakieś objawy fizyczne, które nie pozwalają Ci brać udziału w egzaminie, poradź się wcześniej lekarza. Najczęściej wystarczy łagodny, ziołowy środek uspakajający, żeby poprawić sytuację.

 

Opis ilustracji – jak sobie z nim poradzić?

  • Koniecznie pamiętaj o zasadzie: od ogółu do szczegółu. Najpierw opis ogólny:
    • co widzisz na obrazku?
    • gdzie zdjęcie zostało zrobione?
    • jaką przedstawia sytuację?
    • jaka jest pogoda?

(Na przykład jeśli obrazek przedstawia ludzi, którzy bawią się na przyjęciu, na początku zawsze mówisz, że na obrazku widzisz ludzi, którzy bawią się na przyjęciu, że przyjęcie jest na przykład w ogrodzie i że jest lato).

  • Potem przejdź do opisu szczegółów:
    • co robią ludzie na obrazku i w co są ubrani,
    • opisz także dokładniej przedmioty na obrazku, jeśli to ma znaczenie. (Na przykład powiesz, że ludzie jedzą, piją i tańczą, są ubrani w lekkie przewiewne stroje, że wszędzie widać stoły zastawione jedzeniem).
  • Jeśli obrazek ma wyraźny pierwszy plan, a tak zwykle jest, teraz skoncentruj się na tym, co najważniejsze – na konkretnej osobie, która jest na zdjęciu najważniejsza, lub scenie. (Na przykład powiesz, że na pierwszym planie widać mężczyznę i kobietę, którzy się kłócą).
  • Potem przejdź do interpretacji; na początku ogólnej – jaką dokładnie sytuację przedstawia zdjęcie. (Na przykład możesz powiedzieć, że sądzisz, iż jest to przyjęcie urodzinowe, bo na jednym ze stołów stoi tort). Potem interpretacja szczegółowa. (Na przykład możesz powiedzieć, że mężczyzna i kobieta się kłócą, bo on może być zazdrosny o to, że ona tańczyła z kimś innym).

 

Przydatne zwroty

  • in the picture (pamiętaj! zawsze in) – na obrazku
  • in the foreground/background – na pierwszym/drugim planie
  • at the top/at the bottom – na górze/na dole
  • on the right/on the left – po prawej/lewej stronie
  • in the top right corner/in the bottom left corner – w prawym górnym rogu/w lewym dolnym rogu
  • she might be/probably is/must be a teacher – ona być może/prawdopodobnie/na pewno jest nauczycielką
  • the photo was taken in… – zdjęcie zostało zrobione w…

Pamiętaj! Przy opisie stosujemy czas Present Continuous (she is wearing/standing/playing…)