Uzyskiwanie i udzielanie informacji
Jesteś u kuzyna w domu, dzwoni jego szef i chce z nim rozmawiać. Twojego kuzyna akurat nie ma. Odbierasz telefon i:
- Przedstawiasz się.
- Informujesz, że kuzyna nie ma w domu.
- Mówisz, kiedy będzie i pytasz, czy coś mu przekazać.
Rozmowę rozpoczyna egzaminator.
E: Hello, this is John Brown speaking; may I speak to William Scott?
S: Hello, I’m afraid he’s not here at the moment. This is his cousin speaking. Bill should be home about eight. May I take your message?
E: Just tell him that I phoned I’ll try to get him later.
Relacjonowanie
Byłeś w nowej pizzerii, polecasz ją swojemu koledze.
- Opowiedz, gdzie byłeś.
- Co Ci się podobało.
- Jakie dania mógłbyś polecić.
Rozmowę rozpoczyna zdający.
S: I have to tell you about a nice pizza house I’ve been to recently.
E: Really, what’s so great about it?
S: Oh, basically everything. The service is nice and helpful, the food is delicious and the prices are low.
E: Sounds unbelievable.
S: You should go there and try their spaghetti carbonara, it’s the best spaghetti in town. Not mentioning their mouth watering salads.
E: If you give me the address, I might check it out.
Negocjowanie
Kupiłeś w sklepie koszulkę. Po powrocie do domu okazało się, że rodzice zrobili Ci niespodziankę, kupując taką samą koszulkę. Idź, więc do sklepu i:
- Wyjaśnij, co się stało.
- Zapytaj, czy możesz ją zwrócić.
- Zaproponuj, co chciałbyś zrobić w tej sytuacji.
Rozmowę rozpoczyna zdający.
S: I have a problem with one item I have bought at your store. Could you please help me?
E: Of course, what’s the matter?
S: I bought this T-shirt yesterday, when I went home it showed up that my parents had bought exactly the same one for me. Would it be possible to return it and get my money back?
E: Certainly, it’s our new collection. I’ll take back it if you just show me the receipt.
S: Great, here it is.
E: Maybe you would like to choose another one at the same price?
S: Well, O.K. Let me just take a look at what you have got in stock.
E: Take your time, there’s no rush.