Temat: człowiek

Uzyskiwanie, udzielanie informacji

Irlandka, którą poznałeś w internecie, chciałaby przyjechać do Krakowa i poznać najważniejsze zabytki. Ty miałbyś ją oprowadzać po tym mieście. Skontaktuj się z nią, aby:

  • zapytać, o której wyląduje jej samolot;
  • udzielić jej rady dotyczącej pakowania się na ten wyjazd;
  • opisać, jak wyglądasz, tak by od razu mogła Cię poznać, gdy się spotkacie.

Rozmowę rozpoczyna zdający.

Z: Hi, I’m very happy you are going to come to Cracow. I’d like to know what time your plane is due to land as I’d like to meet you at the airport.
E: I’m landing at 7 p.m..
Z: OK, I’ll be there. I’m quite tall and slim. Some people even say I’m skinny. I’ve got short, dark hair and hazel eyes. I’ll be wearing a brown, leather jacket and grey trousers. I’ll be carrying a plastic bag in my left hand.
E: I’m sure I’ll recognize you at once. Is there anything special I should take to Cracow?
Z: You shouldn’t forget about taking an umbrella. It sometimes rains cats and dogs here!
E: OK, I won’t, thanks for your advice. See you at the airport then!
Z: See you! I’m looking forward to your coming!

 

Negocjowanie

Chciałbyś zaprosić dawno niewidzianą kuzynkę na całe wakacje do Was. Rodzice nie są zachwyceni tym pomysłem, spróbuj więc:

  • wyjaśnić, że kiedy ostatnio byliście u niej, bardzo się zaprzyjaźniliście;
  • zapewnić, że kuzynka będzie pomagała w domu, a nie czuła się tylko jak gość;
  • zaproponować, że możecie razem wyjechać na obóz, jeśli jej rodzice się zgodzą.

Rozmowę rozpoczyna egzaminator.

E: I’ve heard you have got an idea concerning holidays…
Z: Yes, I have. Would you mind if I invited my cousin Mary for the whole holidays to our house?
E: Yes, I would mind. I’m not going to spend all summer cooking for Mary and tidying her clothes.
Z: But, mummy, you don’t know her very well, she’s exceptionally responsible. She’ll be doing everything herself, all the housework. She won’t expect being treated as a guest for two months!
E: I’m not convinced yet.
Z: Remember that last year I was a guest at her house. We became very close then.
E: What about a shorter period of time?
Z: I wouldn’t like to give up an idea of meeting but perhaps we could go for a camp together for a fortnight in July?
E: It sounds good. I’ll talk it over with your dad.

 

Relacjonowanie wydarzeń

Opowiadasz przyjaciołom o wujku, którego pamiętnik znalazłeś niedawno na strychu:

  • podkreślasz, że wujek był dla Ciebie wyjątkową osobą;
  • opowiadasz o zasługach wujka podczas drugiej wojny światowej;
  • określasz ogólnie swoje wrażenia po przeczytaniu pamiętnika.

Rozmowę rozpoczyna zdający.

Z: Can you imagine what happened to me a few days ago? I found my beloved uncle’s diary in the attic!
E: It must have been wonderful!
Z: Yes, it was. My uncle was an unusual person. During WW2 he joined the Polish army as a volunteer and took part in many activities. He was very brave, you know. I’ve heard he saved many lives, especially Jewish people.
E: It’s extraordinary to have such a hero in your family!
Z: Yes, I agree. I was extremely happy after I had read this diary, believe me!