Uzyskiwanie, udzielanie informacji
1. Chcesz wyjechać na kurs językowy do Londynu. Dzwonisz do angielskiej szkoły organizującej takie kursy. Zapytaj o:
- program zajęć,
- terminy,
- warunki pobytu (zakwaterowanie, wyżywienie).
Rozmowę rozpoczyna zdający.
Pamiętaj:
- o odpowiednich formach grzecznościowych:
- I would like to…
- Could you tell me…
- Thank you for your help… etc.
- o prawidłowym szyku zdania w pytaniach pośrednich (indirect questions):
- pytanie bezpośrednie:
What are the class sizes? - pytanie pośrednie:
Could you tell me what the class sizes are?
- pytanie bezpośrednie:
W pytaniach pośrednich pierwsza część zdania może być pytaniem, natomiast druga część ma formę zdania twierdzącego. Nie stosujemy w niej inwersji ani operatora (do, did itp.).
Rozmowę zaczynasz od ogólnego pytania o program szkoły, następnie zadajesz kilka pytań bardziej szczegółowych:
- I would like some information about courses you organise.
- Could you give me some information about courses you organise?
- Could you tell me what the contact hours are?
- What are the group sizes?
- Could you tell me something about teachers’ qualifications?
- What books and teaching materials do you use during your courses?
- What are the levels of the groups?
o terminy
- I would like to know the term dates/course dates.
- Do you know exact dates of the courses?
- Do you organise courses in June?
o warunki pobytu (zakwaterowanie, wyżywienie)
- What accommodation is available?
- What types of accommodation do you offer?
- I’m interested in home stays/student halls. Could you tell me something about it?
- Are single rooms available?
- Is it situated next to/far from the school/the centre of the city?
- Are meals included?
- Have you got full board accommodation?
Rozmowę możesz zakończyć podziękowaniem za informacje.
- Thank you very much for your help.
- Thank you for the information.
2. Znajomy Anglik przyjeżdża na tydzień do twojego miasta. Chce wesoło spędzić ten czas. Poinformuj go o:
- dobrych, niedrogich restauracjach,
- modnych klubach i koncertach,
- ciekawych spektaklach lub wystawach.
Rozmowę rozpoczyna egzaminator.
Egzaminator może rozpocząć dialog w następujący sposób:
- I wonder how I could spend my week here.
lub - What do you recommend I do this week?
- What’s there to do here?
o dobrych, niedrogich restauracjach
- There are a lot of good restaurants in my city.
- I think you should go to Santorini because it’s got great food and it’s decently priced.
lub - Take my advice and go to Santorini I like this place because it has good food and reasonable prices.
o modnych klubach i koncertach
Pytania egzaminatora:
- What shall I do in the evening?
- What would you advice me to do in the evening?
Odpowiedzi
- In the evening you could try / go to Remont. The atmosphere is excellent and music is great.
- There is a very good hip-hop concert on Saturday. Would you like to see it?
o ciekawych spektaklach lub wystawach
- This week the National Museum has an interesting exhibition on medieval art.
- You might also go to the theatre. They’re performing Hamlet with an exceptional cast.