Czy reklama ma duży wpływ na nasze życie? Uzasadnij swoje zdanie.

Czy umiałbyś wyjaśnić, jaki wpływ na nas ma reklama? Duży czy znikomy? Dlaczego tak sądzisz?

Jaka forma będzie dobra?
Najlepsza chyba rozprawka. Uporządkuje nasze myśli i pozwoli sformułować jednoznaczne stanowisko oraz jego uzasadnienie.

Przykładowy wstęp?

Pierwszy
Moim zdaniem, reklama ma znaczny wpływ na nasze życie. Jest to zarówno wpływ bezpośredni, jak i pośredni, z którego czasem zupełnie nie zdajemy sobie sprawy.

Drugi
Reklama nie ma na nas większego wpływu. Sądzę, że każdy z nas jest na tyle dojrzałym i świadomym widzem i słuchaczem reklam, że nie mają już one na nas większego wpływu.
Poza tym jest ich tyle, że w tym natłoku praktycznie nie zwracamy na nie uwagi, tak jakby nie było ich wcale…

Przykładowe rozwinięcie (do wstępu 1)

Podstawową funkcją reklamy jest wpływanie na nasze wybory jako konsumentów.
Jak wynika z badań, chętniej wybieramy produkty, które znamy z reklam. Może nam się wydawać, że jesteśmy na tyle inteligentnymi i silnymi ludźmi, że nie przekonuje nas reklama tego, a nie innego proszku do prania czy napoju. Rzeczywiście, nie wybierzemy raczej produktu, którego zdecydowanie nie lubimy, ale już spośród poszukiwanych produktów znanych i nieznanych wybierzemy raczej ten znany z reklam.
Jeszcze bardziej interesuje mnie jednak pośredni wpływ reklamy na nasze życie.
Zdarza się, że mówimy językiem z reklam. Wiele sloganów wchodzi do naszego codziennego języka. Używamy ich w rozmowach, utrwalają w naszym języku pewne kalki, sformułowania. Dlaczego? Bo wydają się celne, efektowne, aktualne…

Poza tym reklamy nas śmieszą, szokują, zwracają uwagą, a więc ubarwiają naszą codzienną rzeczywistość.
Wreszcie – nie tylko namawiają nas do wyboru takich, a nie innych produktów. Zmieniają także nasz styl życia. Generują pewne potrzeby. Po codziennym obejrzeniu dużej porcji reklam jesteśmy w stanie uwierzyć na przykład, że koniecznie potrzebujemy nie tylko pralki, ale także preparatów umożliwiających jej lepsze i dłuższe funkcjonowanie, że kupienie kosmetyku znacznie poprawi nasze samopoczucie, a życie bez kredytów jest prawie niemożliwe… Reklama wpływa więc na nasze życiowe wybory, przekonuje nas do konsumpcyjnego stylu życia, do niezbędności pewnych produktów.

Wreszcie reklamy oswajają pewne instytucje, pozwalają nam na przykład nabrać przekonania, że banki wcale nie chcą na nas zarobić ani nas sprawdzić, lecz… pragną tylko po prostu nam pomóc, dostosowując się do naszych potrzeb. Z kolei pokazywane w reklamach zabawne sytuacje z życia pracowników jakichś firm sprawiają, że te instytucje wydają się nam bliższe, bardziej ludzkie, zaczynamy inaczej o nich myśleć. A przez to… identyfikujemy się z nimi, mamy do nich większe zaufanie.

Jak zakończyć (po wstępie 1)?

Tak więc reklama w dużym stopniu wpływa na naszą świadomość, ocenę rzeczywistości, życiowe wybory, a przy tym bawi, bywa naszą rozrywką.
Jej wpływ jest nie do przecenienia. Z niektórych mechanizmów działania reklamy i jej oddziaływania na nasze życie w ogóle nie zdajemy sobie sprawy. Ale to wcale nie znaczy, że nie ma ona na nas żadnego wpływu.

Gdybyś pisał wypracowanie do wstępu 2, jakie argumenty byś wybrał?

  • Jako społeczeństwo nie jesteśmy naiwni jak odbiorcy reklam z początku XX wieku. Mamy do wyboru więcej produktów i nie przekona nas byle slogan, jesteśmy bardziej krytyczni i mamy większe predyspozycje do sprawdzania i selekcji informacji.
  • Każdy z nas od dziecka żyje wśród reklam i odróżnia już język reklamy od języka informacji. Uczy się tego nawet w niektórych zachodnich szkołach.
  • Człowiek, który jest krytyczny i inteligentny, nie łapie się na reklamowe slogany, zna strategie reklamowe.
  • Jasna hierarchia wartości lub nawet zdrowy rozsądek nie pozwala człowiekowi pogrążyć się w zalewie produktów, hamuje przed niekontrolowanymi zakupami czy nieprzemyślanymi decyzjami.

Jak zakończyć?

Reklamy nie muszą mieć na nas wielkiego wpływu. Trzeba tylko nauczyć się selekcjonować wiadomości i odróżniać reklamę od informacji, a także poznać najważniejsze strategie reklamowe. Wreszcie – wystarczy być krytycznym, trzeźwo patrzeć na świat i zadawać sobie najprostsze pytania: czy na pewno i po co potrzebuję tego produktu?, czy mydło na pewno poprawi mi samopoczucie?
Tak więc nie jesteśmy, a przynajmniej nie musimy być niewolnikami reklam.

Sformułowania ujawniające Twoje zdanie

Jeszcze bardziej interesuje mnie…
Moim zdaniem…
Według mnie…
Uważam, że…
Teraz zwrócę uwagę na…
Chciałbym jeszcze przyjrzeć się…

Efektowne sformułowania

  • strategie reklamowe
  • potrzeby konsumentów
  • konsumpcjonizm
  • hierarchia wartości
  • selekcja informacji