Przed Tobą dwie katedry.

Rozpoznajesz ujęcie realistyczne?
To oczywiście obraz Corota. Pejzaż – niemal fotografia, możecie być pewni, że tak właśnie wyglądała katedra (ważny francuski zabytek) w Chartres, w roku 1830. Malarz ukazał prawdę, nie naruszył prawdziwości obrazu żadnym własnym uczuciem, ozdobą, dodatkiem. Jest katedra, jest proste, małe miasteczko dookoła, nic szczególnego w otoczeniu. Jest pejzaż realistyczny.

Jean Baptiste Corot Katedra w Chartres

A katedra Moneta? Czy taka jest rzeczywiście?

Przez chwilę, w słońcu, w oczach malarza tak pewnie wyglądała. W rzeczywistości jednak malarzowi tego obrazu nie chodziło o utrwalenie pejzażu, wykonanie pocztówki, na której widniałby gmach. Monet był impresjonistą, chciał tylko utrwalić swoją wizję, ulotne wrażenie. Potrafił ten sam temat malować o różnych porach dnia, by uchwycić efekty świetlne. Zestawienie powyższych malarskich ujęć podobnego tematu (tu katedra i tu katedra) powinno utwierdzić następujące wnioski:

  • Malarz realista jest obiektywny, nie pokazuje swoich uczuć czy wizji, lecz temat.
  • Realistyczne ujęcie odzwierciedla ze szczegółami wygląd obiektu.
  • Podejmuje często temat codzienności, zwykłego życia.

Malarze realiści mają podobny cel jak pisarze: chcą wiernie przedstawić rzeczywistość, obserwują i prezentują, nie chcą malować wydumanych pejzaży i wymyślonych osób. Malują miasta, zwykłych ludzi, wieś, codzienne zajęcia.