Uwaga! Najniższy stopień pierwiastka wynosi 2 i zgodnie z umową, tej dwójki nie piszemy.
- Pierwiastek, którego stopień wynosi 2, nazywamy pierwiastkiem kwadratowym lub pierwiastkiem stopnia drugiego.
Arytmetycznym pierwiastkiem drugiego stopnia z liczby nieujemnej a nazywamy taką liczbę nieujemną b, która podniesiona do kwadratu równa jest liczbie podpierwiastkowej a.
- Pierwiastek, którego stopień wynosi 3, nazywamy pierwiastkiem sześciennym lub pierwiastkiem stopnia trzeciego.
Arytmetycznym pierwiastkiem trzeciego stopnia z liczby nieujemnej a nazywamy taką liczbę nieujemną b, która podniesiona do sześcianu równa jest liczbie podpierwiastkowej a.
Z definicji pierwiastka kwadratowego i szeœciennego wynika, że:
Działania na pierwiastkach
Zapamiętaj twierdzenia dotyczące działań na pierwiastkach.
- Dla a ≥ 0, b ≥ 0 prawdziwe jest twierdzenie o mnożeniu pierwiastków tego samego stopnia:
- Natomiast dla a ≥ 0, b > 0 prawdziwe jest twierdzenie o dzieleniu pierwiastków:
- Częściowe wyciąganie pierwiastka
W szkole częściej spotkasz się z określeniem wyłączanie czynnika przed znak pierwiastka.
Polega ono na rozłożeniu liczby podpierwiastkowej na czynniki, z których jeden jest kwadratem liczby całkowitej w przypadku pierwiastka kwadratowego lub sześcianem liczby całkowitej w przypadku pierwiastka sześciennego. Niezbyt jasne – naucz się na przykładzie!
To nie koniec… Zauważcie, że 8 to iloczyn liczb 4 i 2. Zatem przekształcamy dalej:
Całe obliczenie można wykonać szybciej. A jak? A tak: Pamiętaj, że wynik musi być identyczny.
- Włączanie czynnika pod znak pierwiastka
Jest to oczywiście operacja odwrotna. Dokonując tego przekształcenia, korzystasz z tego, że
Stąd np.
- Sumy i różnice pierwiastków
Dodawać i odejmować pierwiastki wolno tylko wtedy, gdy mają takie same liczby podpierwiastkowe:
Chcąc uprościć zapis pierwiastka, trzeba nieraz zastosować częściowe wyciąganie pierwiastka:
- Usuwanie niewymierności z mianownika
Jeżeli mianownik zawiera pierwiastek, to ułamek musimy przekształcić tak, by w mianowniku występowała liczba wymierna. Możemy to zrobić na dwa sposoby:
1) rozszerzenie – licznik i mianownik mnożymy przez tę samą liczbę różną od zera;
2) zastosowanie wzoru skróconego mnożenia.
Sprawdź na przykładach!
Licznik i mianownik pomnożono przez pierwiastek występujący w mianowniku!
Zastosowano wzór na różnicę kwadratów: (a + b) . (a – b) = a² – b²
Zastosowano wzór na różnicę kwadratów: (a + b) . (a – b) = a² – b²
Zadanie 1.
Pan Piotr i pan Adam zaplanowali w swoich ogródkach rabatki kwiatowe o obwodach równych m.
Rabatka pana Piotra ma kształt kwadratu, a rabatka pana Adama jest prostokątem, w którym stosunek długości sąsiednich boków wynosi 2 : 3. Który z panów jest właścicielem rabatki o większym polu powierzchni?
Rozwiązanie
Obwody rabatek wynoszą m = m = 60 m. Rabatka pana Piotra jest kwadratowa, czyli długość boku wynosi 15 m, a zatem pole ma 225 m². W przypadku rabatki pana Adama można stwierdzić, że na szerokość prostokąta składają się dwie wspólne miary, a na długość trzy wspólne miary – bo stosunek boków wynosi 2 : 3. Zatem obwód składa się z dziesięciu równych miar (zauważ, że prostokąt ma cztery boki, po dwa równej długości). Wspólna miara wynosi więc 60 m : 10 = 6 m, czyli długość boku prostokątnej rabatki jest równa 18 m, a szerokość 12 m. Stąd pole tej rabatki jest równe 216 m². Większą powierzchnię ma rabatka pana Piotra.
Zadanie 2.
Sznur korali składa się ze stu kulistych koralików. Siedemdziesiąt z nich ma promień o długości a milimetrów, natomiast pozostałe mają średnicę dwa razy mniejszą od średnicy większych korali. Jaka może być najmniejsza długość tego sznura korali, jeżeli:
Rozwiązanie:
Oblicz najpierw promień dużego koralika:
Z tego wynika, że średnica tego koralika wynosi 1,2 cm, a ponieważ dużych korali jest 70, więc tworzą one sznur o długości 84 cm.
Zgodnie z warunkami zadania pozostałe koraliki są mniejsze – ich średnice wynoszą 1,2 : 2 = 0,6 cm. Stąd 30 małych koralików tworzy sznur o długości 18 cm. Otrzymujemy zatem najmniejszą długość sznura korali, która jest równa 1,02 m.
Zadanie 3.
Na mapie sporządzonej w skali 1 : 200 000 odległość między miastami A i B wynosi:
centymetrów. Ile kilometrów w rzeczywistości ma ta odległość?
Rozwiązanie
Odległość na mapie wynosi.
Ponieważ 1,4 cm . 200 000 = 280 000 cm, czyli szukana odległość w rzeczywistości wynosi 2,8 km.
Zadanie 4.
Ula, Hania i Renata uszyły z płótna proporczyki w kształcie trójkątów równoramiennych, w których podstawy są równe i mają długość 20 cm. Która z dziewczynek potrzebowała do uszycia proporczyka najwięcej, a która najmniej materiału, jeżeli wysokość opuszczona na podstawę w proporczyku Uli ma długość cm, w proporczyku Hani cm, a w proporczyku Renaty cm?
Rozwiązanie
Zauważ! W tym zadaniu nie musimy liczyć pól powierzchni proporczyków. Ponieważ podstawy trójkątów są identyczne, wystarczy określić długości wysokości trójkątów – im dłuższa wysokość trójkąta, tym większe pole podstawy.
Oblicz zatem, który z proporczyków ma największą, a który najmniejszą wysokość.
Proporczyk Uli:
Proporczyk Hani:
Proporczyk Renaty:
Ponieważ 33√5 > 33√3 > 33√2, zatem najwięcej płótna potrzebowała Renata, a najmniej Hania.