Co to jest ułamek?

Ułamek traktujemy jako część jedności albo iloraz dwóch liczb całkowitych. Ułamkiem będzie fragment każdej z tych figur, które traktujemy jako całość.


Mianownik wskazuje na ile części podzielona jest całość. W przypadku tabliczki czekolady (na rys. poniżej), podzielona jest na 36 części (kostek).

Czekolada

Każda kostka czekolady będzie ułamkiem całej tabliczki (przy okazji powtórka ze słowotwórstwa: żeby zjeść kawałek czekolady, trzeba go najpierw ułamać z całości – i stąd nazwa ułamek).

Ułamki tak jak liczby całkowite – mają swoje miejsce na osi liczbowej:

Ułamek właściwy, niewłaściwy i mieszany

  • Ułamek nazywamy właściwym, jeżeli licznik jest mniejszy od mianownika, np.

  • Niewłaściwym nazywamy ułamek, w którym mianownik jest równy lub większy od licznika, np.

  • Ułamek mieszany składa się z liczby i ułamka właściwego (jest ich sumą).

Wyłączanie jedności
Ułamek niewłaściwy możemy zamienić na ułamek mieszany, w którym jedności zostają wyłączone przed ułamek.

Zapamiętaj
Aby zamienić ułamek niewłaściwy na mieszany musimy podzielić licznik przez mianownik przez co uzyskamy część całkowitą ułamka, reszta która nam zostaje z dzielenia daje nam licznik części ułamkowej, a mianownik pozostaje bez zmian.

  • Można też wykonać czynność odwrotną, czyli zamienić ułamek mieszany na niewłaściwy, np.

8 kas

Skracanie ułamków

Skracanie ułamków polega na dzieleniu licznika i mianownika ułamka przez taką sama liczbę różną od zera. Jeżeli tabliczka czekolady ma dziesięć kostek, a Ty zjadłeś cztery, to otrzymujesz ułamek, w którym licznik = 4, a mianownik = 10. Obie liczby można podzielić przez dwa i w ten sposób zmniejszyć ułamek tak, by w liczniku było 2, a w mianowniku 5. Ten zabieg nie jest konieczny zawsze, ale przydaje się przy sprowadzaniu ułamków do wspólnego mianownika.

Przykład:

Rozszerzanie ułamków

Rozszerzanie ułamków polega na mnożeniu licznika i mianownika ułamka przez taką samą liczbę różną od zera. Jest to zabieg odwrotny od skracania i również jest przydatny przy szukaniu wspólnego mianownika.

Przykład:

Porównywanie ułamków

Przy porównywaniu ułamków należy pamiętać, że:

  • Z dwóch ułamków o równych licznikach ten jest większy, który ma mniejszy mianownik.
  • Z dwóch ułamków o równych mianownikach ten jest większy, który ma większy licznik.
  • Dwa ułamki są równe gdy a · d = b · c.

Jeżeli ułamki mają różne liczniki i różne mianowniki, należy sprowadzić je do jednakowego mianownika albo do jednakowego licznika i dopiero wtedy porównać. Do tego przydaje się znajomość zasad skracania i rozszerzania ułamków.


Dodawanie i odejmowanie ułamków

Sprowadzenie do jednakowego mianownika przydaje się także przy dodawaniu i odejmowaniu ułamków o różnych mianownikach. Żeby wykonać odejmowanie lub dodawanie koniecznie trzeba sprowadzić ułamki do tego samego mianownika a następnie dodać lub odjąć liczniki pozostawiając mianownik bez zmian.

Kiedy odejmujemy ułamki mieszane najpierw musimy sprowadzić części ułamkowe do wspólnego mianownika, a następnie odejmujemy osobno liczby całkowite i osobno części ułamkowe.

Jeśli licznik ułamka odejmowanego jest większy od licznika ułamka od którego odejmujemy musimy jego wartość powiększyć o część całkowitej jedności. W przykładzie poniżej jedność to 15/15 dlatego do licznika dodajemy 15 (10 + 15 = 25)


Mnożenie i dzielenie ułamków

Ułamki można również mnożyć i dzielić.

  • Aby pomnożyć dwa ułamki, mnożymy przez siebie osobno ich liczniki i osobno mianowniki, a potem wpisujemy wyniki mnożenia odpowiednio jako licznik i mianownik iloczynu.

  • Dzielenie ułamków polega na mnożenie pierwszego ułamka przez odwrotność drugiego i dalej postępujemy jak przy mnożeniu.

Ułamki dziesiętne

Ułamek, którego mianownikiem jest 10, 100, 1000, … nazywamy dziesiętnym. Ułamki dziesiętne możemy zapisać jak ułamki zwykłe, ale częściej zapisujemy bez kreski ułamkowej, w tzw. układzie dziesiątkowym pozycyjnym, oddzielając przecinkiem część całkowitą od ułamkowej. Ułamki dziesiętne można dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić. Można je też porównywać.

A tak zamieniamy ułamki dziesiętne na ułamki zwykłe, i na odwrót:

W przypadku ostatnim i przedostatnim stosujemy rozszerzenie ułamka do mianownika dziesiętnego.
Rozszerzanie ułamka nie zawsze jest wykonalne, stosujemy więc wtedy dzielenie licznika przez mianownik, np.:

Zapamiętaj!
Ułamki dziesiętne dodajemy i odejmujemy tak jak liczby naturalne, musimy jednak pamiętać aby przecinki dziesiętne były w tej samej pionowej pozycji. pionowej pozycji.

Uwaga
Liczbą dziesiętną nazywamy ułamek dziesiętny o skończonej liczbie cyfr zapisany w dziesiątkowym systemie pozycyjnym.

Ułamki nieskończone, okresowe

Nie wszystkie ułamki zwykłe można zapisać w postaci ułamków dziesiętnych skończonych. Dają one rozwinięcie nieskończone np.

1 kas

Są to rozwinięcia okresowe.

Uwaga!
Okresem nazywamy cyfrę lub grupę cyfr powtarzających się.

Czasami potrzebne są nam przybliżenia ułamków nieskończonych, wtedy stosujemy regułę:

  • Jeżeli pierwsza z odrzucanych cyfr jest piątką lub więcej niż pięć, to ostatnią z pozostawionych powiększamy o 1. Np.: 1,34689 zaokrąglamy do części setnych więc: 1,34689 = 1,35.
  • Jeżeli pierwsza z odrzucanych cyfr jest mniejsza od 5, wtedy ostatnią z pozostawionych zostawiamy bez zmian Np.: 0,851497=0,85.

Jak poznamy, który ułamek zwykły daje rozwinięcie dziesiętne skończone, a który nieskończone?

Jeżeli w rozkładzie mianownika ułamka na czynniki pierwsze występują tylko dwójki lub piątki, to ułamek daje rozwinięcie dziesiętne skończone. Jeśli natomiast w rozkładzie mianownika występują czynniki inne niż 2 lub 5, to rozwinięcie dziesiętne takiego ułamka jest nieskończone. I jest to zawsze ułamek okresowy.

Czasem okres ułamka jest wyjątkowo duży, ale jest to okres czyli w którymś kolejnym etapie dzielenia cyfry zaczną się po powtarzać, np.: 2,842105263157894736/8421… = 2,(842105263157894736)

Zadania z ułamkami

Przy omawianiu ułamków nie sposób pominąć trzech typów zadań, które wiążą się nierozerwalnie z tym tematem.

  • Obliczanie ułamka danej liczby.
  • Obliczanie liczby z danego jej ułamka.
  • Obliczanie jakim ułamkiem jednej liczby jest druga liczba.

Przykładowe zadanie:

Klasa liczy 40 uczniów. 8 z nich jest dzisiaj nieobecnych i stanowi to 1/5 wszystkich uczniów. Występują tu trzy wielkości:

  • liczebność klasy – 40
  • ilość uczniów nieobecnych – 8
  • ułamek nieobecnych – 1/5

W zadaniach tego typu dwie wielkości są zawsze dane, a trzecią trzeba wyliczyć.

Typ 1.

Jeżeli dane są:

  • liczebność klasy – 40
  • ułamek nieobecnych – 1/5

i trzeba obliczyć ilu uczniów jest nieobecnych – to jest to obliczanie ułamka danej liczby. Robimy to w sposób następujący:

2 kas

Typ 2.

Jeżeli dane są:

  • ułamek nieobecnych – 1/5
  • liczba nieobecnych uczniów – 8

i trzeba obliczyć ilu uczniów liczy klasa, to jest to obliczanie liczby z danego jej ułamka.

3 kas

Typ 3.

I wreszcie jeżeli dane są::

  • liczebność kasy – 40
  • ilość uczniów nieobecnych – 8

i trzeba wyliczyć, jaki ułamek, jest to obliczanie, jakim ułamkiem ilości wszystkich uczniów jest ilość uczniów nieobecnych.

4 kas