Znaki interpunkcyjne
Jest ich dokładnie 10: kropka, przecinek, średnik, dwukropek, myślnik, zwany też pauzą, wielokropek, pytajnik, wykrzyknik, nawias i cudzysłów.
A oto ich dokładnie sprecyzowane funkcje:
- Kropka, średnik, przecinek, myślnik oddzielają.
- Dwukropek zapowiada wyliczanie.
- Wielokropek mówi, że tekst został przerwany, zawieszony.
- Pytajnik wskazuje intonację zdania (zaznacza pytanie).
- Wykrzyknik niesie ładunek emocjonalny (rozkaz, okrzyk, gniew, przestrach).
- Cudzysłów znak cytowania.
- Nawias (dwa myślniki) wyodrębnia w tekście inny, drugorzędny człon lub wprowadza dopowiedzenia, uzupełnienia tekstu głównego.
Co można stosować zamiennie?
- Kropkę lub średnik.
- Przecinek lub myślnik.
- Średnik lub przecinek.
- Myślnik za wielokropek.
Uwaga! Pamiętać jednak należy, że owo zamienne stosowanie kryje wiele niebezpieczeństw, bo nie zawsze jest wskazane, czasem nawet błędne.
- Po co nam średnik (;)?
Średnik jest czymś pomiędzy kropką a przecinkiem, jest „silniejszy” od przecinka oddziela tylko równorzędne w sensie logiczno-składniowym człony. Przydaje się, gdy musimy użyć bardzo rozbudowanego wyliczenia, takiego, które w środku ma i tak mnóstwo przecinków. Wówczas średniki porządkują sprawę:
Janek kupił warzywa: seler, pietruszkę, ogórki; owoce: jabłka i pomarańcze; mięso: schab i żeberka; słodycze: ciastka i cukierki.
- Po co nam wielokropek (…)?
- Zaznaczamy nim przerwanie tekstu.
- Przydaje się do zastąpienia słów brzydkich.
- Zawiesza intonację zdania pozostawia w domyśle dalszą część wypowiedzi.
- Jeśli wypadł w środku zdania, dalszą część zdania piszemy małą literą. Jeśli jest na końcu zdania, pełni funkcję kropki nie należy jej wówczas dostawiać!
- Jakie kłopoty sprawia dwukropek (:)?
Stawiamy dwukropek przed cytatem i przed wyliczanką, i… wielką literą czy małą zacząć wyliczać?- Jeśli przytaczamy dokładnie czyjąś wypowiedź, od początku zdania, to wielką:
Poeta mówi: „Syn minie, pismo, lecz ty pomnisz wnuku”.
- Jeśli wyliczamy przedmioty, pojęcia, czynności, cechy piszemy je małymi literami:
Zabierz: śpiwory, materace, namioty itd.
- Do dwóch wyliczeń nie ma sensu stosować dwukropka!
- Jeśli przytaczamy dokładnie czyjąś wypowiedź, od początku zdania, to wielką:
- I na koniec gdzie nie wolno stawiać kropki?
- Po liczebnikach porządkowych pisanych cyframi rzymskimi:
Było to w XVI w.
- W dacie, gdy miesiące piszemy słowem lub liczbą rzymską:
20 VI 1987
20 maja 1997 r.
- Po liczebnikach głównych:
Jechał 180 km!
- Po skrótach jednostek miar i wag: cm, m, km, i po skrótowcach: MON, PTTK.
- Po liczebnikach porządkowych pisanych cyframi rzymskimi:
- Przecinek
- Pamiętaj, postaw przecinek przed: ŻE, ALE, LECZ, KIEDY, KTÓRY, WIĘC, ABY, ŻEBY.
- Pamiętaj, aby oddzielać przecinkami wyliczenia i zdania podrzędne oraz wtrącone!
- Pamiętaj, aby NIE stawiać przecinka przed ORAZ, I, LUB, ANI – jeśli użyte są tylko raz. Właśnie w tych przypadkach najczęściej robicie błędy i właśnie tu są najbardziej rażące.
- Cudzysłów
Kiedy stosujemy cudzysłów?
Cudzysłów – TAK
Kiedy cytujemy zawsze używamy cudzysłowu! Jest to znak interpunkcyjny oddzielający wypowiedź przytoczoną od naszego wywodu.Jak wygląda, wiemy doskonale.
-
- Cudzysłów apostrofowy, którego najczęściej używamy, wygląda tak: „”,
- Cudzysłów ostrokątny tak: » « . Ten ostatni stosujemy, by w cytacie wyodrębnić drugi cytat, np.:
Muszę na jutro napisać pracę na temat: „Na czym polega dylemat Hamleta »być albo nie być?«”.
W całej pracy należy stosować konsekwentnie ten sam cudzysłów, doradzamy apostrofowy (przecinkowy). - Za pomocą cudzysłowu wyróżnia się też:
- tytuły – czasopism, książek, filmów, np. „Polityka”, „Ogniem i mieczem” (w druku tytuły oznaczać można również pismem pochyłym, czyli kursywą);
- nazwy własne, takie jak pseudonimy czy kryptonimy tajnych organizacji, np.: Postać „Bolka” wywołała polityczny skandal;
- wyrazy użyte w sensie ironicznym, np.: Wielka walka tego „niezłomnego rycerza” okazała się starciem z… wiatrakami.
Cudzysłów – NIE
Nie bierze się w cudzysłów:
-
- związków frazeologicznych, np.: Oczywiście bohater udawał Greka. (nie: „udawał Greka”; nie: udawał tzw. Greka);
- wyrazów używanych w znaczeniu przenośnym, np.: Dzięki niezwykłym zdjęciom film wydaje się jakby niewyraźny, zamglony, nieco senny, ale też bajkowy. (nie: „zamglony”, „niewyraźny” itd.);
- określeń zaczerpniętych z innego rejestru stylistycznego, m.in. z gwary szkolnej, np.: Bohater ten nie tyle uczył się, ile po prostu wkuwał formułki. (nie: „wkuwał”).