Metryczka dzieła

  • Tytuł: Dyskobol
  • Autor: Myron z Eleuterai (I poł. V w. p.n.e.)
  • Narodowość: Grek
  • Lata powstania: ok. 450 r. p.n.e.
  • Tematyka: sportowa
  • Technika wykonania: marmurowa kopia odlewu w brązie (oryginał zaginął!)
  • Wymiary: wys. 168 cm
  • Muzeum, w którym można obejrzeć dzieło: Muzeum Narodowe w Rzymie

 

Grekom zawdzięczamy kanony piękna ludzkiego ciała. Postać miała być proporcjonalna i harmonijna
– o idealnych proporcjach.

Elementy dzieła

  • Lekko przechylona głowa, skupiona pełna koncentracji twarz.Dysk – metalowy krążek wielkości talerza.
  • Lewe ramię opuszczone w dół. Dłoń wsparta na kolanie.
  • Prawe ramię wyciągnięte do tyłu. Palce prawej dłoni zaciśnięte na dysku.
  • Wychylony do przodu tułów. Lekko wygięte plecy z widocznymi żebrami.
  • Ugięte kolana z ciężarem przeniesionym na prawą stopę. Lewa stopa lekko podparta o podłoże pomaga zawodnikowi utrzymać równowagę.
  • Aby postać sportowca się nie przewróciła, została oparta na wyrzeźbionym pniu. Również zawodnik na boisku nie mógł przekroczyć granicy wytyczonego okręgu.

 

Triki kompozycyjne

  • Posąg jak żywy
    Myron tak realistycznie wykonywał swoje rzeźby, iż ludzie często stawali przed nimi i czekali, aż się poruszą. Aby „nie uciekły”, chciano przywiązywać je linami.
  • Dynamizm
    Ostatni moment, w którym zawodnik przygotowuje się do rzutu dyskiem.
    Nie stoi jak marmurowy kloc. On żyje, prawie się porusza, jesteśmy przekonani, że za chwilę rzuci dyskiem.
  • Lekcja anatomii
    Z realistycznych starożytnych posągów można by śmiało uczyć się anatomii. Artyści z ogromną precyzją przedstawiali każdy mięsień, zwłaszcza
    u sportowców. Widać, że mięśnie są napięte, gotowe do wykonania rzutu.

 

Zadania egzaminacyjne

Reprodukcja dzieła została zamieszczona przy tekście prozatorskim Dysk olimpijski Jana Parandowskiego. Oto jego fragment:

Był zupełnie spokojny. Prawą nogę wysunął naprzód, i chociaż ciężar ciała opierał się na lewej nodze, prawa, w napiętych mięśniach łydki i w mocno osadzonej stopie, była gotowa do podtrzymania go w ruchu. Odwołał się do niej w następnej chwili, gdy przerzucając dysk z lewej do prawej dłoni, pochylił się ku przodowi, potem gwałtownie odwrócił się w prawo, przegięty całą postacią, żywa zapowiedź brązu Myrona, i znów się wyprostował, przenosząc ciężar ciała na lewą nogę, i wreszcie po raz ostatni cofnął się w tył, i ramię rozhuśtane trzykrotnym rozmachem, wspaniała dźwignia ze ścięgien i mięśni, puściło dysk.

1. Wyrażenie „żywa zapowiedź brązu Myrona” łączy się z:

A. wierszem,
B. obrazem,
C. rzeźbą,
D. medalem.

Odp. C.
Rzeźby można wykonywać z różnych surowców, np. z kamienia, drewna, a także odlewać w brązie. W starożytnej Grecji była to popularna metoda.

2. Pytanie o postać w ruchu.

Sylwetka dyskobola Myrona jest:

A. bezwładna,
B. statyczna,
C. rozluźniona,
D. dynamiczna.

Odp. D.
Odnosisz wrażenie, że postać zastygła w bezruchu? Nic bardziej mylnego! To posąg sportowca, który akurat w tej chwili zamachuje się dyskiem. Jest to więc stop-klatka, czyli ukazanie ruchu w ułamku sekundy.