- Tytuł: Hołd trzech króli
- Autor: Domenico Ghirlandaio, właściwie Domenico di Tommaso Bigordi (1449-1494), przydomek oznacza „girlandę”
- Narodowość: Włoch
- Czas powstania: 1487
- Tematyka: religijna
- Technika wykonania: olej na desce
- Wymiary: średnica 172 cm
- Muzeum, w którym można obejrzeć dzieło: Galleria Uffizi, Florencja
Oto pokłon króli w prawdziwie dworskim stylu: bogactwo i przepych na każdym kroku. Prawie nie ma śladu po ubogiej stajence…
- Oprócz rozbudowanej sceny hołdu króli, artysta umieścił jeszcze dwa inne wydarzenia. Po lewej stronie, na skale, anioł obwieszcza pasterzom narodziny Zbawiciela, a po prawej widać pędzących żołnierzy Heroda.
- Drobiazgowe opracowanie szczegółów, zwłaszcza aureoli, koron, haftów, uprzęży końskich czy zbroi wynika z zawodu autora dzieła, który był złotnikiem.
- Wszyscy władcy albo już zdjęli korony, które leżą u ich stóp, albo są im one zdejmowane przez sługi. Zdjęcie koron przez ziemskich króli oznacza pokorę wobec Władcy Świata.
- Z boku wszystkiemu przygląda się święty Józef.
- Elementem zupełnie niemającym nic wspólnego z treścią malowidła jest pejzaż na trzecim planie. Arkady budowli otwierają się na piękny widok nadmorskiego miasteczka. Można tam dostrzec wieże – symbol władzy mieszczańskiej, domy czy statki.
- W samym centrum, na pierwszym planie, siedzi Matka Boska z Jezusem na kolanach, przyjmującym hołd króli.
- Królowie prezentują trzy pokolenia: starzec z długimi włosami i taką też brodą pochyla się przed Jezusem, przyglądając Mu się uważnie; monarcha w średnim wieku klęczy, oglądając się przez ramię, skupia uwagę na czymś zupełnie innym, a najmłodszy król z przejęciem oczekuje powitania Dzieciątka.
Przykładowe pytania egzaminacyjne
Miejscem narodzenia Chrystusa malarz uczynił:
A. drewnianą szopę ze słomianym daszkiem,
B. antyczne ruiny z wielkimi arkadami,
C. ruiny współczesnej sobie budowli,
D. bogaty zamek królewski.
Odp. C.
Jakie sceny związane z Bożym Narodzeniem najchętniej malowali artyści?
Przykładowa odp.:
Świętą Rodzinę, pasterzy odwiedzających nowonarodzonego Jezusa, wizytę trzech króli w stajence, czyli scenę najczęściej nazywaną hołdem trzech króli.
Triki kompozycyjne
Kompozycja na planie koła
Wszystkie postacie znajdujące się wokół Maryi z Dzieciątkiem tworzą krąg, który zamknięty jest przez zwierzęta: konie, osła i byka. Ludzie tak zostali ustawieni, aby jak najszczelniej wypełnić pole obrazu i podkreślić jego kształt (rondo).
„Wczoraj” i „dziś”
Europejczycy najczęściej wyobrażali sobie, że Chrystus urodził się w stajence. Dlatego na tym obrazie widnieje drewniana konstrukcja. Jednak artysta chcąc uwspółcześnić to wydarzenie i przybliżyć realia ówczesnym odbiorcom, typową stajenkę umieścił w ruinach piętnastowiecznej budowli. To w niej mógłby się narodzić Jezus w 1487 roku. Również stroje prezentują modę z końca XV wieku.
Widoczna data
Aby widz nie miał wątpliwości, w którym roku został namalowany ten obraz, to data widnieje na dole pierwszego planu. Rok został wyryty na kamieniu, a rzymskie cyfry informują: MCCCCLXXXVII (1487).
Naturalność postaci
Świetnie oddane spojrzenia
ludzi otaczających Świętą Rodzinę, nadają wrażenie naturalności każdej osobie.