Metryczka dzieła
- Tytuł: Narodziny Wenus
- Autor: Sandro Botticelli, właściwie Alessandro di Mariano Filipepi (1445-1510)
- Narodowość: Włoch
- Rok powstania: 1482-1485
- Tematyka: malarstwo mitologiczne
- Technika wykonania: tempera na płótnie
- Wymiary: 172,5 cm x 278,5 cm
- Artysta, w sposób charakterystyczny dla swego malarstwa, przechylił głowę bogini miłości. Przedstawił twarz o delikatnych rysach i melancholijnym spojrzeniu.
- Para mitologicznych kochanków – zachodni wiatr Zefir z porwaną przez siebie ukochaną delikatnym podmuchem popychają Wenus ku brzegowi.
- Według mitologii, Wenus wyłoniła się z morskiej piany, a według Botticellego przypłynęła do brzegu w muszli. Nie bez powodu, gdyż muszla w renesansie była bardzo popularnym motywem, a poza tym kojarzy się z morzem.
- Botticelli śmiało mógłby dziś zostać stylistą fryzur. Najczęściej proponuje skomplikowane układy rozwianych loków, niesfornych kosmyków i warkoczyków – upiętych, przewiązanych wstążką.
- Na brzegu czeka greckie bóstwo wiosny. Jej suknia oraz płaszcz przeznaczony dla Wenus są ozdobione kwiatami. Artysta znał się na botanice, dlatego roślinność z jego obrazów jest autentyczna (róże, drzewo pomarańczowe, bławatki).
Triki kompozycyjne
- Fantazyjna linia
Włosy i szaty zostały namalowane subtelną, lekką, elegancką i przede wszystkim falującą linią. To ona stała się wizytówką malarza.
- Grawer malarzem
W młodości Botticelli uczył się rysunku u swego brata… grawera! To właśnie dzięki tej technice jego rysunek stał się delikatny i precyzyjny, a kreska ciągła. Z grawerstwa przejął również kontur, który stał się nieodzowną częścią jego twórczości.
- Delikatne barwy
Artysta chętnie używał jasnych kolorów, zwłaszcza w obrazach pełnych spokoju i zadumy. Subtelne barwy czasem rozjaśniał złotem. Dzięki brakowi ostrych kontrastów tworzył niepowtarzalną atmosferę swoich malowideł.
Zadania egzaminacyjne
1. Pytanie o rodzaj malarstwa
Narodziny Wenus Botticellego to:
A. martwa natura,
B. pejzaż,
C. scena mitologiczna,
D. autoportret.
Odp. C. Kto zapomniał, przypominamy, że do martwych natur „pozują” przedmioty, owoce, rzeczy. Pejzaż to inaczej krajobraz. Autoportret to własny portret. W scenach mitologicznych zaś pojawiają się motywy i postacie zaczerpnięte z mitologii.
2. Pytanie o źródło imienia bohaterki obrazu
Dlaczego Afrodyta została na obrazie nazwana Wenus?
A. imię to jest archaizmem,
B. tej formy imienia używa się w mitologii,
C. jest to forma krótsza i łatwiejsza,
D. jest to rzymski odpowiednik imienia tej bogini.
Odp. D. Afrodyta to imię greckie, Wenus – rzymskie.
3. Pytanie o elementy dynamiczne
Narodziny Wenus to obraz o kompozycji statycznej, ale pojawiają się na nim elementy wprowadzające dynamikę. Wybierz je spośród podanych niżej:
A. fala, muszla, wiatr;
B. fale, wiatr, rozwiane włosy;
C. dłonie, muszla, spadające kwiaty;
D. drzewo, skrzydła, dłonie.
Odp. B. W pozostałych odpowiedziach pojawiają się elementy, które są raczej statyczne (muszla, drzewo).
4. Pytanie łączące podany tekst źródłowy z obrazem
Wskaż motyw wspólny dla obrazu Narodziny Wenus i tekstu Jana Parandowskiego:
A. odwiedziny,
B. pływanie,
C. miłość,
D. stworzenie.
Odp. D. Chodzi oczywiście o stworzenie, narodzenie się Wenus.