Metryczka dzieła
- Tytuł: Wędrowiec (Syn marnotrawny)
- Autor: Hieronim Bosch, właściwie Jeroen Anthoniszoon van Aken (ok. 1453-1516)
- Narodowość: Holender
- Rok powstania: ok. 1500-1516
- Tematyka: rodzajowa, alegoryczna
- Technika wykonania: olej na desce
- Wymiary: 71 x 70,6 cm
- Muzeum, w którym można obejrzeć dzieło: Boymans-van Beuningen w Rotterdamie
- W tle widać pejzaż z rodzinnych stron malarza.
- Artysta symbolicznie przedstawia ludzkie grzechy: obściskująca się para w drzwiach gospody to rozpusta, głowa w oknie oznacza tutaj oszustwo, świnie przy korycie to obżarstwo, klatka z ptakiem oznaczała dom publiczny, a szyld z łabędziem „niewolę” zmysłów.
- Syn marnotrawny, znany z biblijnej przypowieści, spogląda na hulaszcze życie, jakie wiódł do tej pory. Właśnie w tej chwili decyduje, że zerwie z przeszłością i zacznie nowe lepsze, życie. Drogę poprawy wskazuje ręką z kapeluszem.
- Aż trudno w to uwierzyć, ale XV-wieczni astrologowie uważali, że włóczędzy są spod znaku Byka!
Triki kompozycyjne
- Kształt obrazu
Za pomocą tonda, czyli okrągłego obrazu, artyści uzyskiwali efekt wypukłego zwierciadła. Na początku XVI wieku nie znano jeszcze „płaskich” luster.
- Główny bohater
Najważniejsza postać została umieszczona w centrum obrazu. Dodatkowo jest największa – dominuje nad innymi elementami malowidła, dzięki czemu koncentrujemy się tylko na niej.
- Jedna barwa
Bosch zestawił wiele odcieni tej samej barwy, co w tym obrazie daje wrażenie ciszy i spokoju.
Zadania egzaminacyjne
1. Pytanie o warsztat malarski
Obraz H. Boscha Wędrowiec (Syn marnotrawny) cechuje:
A. dbałość o szczegóły,
B. zatarcie konturów,
C. płaskość przestrzeni,
D. otwarta kompozycja.
Sugerowana odp. A. – Cechą charakterystyczną dla obrazów tego artysty jest przede wszystkim drobiazgowość i dbałość o najmniejszy szczególik. Dzięki temu, oglądając dzieło pod szkłem powiększającym, widzimy, że każdy element został dopracowany co do milimetra. Ale uwaga! Naszym zdaniem odp. D też byłaby prawidłowa.
2. Pytanie o symbolikę gospody
Gospoda ukazana na obrazie oznacza:
A. fałszywą pobożność,
B. zepsucie obyczajów,
C. duchowe bogactwo,
D. moralny porządek.
Odp. B. – Różnego rodzaju zajazdy, gospody nigdy nie cieszyły się dobrą sławą. Stały się symbolem większości grzechów, zepsucia moralnego i miejsca, gdzie można było spotkać podejrzane typy.
3. Pytanie o symbole wędrowca
O tym, że centralna postać na obrazie jest wędrowcem, świadczą:
A. kubrak i łyżka,
B. kapelusz i pasek,
C. nóż i kaptur,
D. kij i kosz.
Odp. D. – Torba, kosz i kij od najdawniejszych czasów symbolizują podróżnych. Wiklinowy pojemnik służył do przechowywania niezbędnych rzeczy, a kij nie tylko do podpierania się, ale i opędzania zwierząt.
4. Pytanie o symbolikę „nowej” drogi
Co symbolicznie oddziela świat, z którego odchodzi wędrowiec, od świata, do którego on zmierza?
A. Gospoda.
B. Furtka.
C. Kij.
D. Pies.
Odp. B. – Furtki, bramy, drzwi, wrota to odwieczne symbole przekraczania – rozpoczynania nowego życia (otwieranie drzwi) i odcinania się od starego (zamykanie).