Tester predyspozycji:
To praca dla Ciebie, jeśli…
- lubisz matematykę, długie słupki cyferek i różne skomplikowane matematyczne operacje,
- jesteś kontaktowy, lubisz spotykać nowych ludzi,
- jesteś dokładny i skrupulatny,
- potrafisz przekonać każdego do swojego zdania,
- znasz się na ludziach i ich potrzebach.
Zrezygnuj, jeśli…
- jesteś nieśmiały i trudno Ci będzie poradzić sobie z męczącymi klientami,
- marzy Ci się praca w spokoju, w ściśle określonych godzinach,
- boisz się kontaktu z dużymi pieniędzmi.
Droga do zawodu
Handlu możesz uczyć się już w szkole średniej, jeśli zdecydujesz się na naukę w liceum profilowanym lub technikum. Masz do wyboru szkoły o profilu handlowym i ekonomicznym. Możesz także pójść do liceum ogólnokształcącego, a zawodu nauczyć się na studiach. Najlepiej jeśli w ogólniaku wybierzesz klasę o profilu matematyczno-fizycznym. Dziś handlowiec powinien także świetnie znać języki obce, dlatego na pewno nie zaszkodzi Ci nauka w klasie z rozszerzonym językiem angielskim lub niemieckim.
Jeżeli chcesz pracować w handlu, po maturze zdawaj na ekonomię, zarządzanie i marketing, finanse i bankowość lub rachunkowość. Te kierunki znajdziesz w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, w akademiach ekonomicznych, na uniwersytetach, a ostatnio także na niektórych politechnikach. Nie będziesz miał też problemu ze znalezieniem szkoły niepublicznej kształcącej w tym kierunku.
Co wybierzesz?
Zawód: sprzedawca
Do jego obowiązków należy nie tylko podawanie towarów i pobieranie należności, ale także tworzenie pozytywnego wizerunku firmy. To właśnie od ekspedienta zależy, czy klient jeszcze do sklepu wróci, czy będzie omijał go szerokim łukiem. W dużych, ekskluzywnych sklepach sprzedawcy nie tylko podają towary, ale potrafią też udzielać rzetelnych informacji o produktach. Potrafią doradzić, znają się nie tylko na handlu, ale także na markowych ubraniach, stylizacji, biżuterii, kosmetykach itp.
Wielu osobom sprzedawca nadal kojarzy się wyłącznie z osobą pracującą w sklepie. Tymczasem są oni zatrudniani także w działach handlowych lub reklamowych dużych firm i zajmują się na przykład sprzedażą usług telekomunikacyjnych czy powierzchni reklamowej w czasopismach (czyli miejsca na reklamę – np. czy będzie to strona, czy jej połowa).
Zawód: przedstawiciel handlowy
Do jego obowiązków należy zdobywanie nowych klientów, kontrolowanie, czy produkty jego firmy znajdują się w sklepach i czy są odpowiednio wyeksponowane. Jeżeli czegoś brakuje, musi zadbać o ich dostarczenie. Przedstawiciel handlowy ma zazwyczaj do własnej dyspozycji służbowy samochód z logo firmy. Na razie pracy dla tzw. pehowców (od pierwszych liter) nie brakuje. Niestety, jest bardzo trudno utrzymać się na tym stanowisku.
Zawód: account menager
To pracownik agencji reklamowej zajmujący się pozyskiwaniem nowych klientów i reprezentowaniem ich interesów w swojej firmie. Praca dobrze płatna, ale wymagająca znajomości języków obcych i łatwości w nawiązywaniu kontaktów.
Zawód: telemarketer
Telemarketer to osoba, która musi mieć miły głos i zdolność zjednywania sobie ludzi. Jej zadaniem jest sprzedać coś podczas rozmowy telefonicznej. Telemarketingiem trudnią się przeważnie studenci.
Zawód: akwizytor
To jeden z najmniej wdzięcznych i szanowanych zawodów handlowych. Akwizytor całe dnie biega po sklepach, biurach i mieszkaniach, próbując sprzedać najczęściej drobne i akurat niepotrzebne klientowi rzeczy, takie jak: sznurówki, skarpetki czy breloczki do kluczy. Nie zarabiają dużo, a dodatkowo są narażeni na nerwowe trzaskanie drzwiami przed nosem i mało delikatne wyrzucanie z budynków.
Zawód: dealer
Określenie to jest charakterystyczne dla branży motoryzacyjnej. Dealerem nazywamy oficjalnego przedstawiciela dużej firmy, który pośredniczy w zawieraniu umowy kupna i sprzedaży. Zachęca on do kupna auta, przedstawia warunki sprzedaży…
Dealerem nazywa się również osobę handlującą narkotykami. Ale w tym przypadku nie jest to zawód, ale przestępstwo!
Zawód: agent
Agent to nie tylko oficer służb specjalnych, wywiadu i kontrwywiadu, ale także osoba, która trudni się sprzedażą ubezpieczeń i polis oraz pośredniczy w handlu nieruchomościami. Kiedyś było dla nich mnóstwo pracy. Dziś, niestety, nie jest to już zawód, który szybko przyniesie duże pieniądze. Raczej zajęcie dodatkowe.
Zawód: merchendiser
W tej pracy przyda się zmysł estetyczny i przynajmniej podstawowa znajomość psychologii. To merchendiser myśli o tym, jak rozłożyć towar na sklepowych półkach, aby jak najwięcej osób po niego sięgnęło.
Zawód: konsultant
Coraz więcej firm stara się bezpośrednio dotrzeć do klienta i zamiast wystawiać towary w sklepie, umieszcza je w firmowych katalogach i sprzedaje za pośrednictwem konsultantów. Zwykle w ten sposób sprzedaje się kosmetyki.
Zawody pokrewne:
Zawód: księgowy
Bez dobrego księgowego każda firma skazana jest na porażkę. Bo przecież musi być ktoś, kto policzy wszystkie wystawione faktury i odpowiednio wpisze do ksiąg rachunkowych. To bardzo dobry i popłatny zawód. Księgowi raczej nie narzekają na brak pracy i sytuacja ta nie powinna się zmienić.
Zawód: marketingowiec
Do jego obowiązków należy dbanie o jak najlepszy wizerunek firmy i opracowywanie akcji promocyjnych. To on decyduje o rodzajach reklamy i momencie wejścia na rynek nowego produktu. Niestety, w tej chwili rynek pracy jest przesycony tego typu specjalistami i trudno znaleźć pracę.
Zawód: menedżer produktu
To osoba odpowiedzialna za jak najlepszą sprzedaż produktu. Decyduje o wszystkich akcjach promocyjnych, wymyśla konkursy i planuje kampanie reklamowe.
Zawód: spedytor
Do jego obowiązków należy przewóz i dostawa towarów oraz załatwianie wszystkich formalności, na przykład zawieranie umów i wystawianie faktur.
Zawód: makler
To osoba, która nie tylko zajmuje się obrotem na giełdzie finansowej, sprzedaje i kupuje akcje oraz podbija ich cenę. Maklerzy zatrudniani są także na giełdach towarowych, gdzie obracają płodami rolnymi, na przykład mięsem.
Każdy makler musi być samodzielny, musi szybko reagować na to, co dzieje się na rynku i powinien ściśle współpracować z klientem. Pomagać, podpowiadać, zwracać uwagę na wydarzenia rynkowe, informować o zagrożeniach i ryzyku inwestycyjnym, pamiętając przy tym wszystkim o przestrzeganiu zasad etyki zawodowej. Kolejnym szczeblem w karierze może być zdobycie uprawnień doradcy inwestycyjnego, który już samodzielnie zarządza papierami wartościowymi swoich klientów.
Inżynier sprzedaży
Kim jest inżynier sprzedaży?
To zawód o niedługiej karierze na krajowym rynku pracy. Jest połączeniem funkcji sprzedażowych z fachową wiedzą dotyczącą specyficznego produktu firmy – często o dużym stopniu zaawansowania technicznego. Zakres obowiązków inżyniera sprzedaży jest zbliżony do przedstawiciela handlowego. Jednak osoba pracująca na tym stanowisku musi znać bardzo dobrze produkty, oferowane systemy, prowadzić doradztwo techniczne i umieć merytorycznie rozmawiać z inżynierami z produkcji.
Praca inżyniera sprzedaży
Inżynier prowadzi promocję i sprzedaż produktów firmy w oparciu o profesjonalną wiedzę techniczną do czego niezbędna jest znajomość katalogów branżowych firmy i umiejętność rozmowy i kontaktu z ludźmi. Jak każdy handlowiec musi na bieżąco realizować plany sprzedaży, nawiązywać i utrzymywać kontakty handlowe na wyznaczonym terenie. Tam, gdzie należy przekonać klienta, że zastosowane w produktach rozwiązania techniczne potrafią znacząco wpłynąć na jakość produkcji, czy sposobu pracy – inżynier sprzedaży ma szerokie pole do popisu. Często jego rola, poza nawiązywaniem i utrzymywaniem kontaktów handlowych z klientami, przyjmuje również charakter konsultanta, organizatora i prowadzącego szkolenia dla instalatorów i użytkowników urządzeń, które są niezbędne przy wdrażaniu nowych systemów czy produktów. Inżynier sprzedaży często również sprawuje nadzór nad wykonaniem i uruchamianiem instalacji oraz udziela klientom wsparcia technicznego. Specyficzne zamówienia wiążą się z potrzebą konsultacji, przeprowadzaniem analiz, a rolą inżyniera sprzedaży jest wtedy proponowanie najlepszych rozwiązań. Organizowanie seminariów, prezentacji, stanowisk targowych i ich obsługa – należą również do zakresu obowiązków.
Wymagania kierowane względem inżyniera sprzedaży
Praca ta łączy w sobie aspekt handlowy oraz wysokie kwalifikacje techniczne i wymaga często zaawansowanej wiedzy inżynierskiej. Podczas prezentacji oferowanych produktów trzeba wykazać się fachowością, a w przypadku klientów, dla których operowanie zaawansowanymi pojęciami technicznymi jest uciążliwe – również umiejętnością przedstawienia trudnych problemów technicznych w sposób jasny i zrozumiały. Wymagania stwiane przez firmy przyszłym inżynierom sprzedaży to głównie:
- wykształcenie: odpowiednie, wyższe techniczne: np. inżynieria biomedyczna, technologia żywności, żywienie człowieka, poradnictwo żywieniowe, biotechnologia, elektronika, inne zgodne z profilem działalności firmy,
- umiejętność prowadzenia rozmów handlowych i prezentacji, budowania długotrwałych relacji handlowych,
- komunikatywność,
- samodzielność,
- kreatywność, inwencja twórczość,
- doskonała organizacja pracy własnej,
- praktyczna znajomość obsługi komputera,
- znajomość języka obcego.