Przypomnienie treści przypowieści
Pewien uczony i znający przykazania boskie człowiek zapytał Jezusa, co trzeba robić, by zasłużyć sobie na raj, życie wieczne. Jezus zasugerował mu, że przecież wszystko jest w dekalogu zapisane, że istnieje przykazanie miłości. Ten osiągnie życie wieczne, kto będzie miłował Boga i swojego bliźniego równie mocno jak siebie. Na pytanie, kogo mamy uważać za bliźniego, Jezus opowiedział krótką przypowieść.
Pewnego samotnie wędrującego człowieka zaatakowali zbójcy – ograbili go, dotkliwie pobili i zostawili półnagiego na drodze. Drogą tą przechodzili różni ludzie, np. kapłan i lewita, którzy nie udzielili mu pomocy. Dopiero Samarytanin zareagował, zdezynfekował ranę i odtransportował rannego do najbliższej gospody. Zapłacił gospodarzowi, który miał doglądać poszkodowanego.
Po tej opowieści rozmówca Jezusa nie miał już wątpliwości – bliźni to zarówno ten, który udziela nam pomocy, jest miłosierny, jak i ten, który tej pomocy potrzebuje. Jezus polecił czynić tak samo jak Samarytanin.
Główne cechy gatunkowe przypowieści. Jak te cechy wplecione są w przypowieść o Samarytaninie.
Cechy przypowieści
Utwór narracyjny
- Ciekawy zabieg – narrator przytacza moment, w którym Jezus opowiada przypowieść. Narratorów więc mamy de facto dwóch – Jezusa (opowiada samą przypowieść, historię Samarytanina) i narratora Ewangelii.
Są przedstawione postacie.
- Napadnięty człowiek, kapłan żydowski, Samarytanin (mieszkaniec Samarii, Żydzi uważali Samarytan za złych, nieczystych, gdyż m.in. odmawiali gościny wędrującym do Jerozolimy pielgrzymom), lewita (pomocnik kapłana).
Są przedstawione wydarzenia.
- Napad, pobicie i odarcie z szat. Brak reakcji przechodniów i pomoc Samarytanina (opatrzenie ran i transport do gospody).
Fabuła jest uschematyzowana. Nie ma rozwiniętych wątków.
- Przedstawione są tylko wydarzenia dziejące się na drodze. Nie wiemy dokładnie, co robią bohaterowie, poza tym, że nie pomagają lub pomagają rannemu. Utwór jest zazwyczaj krótki.
Postacie i zdarzenia są przykładem uniwersalnych prawideł życia.
- Faktycznie jest w życiu tak, że niektórzy pomagają biednym ze zwykłego odruchu serca, a niektórzy nie, mimo że wyznawana przez nich religia nakazuje to czynić.
Świat przedstawiony ilustruje prawdę religijną.
- Opowieść Jezusa o ludziach, którzy nie pomogli i pomogli rannemu, ma wyjaśnić, o co chodzi w przykazaniu miłości.
Znaczenie dosłowne
- Kapłan i lewita, a więc ludzie związani z Kościołem i znający przykazania, nie pomogli rannemu. Miłosierny okazał się Samarytanin, człowiek przez Żydów pogardzany, pozbawiony praw.
Znaczenie alegoryczne, ukryte
- Bliźni to każdy człowiek. Tylko dlatego więc, że jesteśmy ludźmi, powinny łączyć nas typowo ludzkie uczucia – miłość, współczucie, pragnienie dobra – bez względu na to, czy ktoś jest przyjacielem, czy wrogiem.
Nauka wynikająca z utworu
- Być prawdziwym człowiekiem to być dobrym i miłosiernym. Co to oznacza? Na pewno nie tylko mówić o miłosierdziu. Ale przede wszystkim pomagać, nawet ludziom nieznajomym, bardzo pokrzywdzonym, chorym, biednym.
Nazwij cechy i uczucia bohaterów przypowieści
Postaraj się określić postawę kapłana, lewity i Samarytanina, przypisując im nazwy cech lub uczuć, które dostrzegasz w ich postępowaniu.
Kapłan i lewita
Zobaczyli poszkodowanego (jeden z oddali, drugi z bliska) i minęli.
Cechy i uczucia
- Brak współczucia
- Obojętność na cierpienie innych
- Niechęć do podjęcia trudu, organizacji pomocy
- Znieczulenie na cierpienie
- Bierność
- Egoizm
Samarytanin
Zobaczył i zareagował – wzruszył się bardzo, udzielił pomocy – opatrzył rany, przewiózł do gospody, zapłacił gospodarzowi za opiekę nad rannym.
Cechy i uczucia
- Interesowanie się losem innych ludzi
- Troska o innych
- Wrażliwość, współczucie dla cierpiących
- Ofiarność, zaangażowanie
- Odpowiedzialność
- Hojność, brak skąpstwa w stosunku do potrzebujących
Czego symbolem są postacie?
- Samarytanin – człowieka spieszącego z pomocą potrzebującym, skłonnego do dobrych uczynków; litości, dobra, współczucia.
- Kapłan i lewita – obojętności; ludzi, którzy nie dają przykładu, nie wcielają w życie wyznawanych przez siebie zasad, tylko o nich mówią.
Wyjaśnij biblijne sformułowania
Postaraj się wyjaśnić ukryte znaczenie podanych biblijnych sformułowań (przenośnie, alegorie, symbole): droga do Jerycha, oliwa na rany, okazać miłosierdzie, zadać komuś rany.
- droga do Jerycha = droga życia
- oliwa na rany = pomoc
- okazać miłosierdzie = być człowiekiem
- zadać komuś rany = skrzywdzić kogoś
Zapamiętaj!
- Alegoria
Motyw w dziele. Może nim być postać lub zdarzenie. Oprócz znaczenia dosłownego ma dodatkowy sens – niedosłowny, przenośny, czyli właśnie alegoryczny. Np. sowa jest alegorią mądrości, waga – sprawiedliwości, bajkowy lis – przebiegłości.
- Symbol
To w utworze pewien znak. Pod nim ukryte są jakieś niewypowiedziane wprost treści. Co może być symbolem? Postać, przedmiot, zdarzenie, miejsce.
- Przenośnia
Inaczej – metafora. Element języka poetyckiego, który polega na użyciu słów w nowym znaczeniu, a co za tym idzie – na przekształceniu ich znaczenia podstawowego. Człony przenośni, poszczególne wyrazy znaczą osobno co innego niż w połączeniu.
Uwaga!
Czym różni się alegoria od symbolu? Tym, że alegoria jest jednoznaczna, wszyscy rozumieją ją jednakowo, zaś odczytań symbolu jest wiele, symbol rozumie się wielorako. Jest on trudniej uchwytny i charakteryzuje się większą pojemnością znaczeniową.