Obraz współczesnego społeczeństwa w dramacie Friedricha Dürrenmatta Wizyta starszej pani . Dokonaj analizy i interpretacji podanego fragmentu, zwracając uwagę na sposób kreowania świata przedstawionego i przesłanie dramatu.
Friedrich Dürrenmatt, Wizyta starszej pani
AKT I
Fragment I
KLARA ZACHANASSIAN
Na tym głazie całowaliśmy się. Przeszło czterdzieści lat temu. Kochaliśmy się pod tymi krzakami, pod tym bukiem wśród muchomorów, na mchu. Miałam siedemnaście lat, a ty nie skończyłeś jeszcze dwudziestu. Potem ożeniłeś się z Matyldą Blumhard, z jej sklepikiem z drobną galanterią, a ja wyszłam za mąż za starego Zachanassiana, za jego miliardy w Armenii. Złowił mnie w hamburskim burdelu. Starego złotego żuka zwabiły moje rude włosy. […]
ILL wyczekująco
Pomożesz nam?
KLARA ZACHANASSIAN
Nie sprawię zawodu miasteczku mojej młodości.
ILL
Potrzeba nam milionów.
KLARA ZACHANASSIAN
To niewiele.
ILL entuzjastycznie
Łasiczko!
Wzruszony uderza ją ręką po lewym udzie i cofa ją z sykiem bólu.
KLARA ZACHANASSIAN
To boli. Uderzyłeś się o zawias mojej protezy. […]
ILL
Gdyby było można unieważnić czas, moja czarodziejko. Gdyby życie nas nie rozłączyło.
KLARA ZACHANASSIAN
Pragnąłbyś tego?
ILL
Tylko tego, tego jednego. Przecież kocham ciebie! (całuje ją w prawą rękę) Ta sama chłodna biała dłoń.
KLARA ZACHANASSIAN
Pomyłka. To także proteza. Z kości słoniowej. […]
Fragment II
BURMISTRZ
Łaskawa pani, drodzy obywatele miasta Güllen! Czterdzieści pięć lat temu opuściła pani nasze miasteczko […]. Pamięć o pani w nas nie zagasła. Zaiste. Jeszcze dziś nauczyciele w szkole stawiają pani osiągnięcia za wzór, zwłaszcza w najważniejszym przedmiocie, w botanice i zoologii, miała pani zdumiewające wyniki, co świadczyło o współczuciu dla wszystkiego, co żyje, co potrzebuje ochrony. Cechujące panią umiłowanie sprawiedliwości i zmysł dobroczynności już wówczas wzbudzały podziw szerokich rzesz. (burzliwe oklaski) Przecież to nasza Klarkia postarała się o pożywienie dla biednej wdowy, kupując kartofle za pieniądze zdobyte mozolną pracą u sąsiadów, ratując w ten sposób staruszkę od śmierci głodowej. […]
KLARA ZACHANASSIAN
Burmistrzu, gülleńczycy! Jestem wzruszona waszą bezinteresowną radością z powodu moich odwiedzin. Co prawda byłam trochę innym dzieckiem, niż to przedstawił burmistrz w swoim przemówieniu, w szkole dostawałam lanie, a kartofle dla wdowy Boll ukradłam wspólnie z Illem nie po to, żeby ocalić starą stręczycielkę od śmierci głodowej, lecz żeby się położyć razem z nim do łóżka, gdzie było wygodniej niż w Konradowym Lesie czy Piotrowej Stodole. Aby jednak przyczynić się do waszej radości, pragnę od razu oświadczyć, iż gotowa jestem podarować miastu Güllen okrągły miliard. […]
Grobowa cisza
BURMISTRZ zająkliwie
Miliard!
Nadal wszyscy trwają w osłupieniu.
KLARA ZACHANASSIAN
Ale stawiam jeden warunek.
Wybucha nieopisany entuzjazm. Wszyscy tańczą, wskakują na krzesła. Gimnastyk wykonuje ćwiczenia itd. Ill wali się z radości w piersi jak w bęben.
ILL
Klara! Zachwycająca! Wspaniała! […]
BURMISTRZ
Łaskawa pani powiedziała: stawiam jeden warunek. Czy mogę wiedzieć, jaki to warunek?
KLARA ZACHANASSIAN
Zaraz powiem. Dam wam miliard i chcę sobie za to kupić sprawiedliwość.
Grobowa cisza.
BURMISTRZ
Przecież sprawiedliwości nie można kupić!
KLARA ZACHANASSIAN
Wszystko można kupić.
BURMISTRZ
Wciąż nie rozumiem.
KLARA ZACHANASSIAN
Boby, wystąp. […]
OCHMISTRZ
Było to w roku 1910. Jako sędzia w Gulden rozpatrywałem skargę o uznanie ojcostwa, Klara Zachanassian, wówczas Klara Waschler, skarżyła pana, panie Ill, że jest pan ojcem jej dziecka. […]
KLARA ZACHANASSIAN
Toby i Roby, wprowadźcie Koby’ego i Loby’ego.
Żujące gumę draby wprowadzają na środek sceny obu ślepych wesołych eunuchów, którzy trzymają się za ręce.
OBYDWAJ
Jesteśmy Koby i Loby, jesteśmy Koby i Loby. […]
OCHMISTRZ
Podajcie wasze nazwiska.
PIERWSZY
Jakub Hühnlein, Jakub Hühnlein.
DRUGI
Ludwik Sparr, Ludwik Sparr. […]
OCHMISTRZ
W 1910 ja byłem sędzią, a wy świadkami, Ludwiku Sparr i Jakubie Hühnlein. Co zeznaliście pod przysięgą przed sądem w Gulden?
OBYDWAJ
Że spaliśmy z Klarą, że spaliśmy z Klarą.
OCHMISTRZ
Tak przysięgliście przede mną. Przed sądem, przed Bogiem. Czy to prawda?
OBYDWAJ
Fałszywie zeznawaliśmy, fałszywie zeznawaliśmy. […] Ill nas przekupił, Ill nas przekupił. […]
ILL tupie nogą
Przedawnione! Wszystko uległo przedawnieniu! Stara głupia historia.
OCHMISTRZ
Co się stało z dzieckiem, oskarżycielko?
KLARA ZACHANASSIAN szeptem
Żyło rok.
OCHMISTRZ
Co się stało z panią?
KLARA ZACHANASSIAN
Zostałam dziwką.
OCHMISTRZ
Dlaczego?
KLARA ZACHANASSIAN
Wyrok sądu
zrobił ze mnie dziwkę.
OCHMISTRZ
A teraz pragnie pani sprawiedliwości, Klaro Zachanassian?
KLARA ZACHANASSIAN
Mogę sobie na to pozwolić. Güllen otrzyma miliard, jeżeli ktoś uśmierci Alfreda Illa.
W trakcie analizy
- Zwróć uwagę na konwencję artystyczną. To podstawowa sprawa. Fakt, że w utworze przenikają się elementy dramatyczne, komiczne, sytuacje i postacie są wyraźnie przerysowane i zdeformowane, możesz uczynić punktem wyjścia swoich rozważań.
- Uzasadnij przyczynę wprowadzenia nowych form teatralnych. Zastanów się, w jakim stopniu zaważyły na tym doświadczenia XX w.? Dlaczego realizm i naturalizm nie były już w stanie sprostać wiedzy o świecie i człowieku? Ustalenie tych kwestii pozwoli Ci płynnie przejść do głównej części tematu, czyli prezentacji obrazu społeczeństwa.
- Wykorzystaj swoją wiedzę o całości utworu. Przywołaj krótko jedną z najbardziej sugestywnych sytuacji, na przykład scenę sądu Illa w Ratuszu. To pogłębi wizerunek postaci, wzmocni wymowę prezentowanej wizji. Uważaj jednak, by odniesienia były uzasadnione. Liczą się jedynie te, które pomogą zaprezentować temat w pełniejszym wymiarze, a więc ściśle się z nim wiążą.
- Przywołaj różne konteksty. Temat daje ogromne możliwości w tym względzie. Automatycznie narzuca się tu skojarzenie Klary Zachanassian z Picassowskimi kobietami! Otwórz album malarstwa i spójrz na Portret Gertrudy Stein. Z pozoru obraz namalowany zgodnie z zasadami sztuki tradycyjnej, a jednak twarz przypominająca maskę! Inny przykład, jeszcze bardziej wymowny, którym możesz się posłużyć, to Kobieta z wachlarzem. Kubistyczna, zdeformowana postać czyż nie przypomina w pewnym stopniu bohaterki dramatu Dürrenmatta? Za wprowadzenie tego typu skojarzeń otrzymasz dodatkowe punkty. To dowód ogólnej erudycji i orientacji w świecie kultury.
Klucz oceny
1. Wstępne rozpoznanie całości
- n początkowe sceny dramatu:
- I fragment: spotkanie Klary z Illem po latach
- II fragment: scena oficjalnego powitania Klary przez mieszkańców Güllen
- nawiązanie do tradycji dramatu mieszczańskiego
- tematyka – upadek wartości, krytyka społeczeństwa
- konwencja nowatorska, odchodząca od tradycyjnej formy teatralnej
2. Wskazanie groteski jako sposobu kreowania postaci
Argumenty
- przesadne wyeksponowanie w charakterystyce postaci cech wyglądu (np. proteza nogi i ręki Klary, wyzywające rude włosy, wykwintny strój) i usposobienia (np. cynizm, chłód, dystans Klary) upodabniające bohaterkę do kobiety – potwora, demona
- przywołanie skrajnie skandalizujących i jednocześnie niezwykłych faktów z przeszłości Klary (np. nieślubne dziecko, które umiera, prostytucja, małżeństwo z multimiliarderem z egzotycznego kraju itp.)
- anonimowość postaci, brak cech indywidualizujących: nie mają imion, występują pod nazwami funkcji, jakie sprawują (Burmistrz, Ochmistrz) lub noszą imiona grypsy maksymalnie uproszczone (Boby, Toby, Roby, Koby, Loby)
- automatyzm zachowań postaci upodabniający bohaterów do marionetek, klownów, manekinów
- przerysowany, nieprawdopodobny język (automatyzm mowy oparty na powtórzeniach „fałszywie zeznawaliśmy, fałszywie zeznawaliśmy”, ironia i ekspresja w sposobie mówienia Klary, nagromadzenie wulgaryzmów, kolokwializmów, przesadny patos w przemówieniu Burmistrza, itp.)
3. Wskazanie sposobów kreowania wydarzeń
- nieprzewidywalność sytuacji, która prowadzi do absurdu (żądanie zabicia Illa za miliard)
- wielość przenikających się konwencji literackich: komizm, tragizm, parodia, farsa, melodramat, absurd, groteska:
Przykłady:- zderzenie wzniosłości z banałem, np. młodzieńcza miłość w scenerii muchomorów, czuły pocałunek w rękę, która okazuje się protezą, idealizacja bohaterki w przemówieniu zdemaskowana przez nią samą ujawnieniem nad wyraz trywialnych motywów postępowania itp.
- zderzenie śmiesznych wypowiedzi z tragicznymi sytuacjami, czyli celowe niedostosowanie języka do charakteru sytuacji („Ill nas przekupił, Ill nas przekupił”)
- kontrast między uroczystym, do przesady przerysowanym przemówieniem Burmistrza a nasyconym wulgaryzmami i dobitnymi sformułowaniami językiem Klary lub automatycznym językiem postaci z jej otoczenia
- kontrast między pełnym chłodu i cynizmu zachowaniem Klary a euforią, podnieceniem mieszkańców Güllen (tańce, śpiewy, ćwiczenia gimnastyczne)
- hiperbolizacja, monstrualność zarysowanych sytuacji (erotyczne ekscesy Klary, posiadane przez nią miliardy, szantaż, chęć zemsty na dawnym kochanku itp.)
- zderzenie idylli panującej na początku spotkania z narastającą atmosferą grozy
- efekt – akcja przypomina klownadę, błazenadę
4. Zaznaczenie funkcji zastosowania nowatorskiej konwencji
- kreacja zdeformowanej rzeczywistości w celu demaskacji jej absurdów
- wzbudzenie grozy i przerażenia przedstawioną sytuacją
- wywołanie szoku estetycznego i obyczajowego
- złagodzenie dramatycznej wymowy tekstu poprzez groteskę, śmiech, który oczyszcza
5. Nakreślenie obrazu mieszkańców Güllen
- zatracenie podstawowych wartości za cenę dobrobytu, poddanie się religii pieniądza (np. małżeństwo Illa z córką bogatego sklepikarza, związek Klary z multimilionerem, nadzieje mieszkańców Güllen na otrzymanie pieniędzy od Klary)
- przekonanie, że wszystko można kupić, nawet sprawiedliwość
- wyrzeczenie się prawdy
- uprzedmiotowienie człowieka, upodobnienie go do automatu, odarcie z refleksyjności
- degeneracja moralna
- karierowiczostwo
- przekupstwo z chęci zysku (np. Koby i Loby składający fałszywe zeznania)
- uleganie pokusom
- słabość charakteru
- obłuda, pochlebstwo
- gra pozorów
- cynizm
- poczucie bezkarności
6. Sformułowanie przesłania utworu
Przykłady:
- obraz ma wymiar metafory, mieszkańcy Güllen to miniatura współczesnego społeczeństwa
- dramat przestrzega przed zagładą świata wartości, jest wyrazem lęków współczesnej cywilizacji utratę ładu etycznego
- stawia pytania o trwałość i niezawodność elementarnych wartości w trudnych sytuacjach
- wyraża obawę o zagrożenie indywidualizmu i podmiotowości człowieka
7. Wykorzystanie np. kontekstów
- literackich – możesz wykorzystać inne teksty teatru awangardowego korespondujące z Wizytą starszej pani: zasadne będą tu odwołania do Szewców Witkacego jako dramatu podnoszącego temat zagrożenia wartości lub inne przykłady – Tango Mrożka, Kartoteka Różewicza to również utwory dające obraz kondycji współczesnego świata
- artystycznych – wspomniane już wcześniej Picassowskie portrety kobiet byłyby jak najbardziej na miejscu, nie mieszczą się przecież w formule realistycznego opisu!
- historycznych (doświadczenia XX w., które zachwiały porządkiem moralnym, postępujący konsumpcjonizm życia w latach 50. itp.)
8. Dodatkowe walory pracy
Na przykład odniesienie do lektur spoza kanonu obowiązkowego przez zwrócenie uwagi na sztuczną nogę i rękę Klary, warto też krótko przywołać Końcówkę Becketta, gdzie również funkcjonuje motyw kalekich ludzi. Konkluzja, że ułomności wyglądu to typowy atrybut bohatera groteskowego, na pewno przyniesie punkty. Błyskotliwość, odkrywczość przemyśleń też zawsze wysoko ceniona.