Jakie wzruszenia i podobieństwa do dzisiejszych czasów może odnaleźć współczesny młody człowiek w utworach wczesnego romantyzmu?

Uwaga! Ograniczenie! Mamy pisać tylko o tekstach wczesnego romantyzmu!

Ważne sformułowania

  • bogate życie wewnętrzne bohaterów,
  • skomplikowana psychika
  • świat uczuć,
  • miłość jako wartość najwyższa
  • nonkonformizm
  • indywidualizm.
  • skłonność do autorefleksji,
  • zainteresowanie metafizyką.

Jaką wybrać formę?

Rozprawka czy esej? A może jeszcze inna forma utworu?

  • Rozprawka zmusza do uporządkowania materiału, do postawienia wyraźnej tezy. (Budzi nowe wzruszenia? Jakie?)
  • Esej pozwala na swobodne rozważanie problemu, pozbawioną rygorów kompozycję, wykorzystywanie różnych odmian języka. Wymaga jednocześnie ciekawych wniosków, twórczego podejścia do problemu, erudycji.

Zwróć uwagę:
Nie opisujemy każdego bohatera z osobna, ale stawiamy obok Giaura, Wertera czy Fausta i rozpatrujemy, jak wyglądałby czy działał w naszych czasach. To nadaje pracy pewną lekkość stylu. A nawiązanie do Boya-Żeleńskiego podnosi poziom i świadczy o piszącym.

 

Jak zacząć?

Może od cytatu? Znana jest wypowiedź Anatola France’a, często przywoływana przy takich tematach (patrz niżej). Albo zwyczajnie – od refleksji nad tematem, deklaracji, czy rzeczywiście współcześni mogą znaleźć coś wzruszającego w romantyzmie.

Przykład – wstęp I:

„Rozumieć dzieło to stwarzać je w sobie na nowo. Każde pokolenie szuka nowych wzruszeń w dziełach starych mistrzów”. Według Anatola France’a od nas zależy, co odnajdziemy w minionych księgach. Zgadzam się z tym – tylko odczytanie przez potomnych na swój sposób i dla siebie ocala dzieło…

Przykład – wstęp I:

Czy współczesny młody człowiek różni się całkowicie od tego z końca XVIII czy początku XIX w.? Śmiem twierdzić, że nie tak bardzo, i dlatego „dzieła starych mistrzów” są w stanie nas poruszyć. By zrozumieć dzieło, trzeba je odnieść do własnego życia, „stworzyć je w sobie na nowo”. To niekoniecznie trudne – wśród problemów opisywanych przez Byrona czy Goethego niektóre zachowały szczególną aktualność.


Co w rozwinięciu?

Jest co pisać! Najpierw pomyśl i stwierdź, czy założenia młodych romantyków faktycznie do Ciebie przemawiają, czy są Ci obce. Generalnie namawiamy do szukania podobieństw i pracy potwierdzającej temat. Nawet jeśli nie lubisz epoki, nigdy nie jest tak, że nic Ci nie pasuje. Zawsze też można wskazać to, co wzrusza nas jeszcze dziś – i to, co już nie wzrusza. Potem ustal, jak to ułożyć. Czy według znanych Ci lektur? Czy według bohaterów? Najlepiej – według zagadnień, pojęć, które były dla epoki typowe. Przy każdej lekturze sprawdzisz – wzrusza czy nie wzrusza? Jakie to pojęcia? Miłość, bunt, poczucie indywidualności i wyobcowania, poszukiwanie sensu życia…

Przykłady sformułowań:

Miłość

Romantyczna miłość to wyjątkowe uczucie – nagłe, silne, prowadzące do duchowych cierpień, samobójstwa (Werter) czy zbrodni (Giaur). Czy miłość początku XXI w. jest już inna? Nawet jeśli się do tego nie przyznajemy, wielu z nas tęskni za takim uczuciem, o jakim mówi Giaur. Moda na samobójstwa z miłości na szczęście przeminęła wraz z czasami Wertera, ale to nie znaczy, że one wcale się nie zdarzają. Niebieski frak z żółtą kamizelką został zastąpiony dziś przez dżinsy, ale sposób przeżywania miłości nie zmienił się aż tak bardzo. A może współczesny Werter trafiłby do psychologa, który leczyłby go z „toksycznej miłości”? Może współczesna Lotta odważyłaby się wybrać tego, który był jej duchowo bliższy? Pewnie listy zastąpiliby SMS-ami!

Bunt

To kolejna z cech typowych dla młodego człowieka każdych czasów. Na wiele sposobów świat próbuje niszczyć szczęście jednostki – przez ograniczające ją prawa, konwenanse, podziały społeczne. Dzisiaj są one inne niż 200 lat temu, ale nie zniknęły. Współczesny Giaur byłby może zbuntowanym punkiem. Biednego Wertera wyproszono by dziś z przyjęcia dla biznesmenów. Według Boya-Żeleńskiego przyczyną załamania tego bohatera było właśnie upokorzenie przez arystokratów. Giaur z powieści poetyckiej Byrona buntuje się – zabija Hassana, odrzuca świat, zamykając się w klasztorze. W utworze Goethego widzimy poddanie się, samobójstwo. Współczesny młody człowiek też musi się jakoś określić wobec świata.
nadwrażliwość i samotność

Każdy z romantycznych bohaterów przeżywa wewnętrzny niepokój, żaden z nich nie potrafi porozumieć się z innymi ludźmi. Werter wycofuje się, mówi: „Wracam w siebie i znajduję świat”. Ucieka w bliskość z przyrodą, w sztukę. Pisze listy do jedynego przyjaciela. Giaur czeka na śmierć w klasztorze, nie widząc sensu życia bez ukochanej Leili. Wypalony wewnętrznie, nie szuka żadnej pomocy. Tragiczną historię swojej miłości i zemsty decyduje się opowiedzieć dopiero na łożu śmierci. Nieustanną aktywność przejawia jedynie bohater dramatu Goethego – Faust, owładnięty żądzą poznania tajemnic świata. Ale on również dochodzi do rozpaczy, gdy uświadamia sobie, jak ograniczone są możliwości poznawcze człowieka. Czy tacy bohaterowie poruszają i dzisiaj? Poczucie osamotnienia współczesnego człowieka może być podobne, choć to częściej „samotność w tłumie”. Może dziś mniej eksponujemy emocje, ale to nie znaczy, że się ich wyzbyliśmy.

nadwrażliwość i samotność

Każdy z romantycznych bohaterów przeżywa wewnętrzny niepokój, żaden z nich nie potrafi porozumieć się z innymi ludźmi. Werter wycofuje się, mówi: „Wracam w siebie i znajduję świat”. Ucieka w bliskość z przyrodą, w sztukę. Pisze listy do jedynego przyjaciela. Giaur czeka na śmierć w klasztorze, nie widząc sensu życia bez ukochanej Leili. Wypalony wewnętrznie, nie szuka żadnej pomocy. Tragiczną historię swojej miłości i zemsty decyduje się opowiedzieć dopiero na łożu śmierci. Nieustanną aktywność przejawia jedynie bohater dramatu Goethego – Faust, owładnięty żądzą poznania tajemnic świata. Ale on również dochodzi do rozpaczy, gdy uświadamia sobie, jak ograniczone są możliwości poznawcze człowieka. Czy tacy bohaterowie poruszają i dzisiaj? Poczucie osamotnienia współczesnego człowieka może być podobne, choć to częściej „samotność w tłumie”. Może dziś mniej eksponujemy emocje, ale to nie znaczy, że się ich wyzbyliśmy.

Sens życia

Gdzie go szukać? Czy w miłości, jak głosi Giaur? A może w poszukiwaniu prawdy? Prowadzone przez Fausta wieloletnie studia naukowe miały go przybliżyć do tajemnic świata. Po zawarciu paktu z Mefistofelesem cudownie odmłodzony bohater ulega ziemskim rozkoszom. I to marzenie o wiecznej młodości, i to pragnienie użycia znajdziemy także dziś – może nawet w większym stopniu niż kiedykolwiek wcześniej. Losy Fausta mogą być ostrzeżeniem – nie tędy droga do szczęścia. Dopiero działalność dla dobra ogółu przyniosła je bohaterowi dramatu Goethego.


Jak zakończyć?

Podsumowaniem swoich rozważań, jasną odpowiedzią na pytanie zadane w temacie. Co wyszło z naszych rozważań? Że choć czasy inne i zmieniły się obyczaje – pozostało wiele podobieństw. Więc może tak:

Przykład – zakończenie:

Jak zatem odpowiem na pytanie postawione w temacie? Że podobieństw między nami a młodymi romantykami jest zadziwiająco dużo! Jesteśmy niemal tacy sami, choć w dżinsach, choć z komórkami w ręku… I nawet jeśli literatura romantyków, jak rzekł Gombrowicz, „nie zachwyca”, to wzruszać może…

Zobacz:

https://aleklasa.pl/liceum/praca-domowa-w-liceum/wypracowania-z-romantyzmu/preromantyzm-scharakteryzuj-zjawisko

https://aleklasa.pl/liceum/c334-testy-w-liceum/test-wiedzy-romantyzmu-cz-1