Co jest w człowieku? Szkic do duchowego portretu ludzi końca XIX i XX wieku inspirowany literaturą i filmem.

Podobne sformułowania tematu:

  • „Co jest w człowieku? Odpowiedz na pytanie, odwołując się do znanych ci utworów literatury współczesnej”.
  • „Człowiek jest zdumiewający, ale arcydziełem nie jest (Joseph Conrad). Rozważania o złożoności natury ludzkiej na podstawie wybranych utworów”.
  • „Człowiek jest zdumiewający… Jakie prawdy o człowieku, ważne dla współczesnego czytelnika odkrywa literatura?”
  • „Człowiek jest zdumiewający… Rozważania o złożoności natury ludzkiej na podstawie dowolnie wybranych utworów.”
  • „Człowiek jest tym, czym jest (Feuerbach) XIX wieczne a twoje kryteria wartości człowieka. Rozważania na podstawie wybranej literatury i własnych przemyśleń.”
  • „Czymże jest człowiek i czegóż mu trzeba? Jaką odpowiedŸ na pytanie K. Przerwy-Tetmajera przynosi literatura XX wieku”

Refleksje wokół natury ludzkiej – wybory, przed którym staje człowiek, systemy wartości – to lwia część maturalnych tematów. Czytając lektury szkolne i pozaszkolne, przy każdej można odnotować: jak definiuje człowieczeństwo? co mówi o etyce? czego mnie, czyli czytelnika uczy o człowieku? Nauki w tej dziedzinie przydadzą nam się z pewnością.

Gdzie szukać prawd o człowieku?

  • w Biblii:
    Księga Koheleta
    – Księga Hioba
    – przypowieści
    – dzieje patriarchów (np. Abrahama, Józefa)
  • u Szekspira
    Makbet, Hamlet, Romeo i Julia
  • w Dekameronie Boccacia
  • w Don Kichocie Cervantesa
  • u Kochanowskiego – w Pieśniach, Trenach, Fraszkach
  • w komediach Moliera:
    Skąpiec, Świętoszek
  • w powiastkach filozoficznych: u Woltera (Kandyd), u Diderota (Kubuś Fatalista i jego pan)
  • w bajkach Ignacego Krasickiego
  • u romantyków:
    Faust Goethego
    Dziady Mickiewicza
    Kordian, Balladyna Słowackiego
    – poezje Norwida
  • w powieściach wielkich realistów
    Komedia ludzka Balzaka
    Pani Bovary Flauberta
    Zbrodnia i kara Dostojewskiego
    Lalka Prusa
  • u wielkiego moralisty literatury, Josepha Conrada – Lord Jim, Tajfun, Smuga cienia
  • u pisarzy związanych z egzystencjalizmem, np. Dżuma Camusa
  • w powieściach Antoina de Saint-Exupery’ego – Nocny lot, Ziemia planeta ludzi, Mały Książę.
  • u noblisty Thomasa Manna – Czarodziejska góra, Doktor Faustus
  • w polskich powieściach współczesnych:
    – u Tadeusza Konwickiego – Sennik współczesny
    – u Andrzeja Szczypiorskiego – Początek
    – u Gustawa Herlinga-Grudzińskiego – Wieża, Inny świat
    – u Józefa Szczepańskiego – Przed nieznanym trybunałem
  • w poetyckim cyklu Zbigniewa Herberta pt. Pan Cogito
  • w literaturze łagrowej (Sołżenicyn, Herling-Grudziński) i lagrowej (Borowski, Nałkowska).

Uwaga – powyższa lista to tylko wybór, można wykorzystać tu każde dzieło, które przyniesie Wam wiedzę o naturze ludzkiej.

Teraz trzeba zastanowić się, jak, gdzie szukać „człowieka” w powyższych dziełach, pomocne będą następujące pytania (i odnotować odpowiedzi):

  • w jakiej sytuacji oglądamy bohaterów?
    – codzienność
    – historyczna chwila próby
    – życiowa konieczność decyzji pojedynczego człowieka
  • czy obserwujemy jednostkę, oryginalną indywidualność czy całą społeczność, na której widać ogólne prawidła ludzkich zachowań?
  • w jaki sposób nasi bohaterowie dowodzą, że “człowiek jest zdumiewający”? Co czynią zaskakującego, czego sami się po sobie nie spodziewali, czego nie spodziewali się po nich także czytelnicy?
  • w jaki sposób te same osoby (lub inne obok) dowodzą, że „człowiek arcydziełem nie jest”. Uwaga – są postacie, które początkowo na pewno nie są arcydziełami, natomiast im dalej czytamy zaskakują swoim „postępem duchowym”. To lord Jim, to Martin Eden, to bohater romantyczny.
  • co w danej lekturze dowodzi, że trudno jest ocenić ludzkość? Co pokazuje złożoność natury ludzkiej? – człowiek – to zbrodniarz, zdrajca, ale i bohater, a czasem święty (przykłady: Manson i ojciec Kolbe). Myślę, że zadaniem maturzysty będzie obserwacja i umiejętność wskazania tej różnorodności, a nie jednolita ocena lub definicja.