Przykłady:

  • Holden Caufield (bohater Buszującego w zbożu)
  • Józio z Ferdydurke
  • Marcin Borowicz
  • Kordian
  • Bohater Malowanego ptaka
  • Cezary Baryka
  • Kolumbowie
  • Kandyd
  • Oskar Matzerath
  • Piotruś Pan
  • Mikołaj Doświadczyński
  • Żołnierze z Na Zachodzie bez zmian

Sformułowania tematów:

Młodość ma to do siebie, że odrzuca, neguje, buntuje się. Co proponuje w zamian? Odwołując się do literatury, potwierdź prawdziwość myśli.

Kim są bohaterowie dojrzewający?

Młodzi ludzie, których obserwujemy podczas nabywania przez nich życiowego doświadczenia, dojrzewania do dorosłości. Podzielmy ich na trzy kategorie.

  • Pierwsza: dorastający zwyczajnie, w realiach swojego świata. Czasem obrazem ich dojrzewania jest podróż: prawdziwa albo metaforyczna, jak w przypadku Józia z Ferdydurke.
    W życiu Józia, jak i Holdena (Buszujący w zbożu) istotną rolę odgrywa szkoła, element edukacji, jako ważny, pojawia się w Mikołaja Doświadczyńskiego przypadkach Krasickiego.
    Jest to zatem dorastanie klasyczne, zawierające to, co przypisane młodym ludziom: poznanie, edukacja, sprawdzanie na własnej skórze, dochodzenie do prawd o świecie, bunt.
  • Druga kategoria to dorastanie w czasie wojny – a zatem szczególne, przyspieszone, według słów Baczyńskiego:
    tak się dorasta do trumny, jakeśmy w czasie dorośli.
  • I trzecia kategoria – protest przeciwko dorastaniu. Bohater, zobaczywszy świat dorosłych, nie chce być dorosłym i pozostaje na zawsze małym chłopcem. W baśniach jest to Piotruś Pan, w prozie Oskar Matzerath z Blaszanego bębenka Güntera Grassa.

Wskazówki przydatne podczas pisania:

  • Trzeba obserwować proces dorastania, a nie na przykład cechy postaci, chyba że ich przemianę.
  • Rzadko temat wymaga, by omówić wszystko, należy skupić się na wymaganym aspekcie, np. tylko wojenne do­rastanie.
  • Postacie dojrzewające to osoby poszukujące: wartości, odpowiedzi na swoje pytania, prawdy. Nie wszyscy znajdują te odpowiedzi. Na przykład Józio z Ferdydurke nie znajduje nic, co byłoby czymś innym niż Forma. Również Cezary Baryka pozostaje w finale powieści w rozterce.
  • Postać poszukująca i obserwująca świat to cecha nouveau roman, nowatorskiej powieści współczesnej. Czytelnik jej poznaje świat oczami bohatera, niejako przechodzi proces dojrzewania razem z nim. Tak jest w przypadku Józia z Ferdydurke; wzmianka o nowatorstwie Gombrowicza polegającym na takim właśnie ukształtowaniu bohatera może podnieść poziom pracy.

Facebook aleklasa 2