Przykłady:

  • Antygona
  • Kmicic
  • Wokulski
  • Kordian
  • Hrabia Henryk
  • Jacek Soplica
  • Konrad Wallenrod
  • Prometeusz
  • Cezary Baryka

Sformułowania tematów:

  • Bunt jako wyraz niezgody na rzeczywistość. Odwołując się do wybranych tekstów literackich, zaprezentuj bohaterów, którzy bunt uznali za konieczność.
  • „Aby istnieć, człowiek musi się buntować”. (Albert Camus)
    Zastanów się nad źródłami i sensem buntu wybranych bohaterów literackich, oceń ich postawy.

Kim są zbuntowani?

To silne jednostki, indywidualności, które przeciwstawiają się światu, idą pod prąd, nie zgadzają się z zastanymi konwencjami czy sytuacją polityczną. Ważne jest, przeciw czemu się buntują, bo można przeciw: władzy, społeczeństwu, obyczajom, rodzicom, złemu losowi…

Zwróć uwagę, że bunt to coś co współgra z aktywnością, ale jest niezgodne z biernością. Kojarzy się z samotnością i uporem, nie pasuje do praworządności, rozwagi. Kojarzy się z młodością, wzbudza szacunek, Camus twierdzi nawet, że jest warunkiem istnienia. Pewnym plusem będzie, jeśli zauważysz, że waga i rola buntu wzrasta w czasach niespokojnych historycznie (zabory, okupacja, wojna), maleje w czasach spokoju.

Wskazówki przydatne podczas pisania:

  • Wyraźnie określ swoje stanowisko (popierasz bunt czy nie) i przykładami z życia postaci potwierdzaj swoją tezę.
  • Pisząc o kolejnych postaciach, wskaż, przeciw czemu się buntowały i w jaki sposób, oceń, z jakim skutkiem.
  • Możesz sprawdzić założenie: co by było, gdyby się nie buntowali?
  • Porównuj – bunt buntowi nierówny.
  • Co z buntem młodych dziś? – taka refleksja ubarwi pracę.

Facebook aleklasa 2